۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۳۹۲۶۹
asadi

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی: با شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانیم سیاست مقابله با خشونت و مبارزه با تروریسم کشورمان را برای دیگر کشورها تبیین کنیم. گهگاهی که اتفاقی در جهان اسلام رخ می‌دهد و برخی نگاه‌ها به ایران معطوف می‌شود، با استفاده از همین شبکه‌های برون‌مرزی اطلاع‌رسانی درست و روشنگرانه صورت می‌گیرد.


به گزارش عطنا، دکتر عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام‌جم درباره مزایای شبکه‌های برون‌مرزی در دیپلماسی بین‌المللی نوشته است که در پی می‌آید؛


وجود شبکه‌های برون‌مرزی برای هر کشوری، غنیمت و فرصت است. این شبکه‌ها علاوه بر آن‌که قابلیت معرفی و تبیین فرهنگ آن کشور را به مخاطبان خود دارند، می‌توانند با امواج و صداهای مخالف و معاند نیز مقابله کنند و اثراث منفی و سوء این تبلیغات روی افکار عمومی را زائل یا حداقل کمرنگ و در یک کلام، چهره و تصویری مطلوب و مثبت از کشور خود به مردمان دیگر کشورها ارائه کنند.


این شبکه‌ها برای تبیین سیاست خارجی به مخاطبان فرامرزی خود کاربرد دارند و می‌توانند خنثی‌کننده تبلیغات منفی تهاجم سیاسی و فرهنگی یک کشور علیه کشوری دیگر باشند. از سوی دیگر، این شبکه‌ها حتی می‌توانند در داخل هم برای شهروندان خارجی، اصول فرهنگی و حتی راهبردهای سیاست داخلی و خارجی را به نمایش بگذارند.


شبکه‌های برون‌مرزی متناسب با زبان و فرهنگ کشور مبدا راه‌اندازی می‌شوند. ما نیز در کشورمان علاوه بر 11 شبکه و کانال 24 ساعته تلویزیونی، بیش از 30رادیوی برون‌مرزی داریم که البته تمام این شبکه‌ها در کنار تفاوت استراتژی و سیاستگذاری، اهداف کلان مشترک و یکسانی دارند، هر چند در نوع برنامه متفاوت هستند. شبکه‌های برون‌مرزی نسبت به رسانه‌های مکتوبی که برای مخاطبان خارجی منتشر می‌شود، تاثیرگذارتر و مفیدتر هستند. این شبکه‌ها می‌توانند با ارائه چهره‌ای مطلوب از کشور و معرفی اماکن و ابنیه‌های تاریخی، تبلیغات اصولی و هدفمندی را برای جذب گردشگر داشته باشند. با توجه به این‌که رسانه‌های معاند تلاش دارند ایران را کشوری ناامن جلوه دهند، این شبکه‌های برون مرزی هستند که می‌توانند این ذهنیت را تصحیح و امن بودن کشور را نشان دهند. برای از بین بردن افکار غلط و دیدگاه‌های اشتباه مردمان دیگر کشورها نسبت به ایران باید هدفگذاری‌ها، استراتژی‌ها، سیاستگذاری‌ها و امکانات شبکه‌های برون‌مرزی تقویت شود. البته اثرگذاری این شبکه‌ها هم متفاوت است؛ مثلا هم‌افزایی و ارتباط با کشوری مانند چین که مراودات سیاسی و تبادلات تجاری زیادی با ایران دارد، مسلما با کشوری مثل آمریکا تفاوت دارد. می‌توانم بگویم از میان شبکه‌های برون‌مرزی، پرس تی‌وی تاثیرگذاری خوبی بر مخاطبان خود داشته است تا جایی‌که از سوی برخی کشورها تحمل نشده و به نوعی بلوکه شده است.


با شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانیم سیاست مقابله با خشونت و مبارزه با تروریسم کشورمان را برای دیگر کشورها تبیین کنیم. گهگاهی که اتفاقی در جهان اسلام رخ می‌دهد و برخی نگاه‌ها به ایران معطوف می‌شود، با استفاده از همین شبکه‌های برون‌مرزی اطلاع‌رسانی درست و روشنگرانه صورت می‌گیرد.


شاید دستگاه‌های متولی سیاست خارجی ما آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند از ظرفیت این شبکه‌ها بهره بگیرند و استفاده کنند. به عبارت دیگر، در واقع متوجه اهمیت وجود و کارایی این شبکه‌ها و رسانه‌ها نیستند. جهان بدون رسانه معنی ندارد و نمی‌توان در فقدان آن زندگی کرد.


درباره عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان، می‌توانم بگویم تا حدودی موفق بوده‌اند. این شبکه‌ها در برنامه‌های خود در کنار کارشناسان کشوری که برنامه برای مردم آن تولید و پخش می‌شود، از کارشناسان داخلی هم بهره می‌برند تا بتوانند آنچه مطلوب‌تر و در راستای سیاست شبکه است، ارائه کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار