عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی از چهار منظر دنبال شده است، گفت: اسلامسازی، بومیسازی، کارآمدسازی و بهروزرسانی چهار منظری هستند که باید دنبال شود.
به گزارش عطنا به نقل از فارس، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به تمدن اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری قله انقلاب اسلامی را تمدن اسلامی میدانند.
وی با بیان اینکه اکنون در جهان تمدن اسلامی نداریم ادامه داد: روزگاری تمدن اسلامی در جهان واقعیت داشت، هر زمان که میخواهیم از تمدن اسلامی سخن بگوییم، به سراغ تاریخ میرویم. نشانه اینکه امروز تمدن اسلامی وجود ندارد، این است که کشورهای اسلامی در دنیای امروز تاثیرگذار نیستند، بیش از 50 کشور اسلامی داریم، اما تاثیری از این کشورها در سازمان ملل نمیبینیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمانی که کشورهای غربی به مردم بوسنی حمله کردند، کشورهای اسلامی به جز ایران نتوانستند که به مردم این کشور کمک کنند، پس از کشتار دهها هزار مسلمان در بوسنی در نهایت با ارائه طرحی از آمریکا، جنگ در این کشور به پایان رسید و یک یهودی وزیر امور خارجه بوسنی شد.
حداد عادل با اشاره به ویژگیهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: در یک قرن اخیر هیچ تاثیری از تمدن اسلامی به جز انقلاب اسلامی ایران نبود، ما بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری باید به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم و برای رسیدن به تمدن باید چندین نسل تلاش کنند.
وی ادامه داد: اوج تمدن اسلامی در قرنهای چهارم و پنجم بود و باید برای رسیدن به این تمدن پشتکار داشته باشیم؛ تمدن اسلامی با علوم انسانی غربی حاصل نمیشود، غرب پس از رنسانس با دین و مذهب وداع کرد و در کشورهای غربی انسانهای مذهبی داریم، اما دین آنها کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی ندارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کشورمان همانطوری که علوم پزشکی و علوم مهندسی را از غرب گرفت، این کار را در خصوص علوم انسانی انجام داد، اگر به دنبال گرفتن علوم انسانی از غرب هستیم، این کار را باید آگاهانه انجام بدیم.
حداد عادل با اشاره به نگاه خود به علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: مراد از این واژه این نیست که ما با تمام دستاوردهای علوم انسانی غربی مخالف هستیم، اما انسان شناسی اسلام با انسان شناسی غرب متفاوت است.
وی ادامه داد: اگر انسان را یک موجود مادی بدانیم، نمیتوانیم قائل به قدرت اختیار او باشیم، یک گره سخت در فلسفه غرب این است که چگونه قدرت اختیار انسان را توجیه کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 88 بر اهمیت اسلامیسازی علوم انسانی تاکید کردند و شورای تحول علوم انسانی براساس تاکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت و این شورا به 15 رشته علوم انسانی اولویت داده است.
حداد عادل با اشاره به شیوه تحول علوم انسانی اظهار کرد: میخواهیم که این تحول به دست خود اساتید دانشگاه صورت بگیرد، در این راستا کارگروههایی در شورای تحول علوم انسانی شکل گرفته است و صدها تن از اساتید با این شورا همکاری دارند.
وی ادامه داد: تحول علوم انسانی را از چهار منظر دنبال کردیم، نخستین منظر اسلام سازی است، در اسلامسازی علوم انسانی مشکلات زیادی داریم، منظرهای دیگر تحول در علوم انسانی بومیسازی، کارآمدسازی و بهروز رسانی است، مشکلات زیادی در کشور داریم، اما علوم انسانی موجود در ایران پاسخگوی این مشکلات نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با گسترش فضای مجازی در کشور، باید تحولاتی در زمینه رشته حقوق به وجود بیاید. تاکنون 60 برنامه درسی برای تغییر به شورای تحول علوم انسانی آمده است و پیشبینی میکنیم که چند هزار کتاب تحصیلی جدید باید به نگارش بیاید.
حداد عادل با اشاره به وجود جریان سکولار در دانشگاهها اظهار کرد: جریانی وجود دارد که اعتقاد به علوم انسانی ندارد، تحول در علوم انسانی نیاز به همکاری وزارت علوم دارد، اسلامی کردن علوم انسانی یک ضرورت است و این کار باید یک فرآیند دائمی باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید دانشجویان رشتههای علوم انسانی به دنبال باز کردن گرههای موجود در کشور باشند چرا که این دانشجویان سرمایههای ایران هستند.