۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۸۲۲۵۱

کارگاه تخصصی آشنایی با رمان با تدریس استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی از 29 فروردین‌ماه هر هفته چهارشنبه‌ها در دانشکده ارتباطات این دانشگاه  برگزار می‌شود.


به گزارش عطنا، دانشجویان و سایر افراد علاقه‌مند می‌توانند برای ثبت‌نام از طریق انجمن علمی دانشجویی ارتباطات به شماره تلفن ۰۹۲۰۳۶۱۶۸۱۳ اقدام کنند.


گفتنی است دکتر حسین پاینده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده و مولف آثاری چون گشودن رمان، داستان کوتاه در ایران (در سه جلد)، نقد ادبی و دموکراسی و نقد ادبی و مطالعات فرهنگی است.


همچنین جدیدترین کتابی که پاینده ترجمه کرده، با عنوان «اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» در فروردین ۱۳۹۶ توسط انتشارات مروارید منتشر شده‌ است. پاینده تاکنون ۱۰ بار برای آثارش جایزه یا تقدیرنامه دریافت کرده‌است که از جمله آن می‌توان به جایزه کتاب فصل برای کتاب «مطالعات فرهنگی دربارهٔ فرهنگ عامّه» اشاره کرد.


در وبلاگ دکتر پاینده در توضیح این کارگاه آمده است؛

در سال‌های اخیر، ژانر رمان مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران ادبیات قرار گرفته است. همچنین هر سال تعداد قابل توجهی رمان به زبان فارسی نوشته یا ترجمه می‌شود. هدف از برگزاری کارگاه «آشنایی با رمان»، شناخت ویژگی‌های این ژانر و روش‌های تحلیل آن است. این دوره‌ی آموزشی بویژه برای پژوهشگران و علاقه‌مندانی طراحی شده است که در رشته‌ی تحصیلیِ خود درسی درباره‌ی ادبیات داستانی نگذرانده‌اند، اما مایل‌اند با شیوه‌ی تحلیل رمان آشنا شوند. این دوره همچنین با این هدف برگزار می‌شود که نسل جدیدی از منتقدان ادبیات داستانی تربیت شوند که بتوانند با نوشتن مقالات نقد در مطبوعات، به رشد و ارتقا نقد در این حوزه از مطالعات ادبی یاری برسانند. در این کارگاه که طول آن ۱۰ جلسه خواهد بود، پس از بحث‌های نظری درباره‌ی ویژگی‌ها و ساختار رمان و نحوه‌ی تحلیل آن، دو رمان نیز به‌طور مبسوط بررسی خواهند شد تا شرکت‌کنندگان در این دوره توانایی قرائت تحلیلی رمان معاصر فارسی را کسب کنند. رمان‌هایی که در این دوره تدریس می‌شوند، به قرار زیر هستند:۱


۱. غرور و تعصب، نوشته‌ی جین آستین، ترجمه‌ی رضا رضایی


۲. ثریا در اغما، نوشته‌ی اسماعیل فصیح


کتاب درسیِ این کارگاه عبارت است از:


نظریه‌های رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم / ایان وات،‌ دیوید لاج، … (تهران: انتشارات نیلوفر، ۱۳۹۴)


 زمان: روزهای چهارشنبه، ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰


 مهلت ثبت نام: از ۹۶/۱۲/۲۲ تا ۹۷/۰۱/۲۵


 تاریخ شروع کارگاه: ۲۹ فروردین ۹۷


شماره‌ی تماس: ۰۹۲۰۳۶۱۶۸۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار