۲۱ تير ۱۳۹۶ ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۱۸۸
tweeter trump

جدالی حقوقی بین توییتر و دولت آمریکا، همچنان ادامه دارد. این جدال از زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شد. توییتر تقاضای دولت مبنی بر انتشار فقط «حدود» درخواست‌های دولت برای افشای اطلاعات کاربران را خلاف می‌خواند. جدال حقوقی چندساله توییتر و دولت آمریکا در پی صدور حکمی از سوی دادگاه به مرحله جدیدی وارد شد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه شرق، براساس حکم دادگاهی در کالیفرنیا دولت آمریکا نتوانست در این دادگاه مدارکی ارائه دهد که نشان‌دهنده‌ «خطر مشهود و حاضر» گزارش‌های شفافیت توییتر باشند.


به گزارش رویترز، قاضی فدرال ایون گونزالس راجرز، محدودیت‌هایی را که دولت آمریکا می‌خواهد برای توییتر وضع کند، در تضاد با متمم اول قانون اساسی خواند که آزادی بیان در آن تضمین شده است.


توییتر در واکنش در بیانیه‌ای با استقبال از حکم دادگاه، موضوع مورد بحث را «پراهمیت» ارزیابی و تأکید کرد که «به تلاش در جهت ارائه کامل گزارش شفافیت» ادامه می‌دهد. توییتر در اواخر سال ۲۰۱۴ جدالی حقوقی را با دولت آمریکا آغاز کرد.


توییتر از طریق این مجادله حقوقی در پی حق تمام و کمال انتشار گزارش‌های دوره‌ای خود موسوم به گزارش شفافیت بود. در گزارش شفافیت سازمان‌هایی نظیر توییتر، گوگل، فیس‌بوک و... معمولا اطلاعاتی نظیر درخواست‌های دولتی برای افشای اطلاعات کاربر و ... را منتشر می‌شود.


با این‌همه در آن زمان مدیران شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، یاهو، لینکدین و مایکروسافت توافقی را با دولت وقت آمریکا امضا کردند که طبق آن این شرکت‌ها در گزارش‌های شفافیت خود تعداد دقیق رقم درخواست‌های دولت آمریکا برای دستیابی به اطلاعات کاربران را ذکر نکنند، بلکه این تعداد را صرفا به صورت حدودی برای مثال از صفر تا ۵۰۰ یا از ۵۰۰ تا‌ هزار بیان کنند.


 توییتر در آن زمان این توافق را خلاف متمم قانون اساسی آمریکا خواند و همچنان با گذشت بیش از دو سال بر این موضع خود پافشاری می‌کند. دولت آمریکا از سوی دیگر ارائه دقیق آمار را خطری امنیتی برای کشور می‌خواند.


قاضی دادگاه کالیفرنیا در حکم خود می‌گوید توضیحات دولت درباره اینکه چطور ایجاد محدودیت در گزارش شفافیت می‌تواند از ایجاد خطر برای امنیت ملی پیشگیری کند، کافی نبوده است. این نخستین بار نیست که توییتر بر سر دفاع از حقوق کاربران می‌جنگد.


 در آوریل ۲۰۱۷ نیز توییتر از دولت دونالد ترامپ برای درخواست اطلاعات یک اکانت بر ضد او به دادگاه شکایت برد. در پی شکایت توییتر، دولت آمریکا فورا از درخواست خود صرف‌نظر کرد و توییتر نیز شکایت خود را از دادگاه پس گرفت.


هم‌زمان عشا بندری یکی از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد اینکه مقام‌های دولتی به این سرعت از خواسته خود منصرف شده‌اند نشان می‌دهد که درخواست آنها برای افشای اطلاعات کاربری اکانت مورد بحث، از همان ابتدا مغایر با قانون اساسی بوده است. اکانت کاربری مورد نظر اواخر ماه ژانویه گذشته با شناسه کاربری ناشناسی به نام «@ALT_USCIS» آغاز به کار کرده است.


این اکانت توییتری کاربران را به مقاومت در برابر سیاست‌های ترامپ و قبل از همه سیاست‌های مهاجرتی او فرا می‌خواند. جلسه بعدی دادگاه مرتبط با جدال چندساله‌ توییتر و دولت آمریکا روز ۱۴ آگوست (۲۳ مرداد) در کالیفرنیا برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار