۲۸ تير ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۵۲۴
jamna

محوريت جديد اصول‌گرايان با چالش تکراري چند‌دستگي مواجه شده است؛ آن هم درست 50 روز بعد از آخرين شکست اين جريان فکري با تمام سازماندهي و لجستيک سياسي‌اش که براي شکست حسن روحاني و تفکر اصلاحات و اعتدال تدارک ديده بود.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه وقايع‌اتفاقيه، جمنا که نام خلاصه‌شده نيروهاي مردمي انقلاب است، پيش از انتخابات رياست‌جمهوري و در اسفند سال گذشته شکل گرفت تا جبراني باشد بر فقدان رهبري اصول‌گرايان که دو انتخابات رياست‌جمهوري سال 1392 و انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به رقيب واگذار کردند؛ جبهه و تشکلي سياسي که به زعم بسياري از تحليلگران سياست داخلي، بي‌پشتوانه و حمايت احزاب و تشکل‌هاي قديمي اصول‌گرا علم هدايت و رهبري را بلند کرد اما در نهايت نتوانست گزينه واحد اين جريان را به ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي راهي کند.


جمنا مشابه ديگر احزاب و گروه‌هاي سياسي، طي 10 سال گذشته به‌واسطه حذف بزرگان و ميانه‌روهاي اصول‌گرا، جان گرفت و چهره‌هاي شاخص آن مردان و زناني هستند که همراهان و ياران درجه دو احمدي‌نژاد خوانده و شناخته مي‌شوند؛ همان‌ها که رفت‌وآمدهاي زيگزاگي به فضاي سياسي دارند و پيش‌بيني رفتار و عملکردشان حتي خارج از توان و ظرفيت بزرگان اصول‌گرا و برهم‌زننده نظم حاکم بر اين جريان است.


اکنون با گذشت نزديک به دو ماه از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري زمزمه‌هايي از انشعاب، کناره‌گيري و چنددستگي در اين جبهه نوپا شنيده مي‌شود که چندان هم دور از انتظار نیست. برخي از مخالفان جمنا از اساس مخالف ماندگاري اين تشکيلات هستند و عمر آن را پايان‌يافته تلقي مي‌کنند. برخي ديگر معتقدند جمنا مي‌تواند در نقش يک پارلمان باشد و روند را دموکراتيک کند، به شرطي که از حالت فعلي خارج شود.


جمنا وقتي پديد آمد قبل از اينکه هدفش انتخاب يک نامزد واحد براي اصول‌گرايان باشد يک هدف ديگر را به‌عنوان دستور کار اصلي در نظر داشت: «چگونه نامزدهاي مدعي، بدون هزينه حذف شوند.» واقعيت اين بود که آنها نامزد خود را از مدت‌ها قبل انتخاب کرده بودند. برنامه فقط اين بود که چگونه مي‌توان با روندي دموکراتيک ساير گزينه‌ها را از ميدان خارج کرد. در روزهاي آخر که فقط چند نفر مانده بودند محمدباقر قاليباف هم داستان را فهميد، عزم رفتن کرد اما او را نگه داشتند. او قرار بود کاراکتر مهم‌تري داشته باشد؛ «بازيگر نقش مکمل».


کساني مانند سعيد جليلي هم که دقيقا از فرداي انتخابات 24 خرداد 92 کار براي نامزدي در انتخابات 96 را آغاز کرده بودند با روندي پيچيده از ميدان بازي حذف شدند. قاليباف رفت، نامزد نهايي جمنا رونمايي و انتخابات برگزار شد و اصول‌گرايان دوباره شکست خوردند. اين اولين نمره در کارنامه جمنا بود.


حالا که انتخابات تمام شده حرف و حديث درباره جمنا هم زياد شده است. بانيان آن مي‌خواهند جمنا بماند اما کساني هم که با اين خواسته مخالفند کم نيستند؛ از محمدرضا باهنر گرفته تا چهره‌هاي جبهه پايداري. آنها ديگر نمي‌خواهند سايه جمنا روي دوششان سنگيني کند.


 

محمدتقی رهبر: تغييرات جمنا به صلاح اين جبهه نيست



خبرهاي رسيده حکايت از آن دارد که برنامه اصلي، رونمايي از چهره جديدي از جمنا‌ست. نام آن را بازسازي گذاشته‌اند و ترميم تشکيلاتي. به گزارش خبرآنلاين، محمدحسن آصفري، عضو جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي اولين فردي بود که برخي از اين تغييرات را رسانه‌اي کرد. بنا به گفته‌هاي او، گويا پرويز سروري رئيس استان تهران جمنا شده و فدايي از جمنا جدا شده و جانشيني براي او انتخاب شده است. او در عين ‌حال گفته است: «جمنا تا نگاهش از پايتخت به نيروهاي نخبه سطح استان‌ها تغيير نکند و بعضي افراد که مردم ديگر به آنها اقبال ندارند کنار نروند، اتفاق جديدي نمي‌افتد.


به عبارت ديگر اگر دائم بخواهيم افرادي را در رأس جمنا تکرار کنيم، با توجه به اينکه تجربه نشان داد آنها با اقبال عمومي مواجه نيستند توفيقي کسب نمي‌شود. هر چند اين افراد، نيروهاي درست و توانمند هستند اما آن مردم کف خياباني که مي‌خواهيم آنها را به ميدان بياوريم حضورشان را در رأس مجموعه نمي‌پذيرند؛ بنابراين اگر صرفا نيت آن باشد که نيروهاي پايتخت در مجموعه جمنا جابه‌جا شوند و همچنان چهره‌‌هاي نخبه و سوخته‌نشده کنار بمانند، مطمئنا اين تغييرات نيز نمي‌تواند در سرنوشت نيروهاي انقلاب اثرگذار باشد.»


اما در همين حال محمدصالح جوکار درباره اصلاح ساختار جمنا با هدف گسترده‌شدن چتر اين مجموعه گفت: «مطالبات مردم متنوع است و بايد به گونه‌اي اين تغييرات انجام شود که بيشترين جذابيت را براي مردم ايجاد کند. با سرمايه‌گذاري روي نيروهاي جوان، خلاق و توانمند امروز مي‌توانند در عرصه سياسي، اجتماعي و فرهنگي خدمات خوبي را به مردم بدهند.»


وي افزود: «امروز تغيير و تحولات در ساختار، تشکيلات، مديران و سازوکارهاي رسيدن به يک جبهه حداکثري با حضور همه اقشار مختلف مردم در جمنا دنبال مي‌شود اما هنوز به جمع‌بندي نرسيديم. درواقع نظرات اعضا و کارشناسان را در موضوعات چشم‌انداز، رسالت و ساختار گرفتيم و در حال بررسي هستيم؛ البته همان‌گونه که نامزد نهايي خود را در انتخابات رياست‌جمهوري با رأي عمومي انتخاب کرديم، بعد از جمع‌بندي، ساختار، تشکيلات و سازوکارهايمان را هم با همين روش کار مصوب و اجرايي مي‌کنيم.»


عضو شوراي مرکزي جبهه مردمی نيروهاي انقلاب اسلامي يادآوری کرد: چشم‌انداز ما همان چشم‌انداز جمهوري‌اسلامي در 1404 است؛ البته برنامه کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت در نظر گرفتيم و طبق آن جلو مي‌رويم. وي درباره چرايي تغيير معاون سياسي جمنا و رفتن حسين فدايي تأکيد کرده است: اينها شايعه است و هر کس هم گفته اطلاعي نداشته، خلاصه آنکه فعلا تغييري رخ نداده و در حال بررسي هستيم.



جوکار درباره پيوستن جبهه پايداري به جمنا گفت: هر کدام از نيروهاي انقلابي و ارزشي مايل باشند مي‌توانند بيايند در وحدت حداکثري و ايجاد توان مضاف در عرصه خدمت به مردم، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را همراهي کنند. اين دعوت براي دوره‌اي خاص نبوده و قرار است جبهه مردمي تداوم داشته باشد.


در اظهار‌نظري ديگر حجت‌الاسلام محمد‌تقي رهبر، فعال سياسي اصول‌گرا و يکي از اعضاي جمنا با بيان اينکه تغييراتي که در جمنا رخ مي‌دهد اصلا به صلاح اين جبهه نيست، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که ما چوب اين تغييرات و جدايي‌ها را خورده‌ايم و ديگر نبايد اين رفتارها را تکرار کنيم.


آقاياني که همدل و همراه هستند بايد حرکتي را که شروع کرده‌اند ادامه بدهند. اين کشور مسائل مختلفي اعم از سياسي، اقتصادي و اجتماعي را به همراه دارد؛ جمنا و احزاب اصول‌گرا بايد همسو با خواسته‌ها و اصول خود حرکت کنند.


وي ادامه داد: اصول‌گرايان متأسفانه مورد تهاجم بعضي از افراد قرار گرفته‌اند. اعتقاد دارم باید جريان اصول‌گرا اتفاقات را به صورت مداوم رصد کند. زمينه‌هاي خوبي براي اصول‌گرايان فراهم است که بايد از اين فرصت‌ها به خوبي استفاده کنند. هرچند عضو شوراي مرکزي نيستم اما بايد به ‌عنوان يک عضو اين مسائل را به گوش دوستان برسانم.


وي البته از تغييرات رخ‌داده در شوراي مرکزي جمنا اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: به صورت مداوم در جلسات شرکت نمي‌کنيم و عضو شوراي مرکزي هم نيستيم، به‌همين‌دليل از تغييرات و اتفاقات بي‌اطلاع هستيم و کسي از اعضا هم خبري را به ما نداده است. وي ادامه داد: معتقدم جمنا با توجه به تحرکاتي که در زمان انتخابات داشته، بايد پايگاه و جايگاه خود را حفظ کند. جمنا نبايد به صورت مقطعي و فقط براي انتخابات دست به فعاليت بزند. جمنا بايد در تمامي مسائل مواضع خاص خود را داشته باشد و براي آينده سياسي خویش فعاليت کند.


اين اظهارات و برخي سخنان ديگر نشان مي‌دهد که ماندگاري جمنا به اين سادگي‌ها هم که برخي بانيان آن فکر مي‌کردند، نيست. فعلا که پوست‌اندازي آغاز شده است، حتي اگر بدنه هم مخالف باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار