۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ۰۱:۵۹
کد خبر: ۷۲۱۰۴
ghoran va marefatshnasi (9)

محمود محمدی‌عراقی در حاشیه برگزاری همایش معرفت و قرآن شناسی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه در گفت‌وگوی اختصاصی با عطنا گفت: ریشه و اصل در تمام چالش های بنیادی در علوم به «معرفت شناسی» بازمی‌گردد.


عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از آنجا که انقلاب اسلامی دینی و مبتنی بر جهان‌بینی و انسان‌شناسی اسلامی است پس طبیعتا چالش اصلی آن با مبانی تفکر مادی غرب در علوم اسلامی آشکار و در جامعه‌شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی به خصوص در بحث نظرها و مکاتب علوم انسانی مطرح می‌شود.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اهمیت بومی‌سازی علوم انسانی در کشور خاطرنشان کرد: در موضوع بومی‌سازی علوم انسانی یا نظریه‌پردازی در علوم انسانی اسلامی، مباحث مبنایی معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی نقش اساسی دارد.


محمدی‌عراقی اظهار کرد: ما تا زمانی که تکلیف خود را در مباحث بنیادی معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی روشن نکنیم، نمی‌توانیم پیشرفت چشم‌گیر و شایسته‌ای در بومی‌سازی علوم انسانی داشته باشیم.


وی افزود: اگر فضای آزاداندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی آن‌چنان که باید در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اجرا شود، می‌توان به آینده امیدوار بود و عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار