۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۱۵
کد خبر: ۸۷۷۸۲
delavar

پژوهش حاضر بر آن است تا نقش آموزش‌های دانشگاهی را بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه دهد.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری فارس، چکیده این مقاله به شرح زیر است:


کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاه‌ها و آموزش عالی در سال‌‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا نقش آموزش‌های دانشگاهی را بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه دهد. از این رو روش مورد استفاده در این پژوهش روشی آمیخته (کمی-کیفی) است.


داده‌های این پژوهش در قسمت کمی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ ساخته که روایی آن توسط صاحبنظران و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92% گزارش شده است. و در قسمت کیفی با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختار جمع‌آوری شده‌اند و سپس با استفاده از روش مثلث ‌سازی ترکیب شده‌ اند.


روش نمونه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه ‌گیری خوشه‌‌ای برای قسمت کمی که 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه ‌طباطبائی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. و روش نمونه گیری کیفی- هدفمند برای قسمت کیفی که با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از استادان دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به راهکارهای ارتقاء کارآفرینی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته‌های پژوهش همه مؤلفه‌‌های کارآفرینی که در این پژوهش مورد اندازه‌گیری قرار گرفته‌‌اند (توفیق طلبی، تحمل ابهام، اعتماد به نفس، مخاطره‌ پذیری و خلاقیت) کمتر از حد وسط گزارش شده‌‌اند. پس نتیجه ‌گیری کلی این تحقیق این است که دوره‌های آموزشی که دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌کند بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند.


پژوهشگر بر اساس مصاحبه‌ای که با صاحبنظران داشته 5 مقوله عمده را برای بهبود کارآفرینی دانشگاه مطرح کرده است که عبارتند از: تحول در نقش دانشگاه‌ها (پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی، ارتقاء فعالیت‌های دانشگاهی و تغییرات مدیریتی. کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاه‌ها و آموزش عالی در سال‌‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا نقش آموزش‌های دانشگاهی را بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه دهد.


از این رو روش مورد استفاده در این پژوهش روشی آمیخته (کمی-کیفی) است. داده‌های این پژوهش در قسمت کمی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ ساخته که روایی آن توسط صاحبنظران و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92% گزارش شده است. و در قسمت کیفی با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختار جمع‌آوری شده‌اند و سپس با استفاده از روش مثلث ‌سازی ترکیب شده‌ اند.


روش نمونه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه ‌گیری خوشه‌‌ای برای قسمت کمی که 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه ‌طباطبائی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند و روش نمونه گیری کیفی- هدفمند برای قسمت کیفی که با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از استادان دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند و نگرش و دیدگاه آنها نسبت به راهکارهای ارتقاء کارآفرینی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته‌های پژوهش همه مؤلفه‌‌های کارآفرینی که در این پژوهش مورد اندازه‌گیری قرار گرفته ‌اند (توفیق طلبی، تحمل ابهام، اعتماد به نفس، مخاطره‌ پذیری و خلاقیت) کمتر از حد وسط گزارش شده ‌اند. پس نتیجه ‌گیری کلی این تحقیق این است که دوره‌های آموزشی که دانشگاه علامه ‌طباطبائی برگزار می‌کند بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند. پژوهشگر بر اساس مصاحبه‌ای که با صاحب‌نظران داشته 5 مقوله عمده را برای بهبود کارآفرینی دانشگاه مطرح کرده است که عبارتند از: تحول در نقش دانشگاه‌ها (پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی، ارتقاء فعالیت‌های دانشگاهی و تغییرات مدیریتی.واژه‌های کلیدی: دوره‌های آموزشی، کارآفرینی، روحیه کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی


نویسندگان: کامران مالکپور لپری ، علی دلاور


نشریه پژوهش‌های تربیتی - جلد 2، شماره 31، پاییز و زمستان 1394


 برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. فایل Pdf مقاله

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
المپیک 2024
ژاپن۲ - آلمان۳
در رقابت های والیبال المپیک پاریس ۲۰۲۴ :

ژاپن۲ - آلمان۳

تیم ملی والیبال ژاپن در اولین بازی خود در رقابت های المپیک پاریس در مقابل آلمان شکست خورد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار