۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۸۱۰۷

حوزه علمی ـ آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)/میکائیل مقیم پور بیژنی: انجمن علمی از جمله تشکل های دانشجوئی می باشدکه تقریبا در همه دانشگاه ها و اکثر رشته ها فعال است.


anjomanhaye elmi


دانشگاه علامه طباطبائی با داشتن چند هزار دانشجوی نخبه در یازده دانشکده، یکی از دانشگاه های فعال در حوزه انجمن های علمی است که هر ساله در جشنواره ملی حرکت به عنوان دانشگاه صاحب رتبه شناخته می شود.


با بررسی فعالیت های انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبائی و بررسی کارنامه آنها می توان چنین تحلیل نمود که  بر مبنای اساسنامه و شرح فعالیت هایی که وزارت علوم برای این تشکل نوشته است آنطور که باید این انجمن ها نتوانسته اند فعالیت های خود را در تمام بخش های تعریف شده ، بسط دهند.


طبق آیین نامه وزارت علوم فعالیت ها می توانند در حوزه هایی نظیر:مناظره و نقد علمي، هم انديشي و نشستهاي تخصصي، مطالعات و پژوهشهاي علمي، نشر و ترويج يافته هاي علمي وفعاليتهاي كمك آموزشي باشد اما تاکنون انجمن های علمی دانشگاه علامه بیشتر در زمینه ی فعالیت های کمک آموزشی فعال بوده اند و با برگزاری همایش های ملی و بین المللی که در تعداد کمی از انجمن ها مشاهده می شود سعی در بروز افکار و یافته های خود دارند.


دانشگاه علامه طباطبائی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور و به نوعی خاورمیانه است و در اکثر رشته ها به عنوان نماد در دانشگاه های ایران شناخته می شود و اساتید حاضر در دانشگاه به عنوان برترین اساتید کشور شناخته می شوند.


توان دانشگاه، سیستم آموزشی و تمام پتانسیل های موجود در دانشگاه برای تربیت دانشجویان و  دانش افزایی آنها در رشته های علوم انسانی است.


با وجود این پتانسیل و شرایط نسبتاً ایده آل در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور، مشکل کجاست که هنوز که هنوزه انجمن های دانشجویی دانشگاه علامه نتوانسته اند فعالیت های خود را گسترش داده وبه جایگاه واقعی خود دست یابند؟


مشاهده می شود که انجمن های علمی فعالیت محوری خود را بر روی برگزاری کارگاهها گذاشته اند و به سایر فعالیت هایی که می تواند مفید و موثر باشد روی خوش نشان نمیدهند.انجمن های علمی میتوانند پایگاهی برای بروز عقاید و افکار و ایجاد یک جریان علمی ـ دانشجویی و کشف دانشجویان نخبه باشند.


سوال هایی  در رابطه با انجمن ها مطرح هست که کشف پاسخ آن، در بهبود فعالیت های انجمن کمک شایانی می کند.


آیا رسالت انجمن های علمی  فقط برگزاری کارگاه هاست؟ انجمن ها تا چه حد در ایجاد خط فکری و ایجاد فضای پر شور برای پژوهش های فراتر از تحصیل دانشگاهی کمک کرده اند؟


مطرح نمودن از این دست سوالات میتواند راهی برای باز شدن دریچه ای رو به گسترش فعالیت های انجمن ها و کمک به رشد و تعالی هرچه بیشتر دانشجویان دانشگاه علامه باشد.


استفاده از تجربیات دبیران سابق و نظرات دبیران فعلی و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که صاحب دغدغه می باشند می تواند تلفیقی از تجربه و عمل باشد که در بهبود وضع موجود در انجمن ها موثر واقع شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار