۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۹۵۸۰
ghalibaf


دکتر محمدباقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به جوانان انقلابی و دلسوز ایران اسلامی با نقد فضای موجود، خواهان تغییراتی جدی در الگوی رفتار جبهه انقلاب اسلامی شد و در گام آغازین به چرایی تبیین مفهوم «نو اصول‌گرایی» پرداخت و متناسب با آن خواهان ترسیم مختصات اقدامات و کنش‌های هدفمند آتی، در این فضای تحلیلی شد.


به گزارش عطنا،  بعد از اظهار نظرات جدید سردار قالیباف، شهردار فعلی تهران، روزنامه صبح نو به تحلیل وضعیت وی از نگاه خود پرداخته است که با هم می‌خوانیم؛


محمدباقر قالیباف با دغدغه نسبت به آینده انقلاب اسلامی و کشور اولین گام جدی خود، پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را برداشت؛ وی در این نامه بابیان دو محور ابتدایی نسبت به نوع مناسبات با دولت آینده و تلاش همیشگی برای حل مشکلات جامعه به بیان راهکار متناسب اهداف اعلامی پرداخت.


محمدباقر قالیباف با شناخت دقیق پیشین نسبت به شرایط حاکم اجتماعی و اوضاع متحول سیاست در کشور و همچنین الگوی رفتاری ناهنجار رقیب و ضعف‌های نیروهای سیاسی همسو درصحنه رقابت سیاسی، از لزوم بازشناسی و بازتعریف در سیاست ورزی جبهه انقلاب اسلامی با طرح«نو اصول‌گرایی» سخن گفت.



منتقدان دولت؛ حضور فعالانه


تجربه زیست در چهار سال حضور مدیران دولت یازدهم نشان داده است که آنان تمایلی برای شنیدن صداهای موجود در جامعه ندارند و از منظر آنان هرگونه «انتقاد» تعبیر به «انتقام» می‌شود. آنان در این چهار سال صدارت بر پاستور با کاربست واژگان نامناسب به تخریب منتقدان پرداختند و از پاسخگویی به انتقادات دوراندیشانه آنان امتناع کردند و با «تزریقِ ترسِ مصنوعی به جامعه» خواهان عقب‌نشینی و انفعال منتقدان شدند.


 از سوی دیگر پروژه « رقیب هراسی» که در انتخابات برای مقابله با دو نامزد مخالف وضع موجود اجرا شد؛ همچنان استمرار دارد و این پروژه برای جلوگیری از اقدامات انتقادی «اقلیت اثرگذار» است. محمدباقر قالیباف چنین اقداماتی را برای «فرار از مسوولیت» و «پاسخگویی» دانست و در همین راستا نوشت: «عده‌ای می‌خواهند برای فرار از مسوولیت و پاسخگویی، هرگونه انتقادی را با نسبت دادن به رقابت‌هایِ انتخاباتی نادیده گرفته و کم‌اهمیت جلوه دهند؛ هر زمان که به سودشان باشد به رقابت‌هایِ انتخاباتی ارجاع می‌دهند و هر زمان که به ضررشان باشد، می‌گویند رقابت تمام‌شده است.»


با توجه به این الگوی رفتاری مسوولان دولتی در قبال منتقدان، باید برای عدم تکرار رخدادهای پیشین در دوران چهارساله صدارت دولت اقدامات جدی انجام داد و این نیازمند حضور فعالانه منتقدان دولت در عرصه عمومی است. این رویکرد فعالانه مانع از پیشبرد پروژه‌های جنگ روانی در قالب «هراس افکنی» و «ترس مصنوعی» خواهد شد.



تکاپوی همیشگی؛ حل درد مردم


محمدباقر قالیباف در محور دوم نامه‌ خود، با یادآوری تثبیت حضور «مدیریت خسته، بسته و زاویه‌دار با گفتمان انقلاب اسلامی و منافع ملی» برآیند عملی مدیریت آن بر جامعه نوشت: «ناکارآمدی در حلِ معضلاتِ اقتصادی، گذرانِ زندگی همراه با آرامشِ خاطر را برای بسیاری از مردم، روزبه‌روز دشوارتر می‌کند» و از سوی دیگر با نقد نسبت به «ناکارآمدی نهادینه‌شده» در بدنه دولت بیان داشت :«درحالی‌که خبرِ تعطیلیِ بنگاه‌هایِ تولیدی و بیکار شدنِ کارگران یکی پس از دیگری شنیده می‌شود و مردم، نگرانِ عواقبِ سیاست‌هایِ بانکی و تداومِ رکود هستند، رئیس‌جمهورِ محترم حرف از پایانِ دورانِ رکود می‌زند.»
بنابراین حضور فعالانه منتقدان با اولویت‌سنجی ارائه راهکار و حل نیازها و مشکلات مردم است زیرا قوه مقننه با آدرس غلط و «ترس مصنوعی» به افکار عمومی مانع از حل مشکلات خواهد شد اما جریان انقلابی این مناسبات غیرواقعی را برهم خواهد زد زیرا از منظر تفکری مدیران جهادی درد مردم، درد ماست و بیان و راهکار حل آن فقط در هنگامه انتخابات ظهور و بروز ندارد و مدیران جهادی برخلاف نگرش جریان رقیب که نگاهی ابزاری به مردم دارد، با استفاده از امکانات، در تلاش برای حل مشکلات بر خواهند آمد.



پیش به‌سوی نو اصول‌گرایی



رخداد شکست اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری و عدم اقبال مردم به این جریان با وجود مدیریت فرسوده حاکم، پیام‌های معناداری را به همراه دارد. در این شرایط برای عدم پیوستگی روند عدم اقبال جامعه، اصول‌گرایی نیازمند بازسازی تئوریک و رفتاری در چارچوب الگوی بدیع است.
این «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» مانع رخداد هراس افکنی جریان رقیب می‌شود و همگامی‌های جدی برای شکل‌گیری الگوی پاسخگویی به نیاز مردمی را مهیا  می‌سازد.
اولین مرحله در این تحول گفتمانی پذیرش اشتباهات پیشین و تلاش برای حل آن است؛ لذا محمدباقر قالیباف «خود انتقادی» را بسترساز «خودآگاهی» می‌داند و با رد ایستایی برای تصمیم‌گیری و انتظار برای اتاق‌های تصمیم‌ساز اصول‌گرایان، خواهان فعالیت آتش به اختیار نیروهای سیاسی این جبهه شد و با طرح
«نو اصول‌گرایی» ترتیبات شکل‌ گیری گفتمان جدیدی را مهیا ساخت و نوشت: «لذا به این باور رسیدم که «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» یکی از مطالباتِ اصلیِ امروزِ شما جوانانِ مؤمن و دلسوزِ انقلاب و کشور است. امروز دیگر روشن است که اصول‌گرایی باید با حفظِ مبانی و ارزش‌هایِ انقلابیِ جمهوریِ اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست ورزی خودْ متحوّل شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستایِ «نو اصول‌گرایی» را هرچه زودتر آغاز کند.» در ماه‌های آتی نوای نو اصول‌گرایی، خیزش‌های جدی در تحرکات نیروهای انقلابی ایجاد
خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار