۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۶۸۸۰۲
Opera-Aroosaki-Khayyam

استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جنسيت صدا در آثار فاخر و معرف الگوي اصيل اسلامي- ايراني هم تبصره و استثنايي نداشت و همين‌جا محل حسرت مدام و بغض مرحوم استاد حسين دهلوي شده بود گفت: مردي كه موسيقي در ايران، بسيار به او بدهكار است و عمرش را پاي موسيقي فاخر گذاشت. اما در طول سال‌هاي متمادي، با عدم درايت مسئولان وزارت فرهنگ و عدم استفاده آنها از متخصصان ديني و ظرفيت‌هاي فقه پويا، فرصت‌هاي بسياري از فعالان عرصه موسيقي گرفته شد.


به گزارش عطنا، وحید آگاه، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی و استاد حقوق سینما و ارتباطات این دانشگاه، در ادامه نوشته‌های خود با عنوان «در جستجوی نسبت حقوق و هنر» در روزنامه اعتماد، نگاهی داشته است به «اپرای عروسکی خیام»، اثر «بهروز غریب‌پور» که در جشنواره تئاتر فجر در تالار فردوسي اجرا شد.


١- هفته گذشته «اپراي عروسكي خيام» به بهانه جشنواره تئاتر فجر در تالار فردوسي اجرا شد و شمه‌اي ديگر از توانمندي هنر نمايشي- موسيقايي ايراني را نمايش داد. اثر استاد غريب‌پور از لحاظ هنري و كيفيت، بي‌نهايت حيرت‌انگيز و شگرف است، اما اين كار از زاويه مميزي موسيقي در ايران هم اثري قابل توجه است.


٢- مميزي آثار موسيقايي در ايران نيز سه بعد دارد: ١- خوانندگان و نوازندگان. ٢- كلام موسيقي شامل اشعار و ترانه‌ها. ٣- موسيقي محض اثر.


مميزي خوانندگان تحت تاثير دو عامل است: جنسيت خواننده و ممنوع‌الكار نبودن او كه در اينجا مراد ما، جنسيت است. چنان‌كه به دليل رعايت موازين شرعي، صداي زنان صرفا براي مستمعان زن يا به صورت همخواني با مردان و به شكل زير يعني به طوري كه صداي زن، غالب نبوده و ذيل و ضعيف‌تر از صداي مرد باشد، مجاز است. موضوعي مشترك ميان اجراهاي صحنه‌اي و آلبوم‌هاي موسيقي؛ لذا تك خواني زن براي مستمعين مرد يا مختلط مرد و زن، ممنوع است.


٣- جنسيت صدا در آثار فاخر و معرف الگوي اصيل اسلامي- ايراني هم تبصره و استثنايي نداشت و همين‌جا محل حسرت مدام و بغض مرحوم استاد حسين دهلوي شده بود؛ مردي كه موسيقي در ايران، بسيار به او بدهكار است و عمرش را پاي موسيقي فاخر گذاشت. اما در طول سال‌هاي متمادي، با عدم درايت مسوولان وزارت فرهنگ و عدم استفاده آنها از متخصصان ديني و ظرفيت‌هاي فقه پويا، فرصت‌هاي بسياري از فعالان عرصه موسيقي گرفته شد ازجمله اپراي ماني و ماناي استاد دهلوي كه چون در صحنه‎اي از آن، دختركي با خواندن آواز از احساسات دروني‌اش مي‎گويد و تك‎خواني دختر بچه ممنوع است؛ حدود سه دهه اجازه اجرا نيافت و استاد با حسرت اين اجراي فوق‌العاده و انساني، از ميان ما رفت و اين روياي او، رنگ واقعيت نگرفت. اما گذر زمانه و تدبير و حمايت از آثار ارزشمند و افتخار آفريني چون اپراهاي عروسكي استاد غريب‌پور من جمله خيام او، اين مهم را ممكن ساخته و مي‌توان گفت روياي ناتمام استاد دهلوي براي غريب‌پور، ديگر رويا نيست و فهرست اسامي آواگران اين اثر، روياي مجسم دهلوي را مي‌نماياند. گيرم كه راوي، عروسك باشد.


با اپراهاي عروسكي غريب‌پور، دروازه‌هاي جهاني هنر نمايشي به روي ما گشوده شده و با تدبير، در حراست از روياهاي هنرمندان شريف‌مان بكوشيم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار