۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ۲۳:۳۹
کد خبر: ۸۲۱۷
جشنوار+ 2 (26)
مراسم افتتاحیه ی جشنواره دانشجویی نشریات دانشگاههای منطقه ی یک کشور (استانهای تهران و البرز) امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، دکتر حسین میرزایی، مدیر امور فرهنگی وزارت علوم در مراسم افتتاحیه این جشنواره، گفت: نشریات دانشجویی نقش مهم و کلیدی دیده بانی را به عهده دارند، و دیده بان جامعه و دانشگاه هستند. منطقاً این نقش کارویژه هایی را طلب می‌کند و الزاماتی را هم به وجود می آورد که بر اساس آن قوانینی در حوزه نشریات دانشجویی منبعث از قوانین مطبوعات کشور تدوین شده است.

افتتاحیه (1)

میرزایی ضمن تأکید بر مرور بدیهیاتی که به گفته  او گویا چندان هم بدیهی تلقی نمی‌شود، افزود: هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر نشریات برآید یا به سانسور و کنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد. منطقاً اگر قرار باشد دیده بانی صورت بگیرد، این دیده‌بانها در مقام نگارش و انعکاس آن در قالب نشریات دانشجویی، طبق قانون باید آزاد باشند و حق داشته باشند آن چه را که به نظرشان می رسد انعکاس دهند. به بهانه ی حمایت یا غیر آن هیچ مرجعی حق سانسور و حق ممیزی قبل از چاپ را طبق قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران و به طور اولی در نشریات دانشجویی ندارد.

او همچنین در این رابطه ابراز کرد: دانشگاه های مختلف حق این را ندارند که در بحث چاپ نشریات دانشجویی دخالت های خاصی را انجام دهند. البته در قالب همین قانون ذکر شده هر گاه نشریه ای مطلبی مشتمل بر توهین، افترا و خلاف واقع انتشار دهد، دانشگاه موظف است که برخورد کند. بنابراین تکلیف ما معلوم است، قبل از چاپ حق دخالت نداریم اما بعد از چاپ چنان چه توهین، افترا یا مطلب خلاف واقعی در نشریات مشاهده شود، موظفیم که برخورد کنیم. این برخورد از تذکر آغاز می شود تا نهایت آن که بحث توقیف یا لغو مجوز دائمی است.

میرزایی خاطرنشان کرد: ما حق نداریم از قانون عبور کنیم و انشاءالله جلوتر از قانون هم نخواهیم رفت. همکاران ما در حوزه ی معاونت فرهنگی و در سایر دستگاه های مرتبط که نقش هایی را در دانشگاه دارند، باید به این مهم توجه کنند. این نهادها نمی توانند ممیزی قبل از چاپ را اعمال کنند، قانون چنین حقی را به کسی نداده که دانشجویان قبل از چاپ از آن ها کسب اجازه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش مطبوعات در حوزه ی عمومی اشاره کرد و گفت: متأسفانه شکاف تاریخی دولت و ملت که در کشورهای شبیه ما هم وجود داشته در صورتی کم خواهد شد که حوزه ی عمومی تقویت شود. شکاف دولت و ملت زمانی است که حوزه ی عمومی ضعیف باشد، در فقدان حوزه ی عمومی این شکاف عمیق تر خواهد شد و بعضاً منجر به تضاد دولت و ملت می شود. این هم جزو بدیهیات حوزه ی عمومی است که مطبوعات جزو اصلی ترین نقش آفرینان این حوزه هستند. نشریات دانشجویی درایت به خرج دهند تا با تحلیل به موقع مسائل اثرگذاری بهتری داشته باشند.

قبل از میرزایی دکتر غلامرضا ذکیانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی پشت تریبون رفت و در سخنانی خاطر نشان ساخت: باید از این فرصت بسیار طلایی که از سال 92 برای ما ایجاد شده و به ویژه فرصتی که در سال جاری تحت عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت به دست ما افتاده نهایت استفاده را بکنیم. نشان دهیم که ما دانشگاهیان و به طور کلی ایرانیان اهل همدلی و همزبانی هستیم.

جشنوار+ 2 (28)

ذکیانی ضمن تأکید بر این که با اعتدال و همدلی خیلی از مشکلات را می توان حل کرد، گفت: با اعتدال خیلی از خشونتها را می توان به حداقل رساند و بسیاری از بداخلاقی ها و بدآموزی ها را می توان کاهش داد. انشاءالله سالی که پیش رو داریم سالی توأم با همدلی و همزبانی برای همه باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: همدلی و همزبانی شرطی دارد که آن تفاهم است و گفت و گو شرط تفاهم است. انشاءالله بتوانیم سازوکارهای گفت و گو را بین یکدیگر در دانشگاه که الگویی از جامعه است، پیاده کنیم. اگر در دانشگاه نتوانیم مدل گفت و گو را بین خود پیاده کنیم، انتظار این که گفت و گو، تفاهم، همدلی و همزبانی در جامعه اتفاق بیفتد؛ گزاف خواهد بود. در خود، این زمینه را فراهم کنیم که بتوانیم گفت و گو کنیم. یکدیگر را تحمل کنیم، هم نقد کنیم و هم نقد پذیر باشیم تا باب گفت و گو باز شود و در مراحل بعد به همدلی و همزبانی برسیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار