۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۴۵۸۲۸
zarei-2

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، طرح ۱۲ ماده‌ای دی میستورا چارچوب مناسبی برای گفت‌وگوهای آینده محسوب می‌شود. یکپارچگی و استقلال سوریه و مسئولیت ارتش در قبال کل خاک این کشور در این طرح مطرح شده است.


به گزارش عطنا، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص طرح دوازده ماده‌ای استفان دی میستورا در مورد سوریه، با اشاره به اینکه این طرح چارچوب مناسبی برای گفت‌وگوهای آینده سوریه است، بیان داشت: نشست ژنو 4 مذاکرات مقدماتی محسوب می­‌شود؛ چراکه در آنجا تصمیمی اتخاذ و توافقی حاصل نشد.


وی با توجه به گفت‌وگوهای استفان دی میستورا گفت: در واقع اجلاس ژنو 4 اجلاسی بود که دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به‌ طور جداگانه با دولت و تیم اعزامی معارضان گفت‌وگو و نتیجه این گفت‌وگوها را به‌ صورت تفاهم کلی بر سر دستور کار نشست آینده اعلام کرد.


کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح کرد: طرح دوازده ماده‌ای دی میستورا در حاشیه این گفت‌وگوها مطرح شد که معارضان سوریه موافقت کلی خود را با این طرح اعلام کردند. البته آن­ها موافقت خود را با یک یا دو ملاحظه در مذاکره با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح کرده بودند.


وی با بیان اینکه آنچه استفان دی میستورا اعلام کرد، چارچوب مناسبی برای گفت‌وگوهای آینده محسوب می‌شود، اشاره داشت: یکپارچگی و استقلال سوریه و مسئولیت ارتش در قبال کل خاک این کشور در این طرح دوازده ماده‌ای مطرح شده است.


زارعی با توجه به موارد دیگر مذکور در طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مرزهای سوریه، مسئولیت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در داخل مرزهای این کشور، ممنوعیت استفاده از زور برای به دست آوردن قدرت، بهره‌گیری از روش­‌های دموکراتیک در شکل دادن به دولت و نفی تروریسم در این توافق مطرح شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار