۱۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۴۲۸۹۳
animation

تحولات دنیای مدرن سبب شده صنعت سرگرمی شامل حوزه‌های فیلم، موسیقی و بازی به صنعتی سودآور برای تولیدکنندگان آنها تبدیل شود؛ انیمیشن هم یکی از حوزه‌های بسیار مهم این صنعت محسوب می‌شود که سال‌هاست شرکت‌های بزرگ چند ملیتی به آن ورود کرده‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از جام‌جم، دکتر امیدعلی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره معتقد است این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد انحصار در این حوزه، به شرکت‌های کوچک کشورهای مستقل اجازه معرفی آثار و ترویج فرهنگ و باورهای خود را ندهند.


همچنین این شرکت‌ها گاهی محصولاتی ویژه‌ برای کشورهای خاص تولید می‌کنند تا بتوانند ارزش‌های مد نظر خود را برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان این کشورها تبلیغ کنند.


شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انیمیشن، عمدتا از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شوند. به همین خاطر این شرکت‌ها آثار خود را براساس فرهنگ و ارزش‌های غربی تولید می‌کنند.


واضح است که ارزش‌های پایه‌ای فرهنگ غربی، تا حدود زیادی با ارزش‌های فرهنگ ایرانی در تعارض است و ذهن ناآماده کودکان، که مخاطب اصلی انیمیشن‌ها هستند، بهترین زمینه برای پذیرش ارزش‌های تازه است بنابراین وقتی کودکان ما به‌طور پیوسته پای محصولات غربی می‌نشینند، رفته‌رفته از هویت ایرانی خود جدا شده و به هویت غربی نزدیک می‌شوند.


در یک انیمیشن، عموما یک اتفاق از حالت طبیعی خارج شده و به صورت فانتزی برای مخاطب به نمایش درمی‌آید. این نکته باعث می‌شود که آثار این حوزه برای مخاطب جذاب بوده و مستقیما بر ذهن او اثر بگذارد.


مخاطب اصلی انیمیشن‌‎ها هم کودکان هستند، که نسل آینده کشور را تشکیل خواهند داد بنابراین لازم است که مسئولان به‌ صورت ویژه‌ به حوزه انیمیشن توجه کنند البته چون تولید انیمیشن‌های جذاب، بسیار هزینه‌بر است، ضرورت دارد دولت در برنامه‌ریزی‌های کلان، بودجه قابل توجهی را برای آن در نظر بگیرد.


در کنار حمایت دولت، دست‌اندرکاران حوزه انیمیشن هم برای تولید یک اثر جذاب، باید خلاقیتی ویژه‌ به کار گیرند. در حقیقت، استادان حوزه انیمیشن، باید آثاری تولید کنند که علاوه بر تبلیغ ارزش‌های ملی و مذهبی، کودکان و خانواده‌هایشان از آنها استقبال کنند. همچنین فعالان این حوزه، باید مرکزی را ایجاد کنند تا افرادی که طرح‌های خلاقانه‌ای در این زمینه دارند، جذب آن شده و بتوانند با کمک استادان مطرح، طرح‌های خود را به نتیجه برسانند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار