۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۵۵
کد خبر: ۸۸۷۸
رییس جهاد دانشگاهی گفت: مسائل مالی و هزینه در موسسات آموزش عالی باید کاملا شفاف بوده و این موسسات درآمدزایی داشته باشند.

به گزارش عطنا به نقل ازایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در سومین نشست هم‌اندیشی مدیران آموزش عالی جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی تلاش برای الگوسازی است، گفت: کشور توان حرکت به سمت پیشرفت را دارد و جهاد در این زمینه موفق عمل کرده است و براین اساس تلاش شده تا به صورت هدفمند حرکت شود.

وی ادامه داد: تهیه برنامه چهارم و پنجم که شاخص‌مدار باشد، جزو تلاش‌های ماست. در این راستا در برنامه پنجم اهداف حوزه آموزش به خوبی بیان شده است که در این بین وظیفه معاونت آموزش، برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرا و وظیفه سایرین تلاش برای اجرا شدن این اهداف به نحو احسن است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در برنامه پنجم معاونت‌ها حوزه تحت نظر را کنترل می‌کنند، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی تحقق اهداف کل معاونت را هر ساله بررسی می‌کند به بیان دیگر عملکرد همگان در دسترس دیگران قرار می‌گیرد و باید بهترین عملکرد را در جهت تحقق اهداف داشته باشیم.

طیبی سپس با اشاره به حوزه مسائل مالی در موسسات آموزش عالی اظهار کرد: هزینه‌ها باید کاملا شفاف باشد و باید گزارشی از میزان درآمد و نحوه هزینه‌کرد ارائه شود.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه موسسات آموزش عالی باید درآمدزا باشند همچنین اظهار کرد: باید اساتید خوب در موسسات آموزش عالی جهاد جذب و حقوق اساتید و پرسنل نیز در سطح شایسته پرداخت شود.

وی با بیان اینکه از نظر پرداخت حقوق در جهاد نسبت به سایر موسسات آموزش عالی وضعیت مناسبی وجود ندارد، افزود: باید هزینه‌ها را کاهش داده و درآمدزایی داشته باشیم. همچنین آموزش عالی باید مانند علمی کاربردی سهمی از درآمد خود را برای تحقق ارتقای شاخص‌های عوامل توانمندسازی آموزش عالی هزینه کنند که تحقق این مسیر با توجه به بودجه محدود قابل انجام نیست.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: شاخص‌هایی مانند افزایش نیروهای هیات علمی به میزان 30 درصد، افزایش زیربنا به میزان 30 هزار متر مربع، افزایش منابع علمی، کتابخانه، کتاب و دسترسی به سایت‌های اطلاعات و همچنین بکارگیری وسایل کمک آموزشی نیاز به منابع مالی دارد که باید به شکل مناسبی تامین شود.

طیبی همچنین با بیان اینکه برای زیرساخت‌ها مبلغ 9.8 میلیارد تومان بودجه جهاد در نظر گرفته شده است، توضیح داد: اکثر سهم این بودجه برای زیرساخت حوزه آموزش هزینه می‌شود که از نظر جهاد منعی ندارد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت مدرسان اظهار کرد: در برنامه سه ساله ارتقای کیفی استانداردهای مدرسان جزو اهداف آموزشی کوتاه مدت جهاد ذکر شده است و باید استانداردهای خوبی برای جذب مدرس داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: باید استاندارد جذب اساتید، برای مدرسان جهادی نیز اعمال شود تا بعدها مدرسان جهادی متهم به کم‌سوادی نشوند.

طیبی سپس با تاکید بر اینکه موسسات آموزش عالی باید جای امنی برای دانشجویان باشند، افزود: باید بر دانشجویان و به ویژه خوابگاه‌ها نظارت باشد و احساس امنیت در آنجا حاکم باشد.

وی در ادامه توصیه کرد: نباید به دنبال این باشیم که به هر قیمت موسسات آموزش عالی را تبدیل به دانشگاه کنیم و حرکت در سطح کرده و عمق را فراموش کنیم چراکه در این صورت کیفیت پایین می‌آید.

 

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: چه اشکالی دارد موسسات آموزش عالی با عمق خوب داشته باشیم، چرا که دانشگاه بار معنایی دارد و همه انتظار دارند دانشگاه ویژگی‌هایی داشته باشد و صرف اینکه نام موسسات را به دانشگاه تبدیل کنیم، ارزش‌آفرینی نیست بلکه ارزش آفرینی در کیفیت کار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار