۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۸۱۸۸۵
سید جمال‌الدین اکبرزاده ‌جهرمی،‌ عضو هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات

عضو هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در کشورهایی مانند کره ‌جنوبی اغلب مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و این نتیجه سیاست‌های مناسبی است که این کشور‌ها در حوزه فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها پیش گرفته‌اند، اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی باید نسبت به حفظ حریم خصوصی مردم حساس باشد.
به گزارش عطنا، سید جمال‌الدین اکبرزاده‌جهرمی، ‌عضو هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۹ فروردین‌ در نشستی با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و برخی از مسئولان این مرکز که در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: موضوع فضای مجازی، به خیلی از مسائل دیگر گره خورده است که بدون توجه به آن‌ها مسائل فضلی مجازی نیز غیرقابل حل است.
وی با بیان اینکه کشور ما به لحاظ نظام رسانه‌ای مشابهت زیادی با کشورهای غربی ندارد افزود: بعضی از انتقادات دکتر فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی به دانشگاه وارد است؛ واقعیت این است که «بسیاری از تحقیقات دانشگاهی معطوف به الگو گرفتن از کشورهای غربی است».
اکبرزاده ‌جهرمی اضافه کرد: حداقل در حوزه ارتباطات و رسانه، شرایط کشور ما شباهتی با بریتانیا و فرانسه ندارد و این در حالی است که برای مثال در حوزه توسعه تلویزیون به مدل‌هایی مانند بی‌.بی.‎سی و یا دیگر شبکه‌های غربی توجه می‌کنیم. در صورتی که این مقایسه تطبیقی درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر به چین نگاه کنیم، می‌بینیم که این کشور هر چند به نسبت ایران سیاست‌های بسیار محدودکننده تری دارد اما از آنجا که مشکل بی‌اعتمادی به دولت وجود ندارد و دولت نیز سیاست‌های فضای مجازی را با توسعه اقتصادی، تولید ثروت و تقویت ناسیونالیسم چینی گره زده است، برای بومی کردن فضای مجازی با مشکل خاصی روبرو نشده است.
وی افزود سیاست گذاری فضای مجازی در ایران اغلب متأثر از پارادایم فنی و تکنولوژیک بوده است که نقش مهندسان در آن پررنگ بوده و مشارکت علوم انسانی نادیده انگاشته شده است.
وی در ادامه افزود: بحث دیگر این است که در کنار تحقیق و پژوهش که فرایندی درازمدت است، حوزه فضای مجازی نیازمند سیاست‌های عاجلی است که لزوم آن‌ها به تحقیق نیاز ندارد. به طور مشخص اعتمادسازی و وضع قوانینی که حریم خصوصی مردم را محترم بشمارد و به‌نوعی برای مردم اطمینان ایجاد کنیم؛ از قدم‌هایی است که خیلی سریع می‌توان آن‌ها را برداشت.
اکبرزاده‌جهرمی یادآور شد: مثلاً دیدم در همین اطلاعیه‌هایی که شورای عالی فضای مجازی درباره تلگرام منتشر کرده است، بند آخر این بود که اطلاعات مردم محفوظ می‌ماند. این در حالی است که چنین مواردی باید در اولویت اول سیاستگذاری قرار گیرد.
وی با اشاره به ارتباط و همکاری دانشگاه با مرکز ملی فضای مجازی کشور، گفت: شبکه‌های اجتماعی تنها مشکل کشور ما نیست و حتی در کشورهای غربی نیز بدل به یک چالش برای نظام سیاسی شده است و نظم مستقر را تهدید می‌کند. برای مثال اکنون با افشاگری‌هایی که در باره فیس‌بوک و شرکت کمبریج آنالیتیکا شده روشن است که شبکه‌های اجتماعی در رویدادهایی چون روی کار آمدن ترامپ، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و قدرت گرفتن احزاب دست راستی در آلمان نقش مهمی داشته‌اند. بنابراین الان نگرانی در باره شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کشورهای دیگر نیز هست و در این زمینه می‌توان از پژوهش‌ها و گزارش‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرد و کارهای کلیدی در این زمینه را ترجمه و مورد توجه قرار داد.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در همین دانشکده علوم ارتباطات بیش از ۱۲۰ نفر دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۵۰ نفر دانشجوی دکترا مشغول به تحصیل هستند و می‌توان از ظرفیت این دانشجویان برای نیازهای پژوهشی در سطح ملی بهره برد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار