۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ۲۰:۵۹
کد خبر: ۱۸۲۲۷۱
moarefe iranzade farhangi 96 (47)

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به یک‌سویه شدن فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی انتقاد کرد و گفت: کار انجمن علمی-دانشجویی فقط برگزاری کارگاه نیست بلکه  انجمن‌های علمی می‌توانند به نشر و تولید کتاب، تولیدات صوتی و تصویری، ترویج و حمایت از کارآفرینی، حمایت از خلاقیت‌های علمی، گفت‌وگوی علمی و تخصصی و کرسی آزاد‌اندیشی بپردازند.


به گزارش عطنا، دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده در نخستین نشست از نشست‌های دانشکده‌ای مدیران معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی و استادان مشاور این انجمن‌ها، ۱۹ فروردین در سالن شورای دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی این دانشگاه، گفت: اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی و دانشجویان، شایسته است مطلبق آیین نامه‌ها کار کنند.


ایران‌زاده، توجه به آیین‌نامه انجمن‌های علمی-دانشجویی را مهم دانست و اظهار کرد: مشاوران انجمن‌های علمی-دانشجویی که اخیراً حکم‌‌ یک‌ساله خودشان را دریافت کردند، آیین‌نامه تأسیس انجمن‌های علمی-دانشجویی را در نظر داشته باشند.


ایران‌زاده با تأکید بر ماده‌‌ هفت آیین‌نامه انجمن‌های علمی-دانشجویی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه فقط‌ ‌یک مورد از دهها موردی است که می‌تواند مد نظر قرار بگیرد؛ انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌توانند برنامه‌های گوناگونی نظیر مسابقه، جشنواره، کنفرانس، نشست، سمینار، بزرگداشت و گردهمایی علمی و تخصصی برگزار کنند و اگر قرار باشد برای استادی نکوداشتی صورت بگیرد نیز دست انجمن علمی-دانشجویی در این زمینه کاملاً باز است.


وی در ادامه‌‌ی سخنان خود از‌‌ یک‌سویه شدن فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی انتقاد کرد و گفت: کار انجمن علمی-دانشجویی فقط برگزاری کارگاه نیست و وقتی کانون‌‌ یا دانشگاه کارگاه برگزار می‌کند، انجمن علمی-دانشجویی هم می‌خواهد در رقابت با آن‌ها عقب نماند و کارگاه هم برگزار می‌کند. در صورتی که می‌تواند به نشر و تولید کتاب، تولیدات صوتی و تصویری، ترویج و حمایت از کارآفرینی، حمایت از خلاقیت‌های علمی، گفت‌وگوی علمی و تخصصی و کرسی آزاد اندیشی بپردازد و فعالیت‌های متنوع‌تری داشته باشد.



ایران‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی نیازمند هوشمندی و کارآمدی است، بیان کرد: پیشنهادهایی که ارائه می‌شود با هدف کمک به بهبود عملکرد انجمن‌های علمی-دانشجویی است و تا زمانی که مشاور انجمن علمی برنامه‌ای را تایید نکند، فاقد اعتبار است.


وی سپس کمک به انجمن‌های علمی-دانشجویی را مهم برشمرد و گفت: مشاوران انجمن علمی به کمک گروه‌ها و دانشکده‌ها می‌توانند فضای سالمی را ایجاد کنند و روند علمی را به پیش ببرند. هر برنامه‌ای به تایید انجمن علمی-دانشجویی برسد و مورد حمایت دانشکده باشد، اعتبار علمی دارد و لازم است تسهیلات متناسب با آن برنامه فراهم شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دبیران انجمن‌‌های علمی-دانشجویی باید مکان برگزاری را در نظر داشته باشند، گفت: دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی بهتر است برای برگزاری‌‌ یک برنامه به فضای دانشکده و دانشگاه توجه کنند و اگر دانشگاه در این زمینه امکاناتی داشته باشد حتماً آن را در اختیار انجمن‌های علمی-دانشجویی قرار می‌دهد.


وی  سپس به تدوین اساس‌نامه کانون دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: پس از  چهار جلسه کاری با حضور استادان مطرح که در دانشگاه‌‌ حداقل یک مقطع تحصیلی درس خوانده بودند، اساس‌نامه کانون دانش‌آموختگان تدوین شد. قبل از سال جدید این اساس‌نامه به رئیس محترم دانشگاه تقدیم شد تا اگر دیدگاه و نظری دارند، مطرح کنند تا در نخستین جلسه‌‌ شورای فرهنگی مطرح و به رای گذاشته شود.



ایران‌زاده در زمینه تغییر سرفصل‌های رشته‌ها، تأکید کرد: اگر دانشجویان کار علمی ارزشمندی انجام دهند و مواد درسی رشته خود را تحلیل کنند، مشخص می‌شود که این درس در این چند سال چقدر کارایی داشته است و در برخی مواقع باید دروس جدید جایگزین شود اما لازم است این پیشنهاد با همراهی استادان رشته انجام شده تا قابل ارائه و تغییر باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود به ضرورت هم افزایی و همکاری با گروههای آموزشی دیگری در برنامه های بین رشته‌ای اشاره و تأکید کرد: چنانچه برنامه‌ای اقتضا می‌کند و بهتر است به کمک انجمن دیگری برگزار شود؛ می‌توان با استاد مشاور انجمن علمی گروه و رشته مرتبط در میان بگذارند و برنامه را با همکاری هم انجام بدهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار