۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۵۴۴۷۰

کتاب «آموزش و پرورش ویژه با رویکرد فناوری» تالیف اسماعیل زارعی زوارکی، الهه ولایتی و رحیم مرادی از سوی انتشارات رشد فرهنگ منتشر شد.


به گزارش عطنا، ویژگی بارز و مهم کتاب حاضر، معرفی فناوری‌ها و چگونگی بهره‌گیری از آن‌ها در آموزش و پرورش فراگیر برای دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم؛


امروزه عامل فناوری را باید در فرایند آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش فراگیر در کنار سایر عوامل از جمله معلم، دانش‌آموز و محتوا به عنوان عاملی تاثیرگذار و مهم در نظر گرفت، چرا که بدون تلفیق هوشمندانه و موثر فناوری با فرایند تربیت، تحقق اهداف آن امکان پذیر نیست.


 به عبارت دیگر فناوری هم در ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان عادی و هم دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه از ظرفیت های خوبی برخوردار است. در این زمینه باید گفت که نقش معلم در جهت بهره-گیری هدفمند و موثر از فناوری، نقش ممتاز و منحصر به فردی است زیرا جز از طریق معلم نمی توان از فناوری در کلاس، مدرسه و حتی در خانه به شکلی مناسب و موثر بهره گرفت. بنابراین هنر معلم، شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدهای حاکم بر هر یک از فناوری ها و بهره‌گیری موثر آنها در راستای تحقق اهداف آموزشی  و تربیتی کلاس درس است.


 این کتاب مشتمل بر سه بخش و بیست و پنج فصل است. در فصل اول، کلیات آموزش ‌و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، در فصل دوم، گروه دانش‌آموزان با آسیب بینایی، در فصل سوم، گروه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، در فصل چهارم، گروه دانش‌آموزان با آسیب‌های جسمی– حرکتی، در فصل پنجم، گروه دانش‌آموزان کم توان ذهنی، در فصل ششم، گروه دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری، در فصل هفتم، گروه دانش‌آموزان داری مشکلات رفتاری-هیجانی، در فصل هشتم، گروه دانش‌آموزان دارای مشکلات گفتاری-ارتباطی، در فصل نهم، گروه دانش‌آموزان با استعداد و تیزهوش،  در فصل دهم، ویژگی-های دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، در فصل یازدهم، انواع طبقه‌بندی کم‌توانی ذهنی، در فصل دوازدهم، عوامل کم‌توانی ذهنی و پیشگیری از آن، در فصل سیزدهم، نظام آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، در فصل چهاردهم، اصول و راهکارهای آموزش به دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، در فصل پانزدهم، محیط آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، در فصل شانزدهم، کلیات فناوری و آموزش و پرورش ویژه، در فصل هفدهم،  کاربرد سخت‌افزار در آموزش ویژه، در  فصل هجدهم، کاربرد نرم‌افزار در آموزش ویژه، در فصل نوزدهم، کاربرد رایانه در آموزش ویژه، در فصل بیستم، کاربرد شبکه در آموزش ویژه، در فصل بیست و یکم، کلیات بازی‌های رایانه‌ای ، در فصل بیست و دوم، یادگیری مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای، در فصل بیست و سوم، کاربرد بازی‌های رایانه‌ای آموزشی توسط معلمان، در فصل بیست و چهارم کاربرد بازی‌های رایانه‌ای توسط دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و در  فصل بیست و پنجم تاثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در قالب مطالعه موردی بررسی و تبیین شده است.


مطالعه کتاب حاضر، به کلیه معلمان، والدین، کارشناسان، پژوهشگران، دانشجویان و اساتید فعال در زمینه آموزش و پرورش فراگیر توصیه می شود. همچنین از این کتاب می توان به عنوان منبع درسی مناسبی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های تکنولوژی آموزشی و روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی بهره گرفت. امید است با بهره گیری هدفمند و موثر از ظرفیت‌های فناوری به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوان به گسترش نظام آموزش و پرورش فراگیر در سطوح ملی و بین المللی کمک نمود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار