۱۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۵۶۷۲۵
rahkar jazb sarmaye modiriat (18)

نشست «بررسی راهکارهای عملیاتی جهت تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی» با حضور استادان دانشگاه و فعالان کسب‌وکارهای موفق در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «بررسی راهکارهای عملیاتی جهت تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی» با حضور محمد مهدی بحرالعلوم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مریم رمضانیان، مشاور سرمایه‌گذاری و تملک سهام شرکت‌ها در ایران، پیام ملایری، مدیر بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از قبیل گلدمن، سگز، مریل لینچ و سیتی گروپ‌، جواد جنتی فر عضو کانون وکلای مرکز و بسیاری از فعالان این حوزه در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی دوشنبه 13 آذرماه برگزار شد.


در ابتدای نشست، محمد مهدی بحرالعلوم با اشاره به نقش اسناد بالادستی کشور در جذب سرمایه اظهار کرد: طبق قانون چهارم برنامه ششم توسعه ما باید سالانه هشت درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم و دستیابی به این امر جز با جذب سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه خارجی محقق نمی‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در ماده 3 قانون برنامه ششم توسعه مطرح شده است که باید 4 درصد نرخ بیکاری را کاهش دهیم. از طرفی هم باید 163 درصد نسبت به تشکیل سرمایه ثابت اقدام کنیم. طبیعتا همه این شاخص‌ها نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی است.


وی یادآور شد: در دوره قبل از انقلاب اسلامی حداکثر سرمایه‌گذاری در ایران معادل 900 میلیون دلار و حداکثر نسبت تولید ناخالص داخلی دو درصد بود.


بحرالعلوم ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به خاطر شرایط بحرانی و بعد تحمیل شدن جنگ ایران و عراق و همچنین خروج مقدار زیادی از سرمایه کشور تولید ناخالص داخلی پایین آمد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در دولت هفتم و هشتم  و طبیعتاً دو سال بعد از تصویب قانون FIPPA در سال 2001 عملا شاهد رشد قابل توجهی از سرمایه‌گذاری هستیم.


بحرالعلوم همچنین گفت: در دولت نهم و دهم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی افت کردیم ولی بعد از برجام در سال 2015 فضا برای مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا حدی فراهم شد، چراکه ایجاد زیرساخت‌های ملی و ثبات کشوری نقس بسزایی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.



ایران کشوری با سرمایه‌های بزرگ


پیام ملایری با اشاره به اینکه چرا خارجی ها می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند اظهار کرد: وقتی من با خارجی‌ها صحبت می کنم اولین حرفی که می زنند این است که ایران کشور بزرگی است.


این مدیر هلدینگ ادامه داد: بله، ایران کشور کوچکی نیست که بتوان راحت از آن گذر کرد کشور ما یک کشور بزرگ است که جمعیتش هرروز افزایش می‌یابد.


ملایری اظهار کرد: ایران در صنایع مختلف مثل سیمان یا فولاد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است. این پیشرفت به قدری بوده که خارجی‌ها از آن تعجب می‌کنند.


وی یادآور شد: ما از نظر نفت و گاز جزو رتبه یک و دو دنیا هستیم، همچنین از نظر معدن در خود خاورمیانه اول یا دوم هستیم. بعد از این‌ها می‌رسیم به شرکت‌های خارجی مثل MTN که بعضی از آنها حدود 20 سال که فعالیت می‌کنند.


ملایری اضافه کرد: متاسفانه پروپاگاندا باعث شده که شبکه‌های خارجی در ایجاد تصویر منفی از ایران تلاش کنند اما هر کسی که ایران را با چشم خود می‌بیند تصور خوبی از آن دارد.



نقش موثر مشاوران در گرفتن سرمایه‌گذاری خارجی


مریم رمضانیان هم اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در بخش خصوصی ایران موضوع جدیدی نیست حتی قوانین آن از قبل از انقلاب تدوین شده است، اما اتفاقی که افتاده است این است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در چند ساله اخیر کاهش یافته است.


مشاور سرمایه‌گذاری و تملک سهام شرکت‌ها در ایران افزود: سرمایه‌گذار خارجی که بخواهد به ایران برای سرمایه‌گذاری بیاید اولین قدم بررسی بازار است و اینکه اهداف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کند و بعد خود آن صنعت را تحلیل کند.


رمضانیان اضافه کرد: بیشتر این افراد از مشاوران و بازیگران داخلی برای این اقدامات تحقیقی استفاده می کنند تا بتوانند اطلاعات جامع‌تری را دربیاورند.


وی همچنین گفت: اگر این تحقیقات منجر به معامله بین طرف داخلی و خارجی شود باز هم مشاوران مالی و حقوقی مستقل بعد از راستی‌آزمایی و بدون پیش‌داوری باید اسناد مورد نیاز را فراهم آورند.


رمضانیان تصریح کرد: ارزش‌گذاری یکی از چالش‌برانگیزترین کارهایی است که انجام می‌شود چرا که بسیاری از کارآفرینان علم کمی نسبت به آنچه که در سراسر جهان موجود است، دارند.



بعضی از بانک‌های خارجی تفکر ماقبل برجامی دارند


در ادامه نشست، جواد جنتی‌فر، عضو کانون وکلای مرکز اظهار کرد: هر سرمایه‌گذاری بحث‌های حقوقی دارد چراکه خلاهای زیادی در این زمینه‌ها وجود دارد.


وی افزود: ریسک‌های حقوقی ریسک‌هایی نیست که بتوان با آن شوخی کرد. تحریم مهم است ولی نباید بحث‌های پولشویی و تروریسم مالی را به آن ربط داد.


جنتی فر ادامه داد: خیلی از بانک‌ها همچنان ذهنیت پیش از برجامی را دنبال می‌کنند و به محض اینکه سرمایه‌گذاران بخواهند هر فعالیتی را انجام دهند عملا نهی می‌شوند، چون بسیاری از بانک‌ها قادر به این سرمایه‌گذاری‌ها نیستند.


 وی همچنین بیان کرد: در زمان بعد از برجام خیلی از بیزینس ها قانونی است فقط زمانی مشکل دارد که توسط سیستم مالی آمریکا پاک شود. خیلی وقت‌ها من در تلویزیون می‌بینم که می‌گویند معاملات دلاری با ایران امکان‌پذیر نیست ولی این امر نادرست است.


عکس:‌ ریحانه مهیاری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار