۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۸۶۸
golzari-300x205
محمود گلزاری ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان : با توجه به ترکیب جمعیتی کشور نزدیک به 24 میلیون جوان، آنچه بیش از هر موضوع و اقدامی قابل تأمل و مداقه است، طرز تلقی جامعه و به ویژه صاحبان اندیشه و مسئولیت نسبت به پدیده جوانی در کشور است. از یک سو بخشی از نخبگان و مسئولان بر این باور بودند که جوانی یعنی نگرانی اجتماعی و بر همین اساس مجموعه نیازها، مطالبات و خواسته های جوانان را به عنوان بحران های جامعه تفسیر می کردند و وظیفه اصلی حکومت و حتی سازمان های متولی امور جوانان را به حل و پاسخگویی برای این بحران ها محدود می نمودند، و در این مسیر از ابزارهای کنترل برای مدیریت این بحران ها استفاده می کردند.

از سوی دیگر، بخشی از نخبگان و دست اندرکاران، باور دیگری دارند؛ آنان جوانی را فرصت و " سرمایه اجتماعی " می پندارند و با این نگرش، نیازها و خواسته های مشروع جوانان را طبیعی می انگارند و وظیفه حکومت و دولت را به رسمیت شناختن حقوق و نیازهای طبیعی جوانان قلمداد می کنند و جوانان را راه حل مشکل می پندارند، نه مشکل و در نتیجه از خود جوانان برای پاسخگویی به نیازهای آنان مدد می جویند و هر گونه برخورد آمرانه و یا قیم مأبـانه مورد قبول نیست و نقش دولت و حکومت را به مثابه نقش یک راهنما، تسهیل کننده و مشاور تغییر می کنند.

با مروری بر منابع دینی و اسلامی، قانون اساسی، چشم انداز 20 ساله، تجارب جهانی و سنت و سیره امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و فراز و نشیب های انقلاب می توان گفت سیاست راهبردی دولت و نظام جمهوری اسلامی آن است که جوانان به عنوان سرمایه اجتماعی معنی شوند و جوانان نه تنها مشکل تلقی نگردند، بلکه بهترین و ارزشمندترین سرمایه برای توسعه، اعتلاء و سربلندی کشور قرار گیرند و هم چنانکه یک جوان یا نوجوان در محیط خانواده سمبل امید، تلاش و نشاط و شادابی برای آینده بهتر است.

در خانواده بزرگی همچون کشور ایران نیز همه جوانان به مثابه فرزندان، سرمایه های اصلی جامعه و نمادی از رشد، توسعه و پیشرفت به حساب آیند و همه امکانات و توانایی ها برای سربلندی و موفقیت آنها مورد استفاده قرار گیرد و برای این امر بسیج شوند.

بر این اساس رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید، رویکردی مبتنی بر فرصت تلقی نمودن دوره جوانی و جوانان با شعار جوان باوری و جوان یاوری است علیرغم برخی نارسایی ها و ضعف ها، آنها به مشارکت در ساختن آینده خود دعوت شوند. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد جوانان نسبت به آینده امیدوارند و اگر از سوی مسئولان، محبت، احترام و اقدام در عمل مشاهده نمایند، نشاط و شادابی خود را باز خواهند یافت. به علاوه مجموعه شرایط داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی اقتضا می نماید که آینده جامعه را که متعلق به جوانان است با همراهی و محوریت خود آنان ترسیم نماید.

بنابراین باید نیازهای جوانان را به رسمیت شناخت و برای تامین نیازها و مطالبات آنها از هر امکانی بهره جست و ساختار متناسب با این نیازها و مطالبات را فراهم نمود تا با عزم و اراده ملی و استفاده از تجارب جهانی و عملکرد و انتظارات گذشته برنامه هایی را جهت حضور جوانان و مشارکت هر چه بیشتر آنان آماده نمود.

با توجه به حضور و مشارکت فعال جوانان در 24 خرداد ماه 1392 از دولت تدبیر و امید انتظار می رود دغدغه ها و مطالبات جوانان را همانند سایر حوزه ها با اهمیت قلمداد کرده و با تدبیری شایسته، امید را پیش از گذشته در دل جوانان زنده نگاه دارد. چرا که کلید آینده این مرز و بوم، در دستان همین جوانان خواهد چرخید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار