۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۶۷۲۰۵
مهدی وجدانی، رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی

سرپرست اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی دانشگاه‌ علامه طباطبائی از برگزاری کارگاه ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای مسئولان خوابگاه‌ها خبر داد و گفت: این کارگاه به مدت دو روز در هتل کیش مهر واقع در فریدون‌کنار برگزار می‌شود. 


مهدی وجدانی‌همت، در گفت‌وگو با عطنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردهای ما در اداره خوابگاه‌ها، مهارت‌افزایی مسئولان خوابگاه‌ها است که ما برای این موضوع دو دوره کارگاهی در مجتمع کیش مهر فریدون‌کنار برگزار خواهیم کرد.


وی افزود: کارگاه نخست در بحث امداد و نجات با تأکید بر زلزله است که نیاز روز خوابگاه‌های ما محسوب می‌شود.


به گفته سرپرست اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی دانشگاه علامه‌ طباطبائی، مسئولان خوابگاه‌ها این آموزش‌ها را خواهند دید و پس از آن نیز به رابطان دانشجو در خوابگاه‌ها این موارد را انتقال می‌دهند تا بحث امداد و نجات با تأکید بر زلزله به صورت علمی در خوابگاه‌ها اجرا شود.


وی به رایزنی‌هایی که اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی با هلال احمر در بحث امداد و نجات داشته است اشاره کرد و گفت: در نیمسال آینده نیز افرادی از هلال احمر برای شناسایی نقاط امن در خوابگاه‌ها حضور خواهند یافت تا در صورت بروز سانحه، دانشجویان بدانند به چه صورت پناه بگیرند و برای امداد باید چه کارهایی انجام دهند.


وجدانی با بیان اینکه دو زلزله اخیر تهران یک مانور جدی برای خوابگاه‌های دانشگاه بود، بیان کرد: یک سری اقدامات جنبه پیشگیری دارد که در این مورد ما یک کارگاه با کمک مرکز مشاوره برگزار کردیم. همچنین بعد از زلزله بعضی از مسئولان خوابگاه‌ها به صورت خودجوش با هماهنگی اداره با هلال‌ احمر رایزنی کردند و افرادی از این سازمان برای آموزش در خوابگاه‌های ما حاضر شدند.


سرپرست اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی دانشگاه‌علامه‌طباطبائی افزود: از طرف دیگر در زمان خود حادثه ممکن است نیاز به کنترل بحران داشته باشیم. برای نمونه در این دو زلزله سوله‌های ورزشی خوابگاه‌ها و ساختمان گل نرگس در مجتمع خوابگاهی شهید سلامت که کاملاً ضد زلزله است در اختیار دانشجویان قرار داده شد، همچنین برای دانشجویانی که می‌خواستند به شهرستان بروند هیچ‌گونه ممعانعتی نبود و درهای خوابگاه تا صبح باز بود.


وجدانی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها همه 26 نفر مسئول روز و شب 13 خوابگاه دخترانه و پسرانه دانشگاه علاطباطبائی حضور خواهند داشت، گفت: کارگاه دوم آشنایی با مشکلات روانشناختی دانشجویان و حل آنها است که مسئولان خوابگاه‌ها اولین و بهترین منبع ارجاعی به مرکز مشاوره هستند. در بین  3 هزار و 500 دانشجوی ساکن خوابگاه افراد نیازمند به خدمات مشاوره وجود دارد. بنابراین مسئول خوابگاه باید یک آشنایی اولیه با مشکلات روانشناختی داشته باشد و بداند که به صورت اورژانسی چه اقداماتی باید برای این فرد انجام دهد و چگونه آنها را مرکز مشاوره ارجاع دهد.


وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که دانشگاه اطمینان نداشته باشد که یک سازه مقاومت لازم برای اسکان ندارد اجازه استفاده به آن داده نمی‌شود، تصریح کرد: هر خوابگاهی باید تأیید واحد عمرانی و فنی دانشگاه از نظر مقاومت، برای سکونت را داشته باشد که این پایش به صورت مدام انجام می‌شود.



سرپرست اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی دانشگاه ‌علامه ‌طباطبائی همچنین به اسکان دانشجویان در نیمسال دوم اشاره کرد و گفت: به طور معمول اسکان در نیمسال دوم تمدید همان اسکان نیمسال اول است، در نیمسال گذشته بنا بر ضرورت‌هایی که وجود داشت، دانشجویان کارشناسی ارشدی که وارد ترم پنجم شده‌اند و از طرف صندوق رفاه وزارت علوم سنوات‌شان مجاز بود با همکاری دانشگاه، در مهر‌ماه 96 اسکان داده شدند.


وی تصریح کرد: این اقدام موجب شد که اداره خوابگاه‌ها شروع سختی در نیمسال گذشته داشته باشد. در حال حاضر بسیاری این دانشجویان در نیمسال آینده دفاع می‌کنند و از خوابگاه خارج می‌شوند، تلاش ما این است که در نیمسال دوم دانشجویانی که سنوات مجاز هستند با همان فرآیند معمول تمدید شود.


وجدانی با بیان اینکه به دانشجویانی که سنوات آنها مجاز است هیچ فشاری به دلیل ورود دانشجوی جدید وارد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: یک خوابگاه برای دانشجویان دختران خارجی در نظر گرفته شده و دانشجویان پسر خارجی هم جایگزین دانشجویانی که سنوات مجاز آنها تمام شده است، خواهند شد.


به گفته سرپرست اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی دانشگاه‌علامه‌طباطبائی طرح جامع خوابگاهی در زمین‌های خرگوش‌دره (مجاورت دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی) در درست بررسی دانشگاه است که در چند سال آینده یک مجموعه خوابگاهی در آنجا احداث می‌شود.


وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که در خوابگاه‌ها در نیمسال آینده اجرا می‌کنند با استفاده از پتانسیل‌های دانشجویی برگزار می‌شود، گفت: ما در خوابگاه‌ها همیاران فرهنگی، نهاد رهبری، تربیت بدنی، مشاوره و بهداشت، تغذیه و مواری از این قبیل را داریم؛ از ترم آینده هر دو ماه یک بار همیاران با مسئولان خوابگاه جلسه‌ای را تشکیل خواهند داد و در آن برنامه‌ها ارائه خواهد شد. ما برنامه‌هایی که در خوابگاه‌ها اجرا خواهیم کرد از دل خود خوابگاه دریافت می‌کنیم تا هر برنامه با زیست‌بوم خود آن خوابگاه طراحی و اجرا شود.


وجدانی با تأکید بر اینکه هدف اداره خوابگاه‌ها این است که یک نگاه تربیتی داشته باشد و دانشجو به یک‌باره به حوزه‌های انضباطی کشیده نشود، گفت: برنامه دوم ما در نیمسال آینده ارتباط هر چه بیشتر با مرکز مشاوره است. همچنین موارد نقض قوانین را در وهله اول خود مسئول خوابگاه رسیدگی خواهد کرد، و با اطلاع خانواده تعهدات لازم اخذ خواهد شد در مرحله دوم به اداره خوابگاه‌ها ارجاع خواهد شد و اگر در این دو جا حل نشد، به مراجع ذی صلاح انضباطی ارجاع داده می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار