۰۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۴۰۹۹۷
shahriar sher adab (9)

مراسم بزرگداشت استاد شهریار، غزل‌سرای معاصر ایرانی با حضور استادان دانشگاه و بازیگر نقش وی در سریال شهریار در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا،  بزرگذاشت استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار به همت کانون شعر و ادب دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور محمدرضا حاج آقا بابایی، اصغر فردی، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و اردشیر رستمی، بازیگر سینما و تلویزیون در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.


شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.


نکته جالب توجه این است که دکتر اصغر فردی شاگرد استاد شهریار و اردشیر رستمی بازیگر نقش شهریار در سریال «شهریار» بود.


عکس: محمد نظری - عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار