۰۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۶۷۸۷۳
DA8G4667

گلایه‌مندی دادستان تهران درباره گزارش شهردار تهران و اعلام برخی تخلفات در شهرداری دوره قبل در حالی مطرح شده است که محمدعلی نجفی، شهردار تهران براساس مسئولیتی که شورای شهر به او محول کرده بود گزارش صد روزه خود را تهیه کرده بود و قسمت‌های محرمانه آن را صرفا در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار داد و تنها درباره برخی موارد به مردم اطلاع‌رسانی کرده است.


به گزارش عطنا، به نقل از اعتماد آنلاین، عباس جعفری‌دولت‌آبادی روز شنبه در حاشیه همایش تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت عمومی با توجه به قرائت گزارش شهردار تهران از وضعیت شهرداری و بیان برخی تخلفات گفت: من در اینجا از مسئولین گله دارم، مسئولین اگر به فسادی می‌رسند ابتدا باید به مراجع رسمی کشور بگویند، به اندازه کافی روان و افکار مردم را با اخباری که بدون اثبات در اختیار دیگران قرار می‌دهیم پریشان می‌کنیم، بنده روز چهارشنبه نامه‌ای به آقای نجفی (شهردار تهران) نوشتم و از ایشان مستندات خواستم.


دولت آبادی در ادامه هشدار داد: از همین تریبون به همه مسئولین اعلام می‌کنم که طرح و اعلام موارد فساد بدون دلیل، اثبات و بدون تصویب در مرجع رسمی محل اشکال است، مردم رنجیده خاطر می‌شوند که ما مواردی را بگوییم و سپس به دنبال دلیل برویم. او تاکید کرد: بنابراین آقایان مسئول از جمله شهردار تهران اگر دلایلی برای فساد در جایی دارند اول به دستگاه قضایی، بازرسی کل کشور و دادستانی اعلام کنند.


گلایه مندی دادستان تهران درباره گزارش شهردار تهران و اعلام برخی تخلفات در شهرداری دوره قبل در حالی مطرح شده است که محمدعلی نجفی شهردار تهران براساس مسئولیتی که شورای شهر به او محول کرده بود گزارش صد روزه خود را تهیه کرده بود و قسمت های محرمانه آن را صرفا در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار داد و تنها درباره برخی موارد به مردم اطلاع رسانی کرده است.


محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» در واکنش به اظهارات دادستان تهران گفت: مطلبی که آقای نجفی مطرح کرده هم به عنوان یک فرد مطلع هم به عنوان یک فرد مسئول خبررسانی به حساب می‌آید.


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این خصوص اضافه کرد که متعاقب این خبررسانی شهرداری تهران باید گزارش تخلفات و آنچه جنبه جرم و حیف و میل اموال مردم را دارد به دستگاه قضایی منعکس کند و دستگاه قضایی هم به آن را رسیدگی می‌کند.


او در ادامه تاکید کرد: اما به هر حال در بیان مطالب و اعلام اخبار باید حثیت افراد را مدنظر قرار دهیم تا به حیثیت مردم لطمه ای وارد نشود.


او همچنین درباره واکنش‌هایی که پس از قرائت این گزارش از طرف اعضای شورای شهر گذشته و برخی حامیان شهردار سابق مطرح شده است، بیان کرد: اینها دعواهای سیاسی است، عادت کرده‌ایم که در مطبوعات عیله هم مطلب می‌گوییم اینگونه موضع‌گیری‌ها هم مانند موضع‌گیری‌هایی است که در مطبوعات مطرح می‌کنیم.

کاظمی اما درباره گزارشی که شهردار تهران به دستور شورای شهر تهران تهیه کرده بود و بعد از حدود صد روز گزارش آن را در صحن علنی شورای شهر قرائت کرد، گفت: شهرداری براساس وظیفه‌ای که به عهده داشته است گزارش را تهیه کرده و اطلاعاتی که مطرح کرده صرفا خبررسانی در قابل وظیفه‌ای بوده که به او محول شده است. به نظر من این خبررسانی مشکلی ندارد و به طور معمول هم انجام می‌شود.


همچنین نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری هم در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» در واکنش به گلایه دادستان تهران مبنی براینکه نباید موارد فسادی که اثبات نشده را از طریق تریبون های عمومی اعلام کنند، بیان کرد: آقای رییس جمهور در یکی از بندهای منشور حقوق شهروندی راجع به شفاف‌سازی اطلاعات صحبت کرده‌اند. اصولا یکی از راه‌های ارتباط با مردم گزارش عملکرد است. به ویژه زمانی که فردی تازه در شغل جدیدی حضور پیدا می‌کند و می‌خواهد گزارشی از گذشته و طرح و دورنمایی از آینده اطلاع دهد.


این حقوقدان در ادامه با بیان اینکه چرا با این دید به قصه نگاه نکنیم که آقای دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران براساس یک رویه که در دنیا متداول شده گزارش می‌دهد، گفت: اگر در گفته‌های آقای نجفی توهین، افترا یا نشر اکاذیب هست باید نسبت به آن گلایه کنند و به آن رسیدگی کنند نه گلایه از اینکه کاش این موضوعات را اطلاع رسانی نمی‌کرد.


احمدی افزود: کاش به جای گله گذاری بگوییم هر کس وظیفه‌ای دارد آقای شهردار به وظایف قانونی خود عمل کرده است اطلاع‌رسانی و شفاف سازی جزو وظایف شهردار است.


موضوعی که دادستان تهران بر آن تاکید کرده است، این سوال را به وجود می‌آورد که با وجود تاکیداتی که درباره شفاف‌سازی مطرح می‌شود و دسترسی گسترده مردم به اطلاعات آیا پنهان کاری راهکار درستی است؟ و آیا تا به حال با این روش امکان مهیا شدن امنیت فکری، روانی مردم فراهم شده و توانسته‌اند جلوی فساد گسترده و سازمان یافته را بگیرند؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار