۲۳ تير ۱۳۹۴ ۰۴:۳۶
کد خبر: ۱۲۲۳۷

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در نشست بزرگداشت مقام سعدی در پایتخت ویتنام، به نگاه انسان دوستانة سعدی و اهمیت آن به مقوله هایی همچون احترام به والدین، شأن و منزلت علم و آموزه های اخلاقی پرداخت.


sahraee

به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، دکتر رضامراد صحرایی که به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ویتنام برای شرکت در نشست بزرگداشت مقام سعدی و همچنین رونمایی یک شماره از مجلة تخصصی آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی کشور ویتنام، به هانوی، پایتخت این کشور سفر کرده بود، طی سخنانی «جایگاه سعدی در ادبیات ایران و جهان» را بیان کرد.



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه نوع پرسش‌هایی که مخاطبین پس از سخنرانی داشتند حاکی از آن بود که آرا و اندیشه‌های سعدی برای آن‌ها جذابیت داشته ‌است، گفت: به عنوان مثال یکی از سوالات مطرح در هر دو نشست آن بود که « نقش دیپلماسی فرهنگی در تلطیف روابط بین کشور‌ها و ملت‌ها چه می‌تواند باشد؟» که در پاسخ، به پیام سعدی به عنوان پیام ملت ایران و نگاه ایرانیان اشاره و عنوان کردم که از نظر ما ایرانی ها، انسان به انسان حمله ور نمی شود، انسان، کاشانة انسان دیگر را ویران نمی کند و انسان به هم‌نوع خود ظلم نمی کند.

وی همچنین در نشستی دیگر به آراء و اندیشه های سعدی در مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت و چند نفر پرفسور در حوزه ادبیات نیز پیرامون تاثیر سعدی بر ادبیات جهان به همراه مثال های کم نظیری از تاثیر سعدی بر اندیشمندان جهان، به سخنرانی پرداختند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به سخنرانی و سفر اخیر رئیس آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی ویتنام به کشور ایران اشاره کرد و گفت: ایشان در این نشست با صراحت تأکید کرد که «اسلام در ایران با اسلام تروریست ها متفاوت است و ایران با کشورهای عرب فرق دارد و همچنین آنچه دربارة ایران شنیده، با آنچه در ایران دیده است، کاملا متناقض بود».

در این نشست تایبایتان، نویسنده و مترجم معروف ویتنامی نیز به معرفی سه کتاب خود با عنوان «گزیده هایی از شاهنامة فردوسی»، «گزیده هایی از گلستان سعدی» و «رباعیات خیام نیشابوری» اشاره کرد.
در حال حاضر حدود هفتاد نفر به صورت آزاد به یادگیری زبان فارسی در دانشکده شرق شناسی آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی ویتنام مشغول هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار