۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۵۱۲۲۱
didar hoghoogh shahrvandi nevisande ketabkhane meli(20)

آیین دیدار 120 تن از نویسندگان کتاب و پژوهشگران دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی با معاون کتابخانه ملی ایران در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این دیدار که عصر چهارشنبه، 24 آبان‌ماه و مصادف با روز ملی کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفت، دکتر غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی ایران، دکتر جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست گذاری دبیرخانه حقوق شهروندی، خانوم مونس کشاورز دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی و مدیرمسئول انتشارات حقوق شهروندی و جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه حقوق شهروندی حضور داشتند.


مراسم با سخنرانی معاون کتابخانه ملی، مسئولان کنگره حقوق شهروندی و چند پژوهشگر ادامه یافت و در پایان از حمایت‌ها و تلاش‌های دکتر امیرخانی تقدیر به عمل آمد.



غلامرضا امیرخانی میزبان این مراسم در ابتدا با گرامی داشتن نام و یاد علامه طباطبائی روز کتاب و کتابخوانی را به نویسندگان کتاب‌های حقوق شهروندی تبریک گفت و اظهار کرد: در حوزه کتاب متاسفانه گاها حقوق معنوی نویسندگان نادیده گرفته می‌شود و قوانین مربوطه اعم از کپی رایت و دیگر قوانین جایگاه چندانی ندارد. موضوع حقوق پدیدآورندگان آثار هنری و حقوق مولفان و حقوق مالکیت‌های فکری و معنوی نیاز به اقدامات جدی و اثرگذارتر دارد.


وی فرهنگ سازی و بازگشت به ارزش های فرهنگی ایران اسلامی را وظیفه همه مسئولان و البته خانواده‌ها دانست.


در بخش دیگر مراسم، دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی و مدیر مسئول انتشارات حقوق شهروندی، ضمن عرض خوش آمد گویی توضیح داد: نویسندگان کتاب‌های حقوق شهروندی و اهالی قلم در حوزه حقوق شهروندی به حق میراث‌داران حقوق شهروندی خواهند بود.


مونس کشاور ادامه داد: نویسندگان این حوزه، کسانی هستند که حداقل در طول ۳ سال فعالیت رسمی  دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به عنوان یک نهاد غیر دولتی فعال در حوزه ترویج حقوق شهروندی تمامی وقتشان را برای جلسات هفتگی و ماهانه ما اختصاص دادند و باعث افتخار ما بوده که همراه دوستان باشیم.


وی با بیان قدردانی از معاونت کتابخانه ملی اظهار کرد: تشکر ویژه از آقای امیرخانی و سرکار خانوم دکتر بروجردی داریم که از سال‌های اول تاسیس این نهاد حامی این دبیرخانه بودند و بسیاری از برنامه‌ها در محل ساختمان کتابخانه ملی صورت گرفت و این خدمت بسیار بزرگی بوده است که کمک حال دبیرخانه حقوق شهروندی در راستای اهداف والای این نهاد بود.


کشاورز ادامه داد: ما به دنبال ترویج فرهنگ حقوق شهروندی هستیم، پس باید نویسندگان این حوزه دیده و تکریم شوند و حتی کسانی که نمی نویسند هم مشخص شوند، اگر بتوانیم این اقدامات و خدمات را ارج بنهیم، قطعا آثار مثبت علمی و پژوهشی در پی خواهد داشت.



دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی با اشاره به حمایت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: اگر این حمایت ها نبود مطمئن باشید هر چقدر هم بعد علمی مجموعه قوی بود باز هم نمی‌توانست این گونه خود را حفظ کند.


کشاورز در خصوص عدم توفیق موضوعات حقوق شهروندی در سطح خوب آن توضیح داد: فقر منابع در حوزه حقوق شهروندی عامل این عدم توفیق است. نویسندگان هم شاهد این موضوع هستند که گاهی موضوعی از موضوعات حقوق شهروندی را برای کار پژوهشی انتخاب می‌کنند ولی در زمان اجرا از نظر وجود منابع به مشکلاتی بر می‌خورند.


وی تاکید کرد: برای ورود به بحث اجرایی در کشور باید تطبیق‌سازی از نظر زیرساخت‌های فرهنگی، مذهبی و غیره صورت بگیرد که اکثرا ناکارآمد است و ناقص می‌ماند که البته در این خصوص فراخوان های زیادی داشته ایم، فراخوان کتاب، فراخوان مقاله و غیره که امیدواریم مفید واقع شود.


مونس کشاورز در ادامه گفت: در زمینه حقوق شهروندی حدود ۳ هزار سند بازیابی شد، حدود ۸۰۰ مقاله و ۲۰۰ عنوان کتاب به داوری رسیده است.


دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی در خصوص ترویج کتاب‌خوانی هم به نقل قولی از دکتر بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: اجبار معنوی افراد به اینکه به سمت کتاب کشیده شوند، سازمانی نیست و باید چاره دیگری اندیشید.


وی درباره ضرورت «هم افزایی» میان دستگاه‌های متولی امر فرهنگی در کشور اظهار کرد: دستگاه‌هایی مثل شهرداری، نهادهای تخصصی، کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره می‌توانند با ظرفیت مشخص و ارتباطی که با جامعه دارند با موضوعات مختلف و مناسبت‌های مختلف مردم را به سمت کتاب‌خوانی سوق دهند و یا اینکه با همکاری هم طرح‌های مشترکی برگزار کنند.


کشاورز خاطرنشان کرد: ما در دبیرخانه حقوق شهروندی، همین برنامه را  با حضور معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد (آقای دوراندیش) داشته‌ایم، لذا این یک جریان‌سازی فرهنگی در زمینه حقوق شهروندی  و خدمتی ماندگار است.


وی تصریح کرد: این هم افزایی به استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و ایجاد احساس هویت برای جوانهای نویسنده کمک می‌کند.



توسعه در گرو مطالعه کتاب



در ادامه این مراسم تعدادی از نویسندگان کتاب های دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به ارائه مباحثی در باب ضرورت ترویج کتاب خوانی در کشور، ضرورت و اهمیت تجلیل از نویسندگان کتاب، درخواست حمایت مادی و معنوی از مولفین و پدیدآورندگان آثار مکتوب پرداختند.


آناهیتا سیفی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی ضمن تبریک به کسانی که کتاب‌هایشان در زمینه حقوق شهروندی به چاپ رسیده است، گفت: معتقدیم پیشرفت و توسعه هر کشوری در گرو ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و علم و علم‌آموزی است، یعنی هیچ کشوری به پیشرفت نمی‌رسد مگر اینکه این فرهنگ بیشتر در آن کشور ترویج یابد.


وی ادامه داد: از نیازهای اساسی هر جامعه، افزایش سطح آگاهی عمومی است، که این نیاز محقق نمی‌شود مگر با رونق کتاب و کتاب‌خوانی.


او در رابطه با رسانه‌های سمعی بصری و فضای مجازی گفت: این فضاها ما را بیشتر از فضای کتاب و کتاب‌خوانی  دور می‌کند و این آسیب‌ها را ما با آموزش‌هایی می‌توانیم کمتر کنیم.


دکتر سیفی در پایان اظهار کرد: همانطور که سهراب سپهری گفته است، کتاب آسمانی ما به راستی با ارزش‌ترین شاهکار ادبی جهان است، همچنین باید از سقراط یاد کرد وقتی که می‌گوید جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه کار روزانه‌اش باشد.



ملاک مطالعه «از سر علاقه خواندن» است



نجمه مومنی هم در سخنانی اظهار کرد: کتاب یک دوست است، یک دوست بی‌مزد و منت، یک دوست بی‌اجر و مواجب و یک دوست بی‌دریغ که هر بار که به آن مراجعه می‌کنیم ، بی شک او را بهترین دوست خود می‌یابیم و بسیاری از آن یاد می‌گیریم.


وی در ادامه گفت: روحیه پژوهش و کنکاش علمی با انسان‌آمیخته و موجب تکامل حیات اجتماعی انسان گشته است، مطالعه خوب و مورد بحث در سطح جهانی مطالعه ای خارج از جبر کاری و درسی و اخبار است و ملاک اساسی در میزان مطالعه و کتاب‌خوانی در جوامع از سر علاقه خواندن است نه مطالعه برای مطالب درسی یا روزنامه خوانی و یا مطالعه برای مسائل کاری.


مومنی گفت: مقدار یادگیری مطالب و به خاطرسپاری آن و تجزیه و تحلیل آن در کتاب و کتاب‌خوانی مطرح است، کمتر کسی پیدا می شود که بگوید کتابی را خوانده ام و پس از آن خاطره ای از آن جاری نشده باشد.


این پژوهشگر تاکید کرد: بهترین دوست کتاب است بدون اینکه ذره‌ای انسان را سرزنش کند یا اورا برنجاند و بسیار خواندنش لذت بخش است؛ کتاب‌خوانی در واقع پیاده‌روی ذهن است که می توان با وجود آن به یک توازن روحی و روانی رسید هر چند که در فضای ذهنی دیگری باشیم، کتاب خودش را با ما همراه می‌کند.


وی با بیان اینکه کتاب عمر را زیاد می‌کند، اظهار کرد: از اثرات خوب کتاب این است که ذهن فرد هنگام خواندن آن به تکاپو وا داشته می‌شود و این خود باعث کاسته شدن فشار و استرس و اضطراب درونی می‌شود.


مومنی اضافه کرد: کتاب برای کودکان نیز بسیار واجب است و سبب ایجاد ارتباط بسیار خوب کودک با خانواده نیز می‌شود؛ همچنین کتاب احساس امنیتی را به کودک منتقل می‌کند که زمینه‌ساز اولین ارتباط‌های انسانی او می شود.


گفتنی است در حاشیه این برنامه، نمایشگاه کتب حوزه حقوق شهروندی هم دایر شد و در پایان مراسم با تدارک شام و گپ و گفت دوستانه مهمانان به پایان رسید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار