۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۲۷۲۳
hamandishi danshjoye nemone (30)

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست هم‌اندیشی دانشجویان برتر دانشگاه گفت: فعالیت‌های پژوهشی، مهم‌ترین عاملی است که در رتبه‌بندی دانشجویان تاثیرگذار است و متاسفانه در این راستا، سهم ناچیزی برای  دانشجویان در نظر گرفته شده است.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی دانشجویان برتر و شایسته تقدیر سال 95 دانشگاه علامه طباطبائی که سه‌شنبه، 10 اسفندماه در سالن شورای ریاست دانشگاه و با حضور حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، حبیب هنری، معاون پژوهشی، ماندانا تیشه‌یار، مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه علامه، حجت‌الله الماسی، دبیر جشنواره دانشجوی نمونه و مشاور اجرایی معاونت دانشجویی، مرتضی‌ خورسندی، مدیر امور فرهنگی و جمعی از کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برگزار شد.


در این نشست، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان و مسئولان اظهار کرد: جنس صحبت‌های من با توجه به موقعیت و جایگاه شغلی در دانشگاه، باید از نوع پژوهشی باشد.


وی افزود: نکاتی که قصد اشاره به آنها را دارم، جدید نیست و تقریبا همه شما از آن اطلاع دارید اما یادآوری آنها در چنین جمعی خالی از لطف نیست، چراکه می‌تواند موجب عملکرد مناسب‌تر ما در آینده باشد.


هنری ادامه داد: معاونت پژوهشی از پیشنهاد‌ها و نقدهای دانشجویان نمونه در حوزه پژوهش استقبال می‌کند و کسانی که در دانشگاه مسئولیت امور پژوهشی را بر عهده دارند، باید بتوانند بستر مناسبی را در حوزه پژوهش برای دانشجویان فراهم کنند.




متاسفانه در معاونت پژوهشی سهم ناچیزی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.



وی خاطرنشان کرد: در شرح وظیفه‌ای که برای معاونت پژوهشی دانشگاه تعریف شده است، سهمی که برای امور پژوهشی دانشجویان در نظر گرفته شده است، اندک است و بیشترین کارکرد پژوهشی دانشگاه با اعضای هیئت علمی مشخص شده است.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: در میان معاونت‌های موجود در دانشگاه، دانشجویان با معاونت دانشجویی، فرهنگی و به خصوص آموزش بیشتر در ارتباط هستند و با معاونت پژوهشی ارتباط کمتری دارند.


وی افزود: دانشجویان تنها زمانی که برای دریافت طرح‌های تشویقی حاصل از مقالات خود به مشکل برمی‌خورند به ما مراجعه می‌کنند و این یعنی تنها زمانی به ما مراجعه می‌کنند که ما وظیفه خود را در موعد مقرر انجام نداده‌ایم و به ناچار به ما رجوع می‌کنند.



فعالیت‌های پژوهشی مهم‌ترین عامل در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها



هنری گفت: در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرنگار عطنا داشتم به شرح و بسط کامل رویکرد شخصی خود در حوزه پژوهشی پرداختم و آن را ارائه دادم اما آنچه که مسلم است، موضوع پژوهش برای تمام دانشگاه‌ها امری مهم است.


وی با اشاره به اینکه مقوله پژوهش در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نقش اساسی دارد، اظهار کرد: حدود 70 درصد از عوامل درجه‌بندی ملی و بین‌المللی در دانشگاه‌ها، وابسته به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه و نیز ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه است.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: یکی از مباحث مهم در این زمینه، خروجی‌های حاصل از امور پژوهشی است و این خروجی‌ها برخاسته از فعالیت‌های علمی پژوهشی استادان و دانشجویان است.


وی افزود: مجموع این عوامل و عناصر امتیازاتی هستند که دانشگاه برای کسب جایگاه علمی معتبر می‌تواند کسب کند و در رتبه‌بندی میان دانشگاه‌ها در مقام بالاتری قرار بگیرد.


هنری با بیان اینکه این موضوعی است که کمتر در میان دانشجویان دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: علت این امر شاید این است که فعالیت ما به طور مستقیم با دانشجویان نیست و من با توجه به رویکرد جدیدی که در حال تعریف آن هستم، تمایل به تعامل بیشتر با دانشجو دارم.


وی اضافه کرد: دانشجو بایستی از ما مطالبه کند و انتظار داشته باشد و از سوی دیگر ما نیز برنامه‌هایی را تنظیم کنیم که دانشجویان بیشتر به سمت حوزه پژوهشی حرکت کنند.



حمایت معاونت پژوهشی از دانشجویان در چاپ و نشر کتاب



معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: هر چند که واسطه انجام کارهای پژوهشی دانشجویان، استادان و دانشکده‌ها هستند و از طریق آنها فعالیت‌های خود را سامان می‌دهند، اما ما نیز می‌توانیم ساز و کاری را تعریف کنیم که دانشجویان به صورت مستقیم در حوزه پژوهشی ورود کنند.


وی افزود: به ویژه ورود دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر در حوزه‌های پژوهشی قابل توجه است و قطعا این دانشجویان دارای ویژگی‌هایی هستند که به این مقام نائل آمدند و این توانایی را دارند که در کنار استادان به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند.


هنری تاکید کرد: برخی از دانشجویان دکتری به قدری توانمند هستند که می‌توانند حتی از استادان خود نیز فراتر رفته و پیشگام شوند و باید دست این دانشجویان را گرفت.


وی افزود: این یک شعار نیست و واقعیت است که آینده‌سازان کشور در حوزه‌های علمی، پژوهشی و عملیاتی کشور، این دانشجویان هستند، پس قطعا این توانایی را دارند که بتوانند در این حوزه به صورت مستقل عمل کنند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما در حال پیاده‌سازی ساز و کاری هستیم که دانشجویان و به خصوص دانشجویان نمونه بتوانند در حوزه‌های مختلف ورود کنند.


وی با اشاره به صحبت‌های ماندانا تیشه‌یار در خصوص ورود دانشجویان در حوزه بین‌الملل، اظهار کرد: باید سوال کرد که چرا شما دانشجویان نمونه از فرصت‌های مطالعاتی استفاده نمی‌کنید؟ مقالات بین‌المللی نمی‌نویسید و چرا در همایش‌ها شرکت نمی‌کنید؟


هنری بیان کرد: دغدغه‌ای که در برخی از دانشگاه‌ها به عنوان مطالبات دانشجویان مطرح می‌شود و با سختی آن را به دست می‌آورند، ما در دانشگاه علامه از دانشجویان می‌خواهیم که به آن حوزه‌ها ورود کنند، یعنی شرکت در عرصه‌های بین‌المللی و انجام کارهای پژوهشی.



دعوت معاونت پژوهشی از دانشجویان به حضور در همایش‌های بین‌المللی



وی افزود: دانشجویان می‌توانند با تشکیل تیم‌هایی متشکل از دانشجویان و استادان در این همایش‌ها شرکت کنند و همان طور که می‌دانیم، همایش‌ها تنها محلی برای ارائه مقالات علمی و یا مکانی برای کسب امتیاز بالاتر در جدول پژوهشی نیستند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: همایش‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌ها مکان‌هایی هستند که در آنها می‌توانید با استادان بزرگ در حوزه تخصصی خود آشنا شوید.




گاه دانشجو به دلیل وجود هزینه‌های بالای طرح‌های پژوهشی، بخش‌های از فعالیت خود را حذف می‌کند و برای مثال نمونه‌گیری و یا کارهای عملیاتی و هزینه‌بر را کمتر و یا با کیفیت پایین‌تری انجام می‌دهد.



وی تاکید کرد: بدین ترتیب می‌توانید با کسانی ملاقات داشته باشید که شاید سال‌ها کتاب‌ها یا مقالات آنها را مطالعه کرده‌اید و با حضور در این مکان‌ها می‌توانید از نزدیک با آنها برخورد داشته و به مباحثه و تبادل نظر بپردازید که این خود می‌تواند زمینه‌ای را برای مطالعات پژوهشی دانشجویان فراهم آورد.


هنری در رابطه با هسته‌های پژوهشی اظهار کرد: بالغ بر 30 هسته پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد و استادان تمایل بسیاری دارند که دانشجویان با عضویت این هسته‌ها مشارکت کنند.


وی ادامه داد: این هسته‌های پژوهشی اهدافی را دنبال می‌کنند که در راستای فعالیت‌های هر چه بیشتر دانشجویان است و از همین جا از دانشجویان می‌خواهم که در صورتی که عضو این هسته‌ها هستند، فعالانه مشارکت خود را ادامه دهند و در صورتی که عضویت ندارند با مراجعه به مراکز این هسته‌ها به همکاری در این هسته‌های پژوهشی در آنها مشارکت کنید.


هنری افزود: قطب‌هایی در دانشگاه وجود دارد که به صورت جدی در حال شکل‌گیری هستند و تعداد و تخصص‌های متنوعی را شامل می‌شوند که می‌توانند از مشارکت شما دانشجویان بهره ببرند.



چاپ کتابچه عنوان طرح‌های پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای حمایت‌کننده دانشگاه‌ها



وی همچنین با تاکید بر حضور و مشارکت دانشجویان در همایش‌های داخلی و خارجی، اظهار کرد: اعضای هیئت علمی برای اجرای اولویت‌های پژوهشی که سازمان‌ها به آنها اعلام می‌کنند، در برخی موارد به صورت طرح‌های پژوهشی کارها را انجام می‌دهند.


هنری خاطرنشان کرد: در برخی موارد، دانشجویان می‌توانند این طرح‌های پژوهشی را در قالب پایان‌نامه و رساله خود انجام دهند و به این ترتیب هزینه‌های این فعالیت‌های علمی تامین می‌شود.


وی افزود: مزیت دیگر همکاری با سازمان هاو نهادها این است که محقق و مجری با حمایت مالی از طرف سازمان‌ها و نهادها با خاطری آسوده از به سرانجام رسیدن تحقیقات و پژوهش‌های خود اطمینان دارد و می‌داند که حاصل نتایج فعالیت پژوهشی او در اختیار مراکزی قرار می‌گیرد که قطعا استفاده می‌شود.


معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: بی تردید همه محققان علاقه‌مند هستند که نتایج دستاوردهای آنان مورد استفاده عمومی قرار گیرد.


وی افزود: موضوع ها و عنوان‌هایی که دانشجویان می‌توانند در قالب پایان‌نامه و رساله خود در طرح‌های پژوهشی سازمان‌ها و ارگان‌ها شرکت کنند در معاونت پژوهشی به صورت کتابچه‌ای تنظیم شده است که دانشجویان می‌توانند با مراجعه به معاونت پژوهشی آن را دریافت کنند.


هنری خاطرنشان کرد: حمایت از اجرای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها دیگر اقدامی است که در طی سالیان گذشته در دانشگاه علامه صورت گرفته است و همواره سعی در تقویت آن داشته‌ایم.



دانشجو نباید بخاطر نبود امکانات مالی از فعالیت پژوهشی باز بماند



وی با اشاره به هزینه‌های طرح‌های پژوهشی که بر دانشجویان اعمال می‌شود، گفت: گاه دانشجو به دلیل وجود هزینه‌های بالای طرح‌های پژوهشی، بخش‌های از فعالیت خود را حذف می‌کند و برای مثال نمونه‌گیری و یا کارهای عملیاتی و هزینه‌بر را کمتر و یا با کیفیت پایین‌تری انجام می‌دهد.


معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: حمایت‌های دانشگاه و معاونت پژوهشی از دانشجو و طرح‌های پژوهشی او می‌تواند یاری‌بخش او در این زمینه باشد تا فعالیت خود را با کیفیت مطلوب به انجام برساند.


وی با اشاره به موضوع «پژوهانه دانشجویان دکتری»، اظهار کرد: وام‌های دانشجویی برای امور پژوهشی دانشجویان دوره دکتری در نظر گرفته شده است و نیز اجرای دوره پژوهش محور در دوره دکتری لحاظ شده است.


هنری با اشاره به نشر کتاب توسط دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: دانشجویان می‌توانند در کنار استادان دانشگاهی خود کتاب تالیف کنند و زمانی که تالیف به اتمام رسید در اختیار واحد چاپ و نشر دانشگاه قرار داده تا به چاپ برسد.



دانشگاه علامه رتبه دوم را در تولید علم دارد



هنری یادآور شد: متاسفانه هنوز درباره ترجمه کتاب این امکان فراهم نیست و دانشجویان نمی‌توانند در ترجمه کتاب ورود کنند، اما قصد داریم با ایجاد تمهیداتی در آینده به این امکان دست پیدا کنیم.


معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی افزود: خدماتی که معاونت پژوهشی در سال 96 قصد ارائه آنها را به دانشجویان دارد، به زودی چاپ شده و در اختیار دانشجویان قرا می‌گیرد و ما منتظر هستیم تا دانشجویان ضمن ارتباط بیشتر با معاونت پژوهشی بتوانند ما را از نظرات خود نیز بهره‌مند کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر ما وضعیت و شرایط مناسبی در حوزه علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی داریم به این ترتیب که دانشگاه علامه در میان دانشگاه‌های تخصصی علوم انسانی، پس از دانشگاه تهران، رتبه دوم و در میان تمامی دانشگاه‌ها رتبه هفتم را در تولید علم دارد.


هنری در پایان با ابراز امیدواری از حفظ جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در آینده، گفت: امید است بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم و نیز بتوانیم به سمت ارتقا موقعیت مناسب‌تر پیش رویم.


گفتنی است اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره دانشجوی نمونه همراه با تجلیل از دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر دانشگاه روز دوشنبه 16 اسفندماه از ساعت 9 تا 12 در محل سالن همایش‌های دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار