۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۷۹۶۸۵
«نشست پالایش نثر معیار فارسی در صداوسیما، رسانه‌ها و فضای مجازی»

نشست «پالایش نثر معیار فارسی در صدا و سیما، رسانه‌‌ها و فضای مجازی» به همت معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید مطهری این دانشکده برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست، دکتر کورش صفوی و دکتر عباسعلی وفایی، استادان زبان‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر حسن ذولفقاری، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر رضا ناظمیان، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند که به سخنرانی پیرامون مباحث مرتبط با چگونگی پالایش نثر معیار فارسی در رسانه‌های مختلف، اعم از رسانه ملی و فضای مجازی... پرداختند.


دکتر کورش صفوی در صحبت‌های خود به مباحث تخصصی و ساختی در زبان (زبان‌شناسی) و کاربردها، اصلاحات و اعمال‌نظرها بر روی نثر معیار فارسی در محتوای تولیدی رسانه‌های مختلف پرداخت و نظرات و توصیه‌های خود را ابراز کرد و گفت: اگرچه در دنیای امروز گسترش ارتباطات و تبادل و تعامل میان زبان‌های مختلف دنیا به عنوان یک عنصر قدرتمند تمدنی و هویتی همچون سایر پدیده‌های فرهنگی بسیار رایج است، با این حال مشابهت‌ها و تفاوت‍‌های مختلف دو زبان عربی و فارسی، مباحث مختلف پیرامون ارتباط و یا ریشه‌های مشترک این دو زبان و به کارگیری اصول زبان عربی در موارد استفاده زبان فارسی، هر از چند گاهی نظرات مختلفی را برانگیخته است.


وی افزود: این از آنجایی است که «وام‌گیری و بده-بستان زبان‌های مختلف خود تابع اصول و مقتضیاتی است و دخل و تصرف سلیقه‌ای که به اسلوب زبان مقصد صدمه بزند، نادرست و باید به دنبال نصری معیار‌مند و در عین حال پویا باشیم.


صفوی تصریح کرد: مثلا در استعمال و کاربرد درست زبان‌فارسی،  املای دکتر وفایی درست است یا دکتر وفائی؟! چه قرارداد و اصولی برای آن وجود دارد و به کارگیری یا عدم به کارگیری یکی از این دو حالت چگونه توجیهی دارد؟  به هر حال نتیجه هر چه باشد باید یک معیار به ما بدهد و ما را از سردرگمی نجات دهد و اینگونه نباشد که یک بار بنویسیم دکتر وفایی و  بار دیگر بنویسیم دکتر وفائی!


دکتر حسن ذولفقاری هم به بررسی وضعیت چگونگی و کم و کیف به کارگیری زبان‌ فارسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر و با همه گیر شدن شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسان نظیر فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام، شاهد به‌کارگیری خاصی از زبان در بین کاربران این شبکه‌ها بوده‌ایم که محل نقد و نقطه نظرات بسیاری شده‌اند.


وی تصریح کرد: از بین چهار‌گونه نثر در زبان فارسی، نثر اداری، نثر علمی، نثر آموزشی و نثر رسانه‌ای هستند که بیشتر صحبت من هم معطوف همین نثر اخیر است که همگام با تحولات تکنولوژیک نمودهای جدیدی از خود مانند شیوه نگارش پیامکی و یا شیوه نگارش توئیتری را ارائه کرده است که سبب آسیب‌ها و البته بعضاً تحولات خوبی در زبان فارسی شده است.


در ادامه، دکتر عباس‌علی وفایی در سخنانی گفت: نامه‌ای را دیدم که مربوط به دهه چهل و از طرف محمود افشار به سعید نفیسی بود که در آن چند روزنامه آن دوره ضمیمه شده بود، نفیسی که در آن دوران خارج از کشور بود از سطح نثر و غنای زبانی پایین این روزنامه‌ها برآشفت و در پاسخ به محمود افشار نوشت که «من اگر در ایران بودم تمام این نویسندگان را تنبیه می‌کردم و حتی اگر دوست گرانمایه من به چنین سبک و نثری بنویسد، بدون شک علاقه و ارادت خود را به او از دست خواهم داد! حقیقتا حساسیت بر روی زبان فارسی در ان مقطع تا به این حد بالا بود؛ در موارد دیگر نیز چنین حساسیت‌ها و پاسداری‌هایی را از علی دشتی و تقی‌زاده مشاهده می‌کنیم».


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد؛

با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: مسعود پناهی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار