۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ۰۵:۲۹
کد خبر: ۷۱۲۲
مشاوره10101

مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در بین مراکز مشاوره دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 برای  دومین سال متوالی به عنوان مرکز نمونه کشوری اعلام شد. براساس ارزیابی‌های مکرر دفتر مرکزی مشاوره و سلامت  وزارت علوم و بر پایه فعالیت‌های انجام شده براساس ارزیابی‌های مکرر دفتر مرکزی مشاوره و سلامت وزارت علوم و برپایه فعالیت‌های انجام شده مرکز در زمینه آموزش و پیشگیری، درمان و مددکاری دانشجویان به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی تعلق گرفت.


به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی(عطنا)،به این بهانه در گفت و گویی با آقای دکتر حسین سلیمی بجستانی مدیر مرکز مشاوره دانشگاه؛ تلاش زمینه آشنایی با فعالیت‌ها و خدمات تخصصی این مرکز فراهم گردد که توجه شما را به آن جلب می‌نماییم.


 لطفاً مرکز  مشاوره دانشگاه را اجمالاً معرفی نمایید؟


مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه وظیفه برنامه ریزی ، اجرا  و پایش وضعیت بهداشت  روانی دانشجویان و کار کنان  را بر عهده دارد در حال حاضر زیر نظر معاونت دانشجویی فعالیت میکند.


با توجه به تاریخچه ، این مرکز از سال 1368 و در محل دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ( چهار راه لشگر ) آغاز بکار کرد و تاکنون به چند مکان دیگر منتقل شده و بترتیب اساتید و همکاران زیر مدیریت آنرا بعهده داشته اند :


دکتر مصطفی تبریزی – دکتر حسین اسکندری –دکتر قاسم زارع –دکتر علیرضا مقدس – خانم شهین سپهری –آقای محمود مرتضایی فر – خانم لیلی انگجی – و از سال 89 تاکنون آقای دکتر حسین سلیمی بجستانی دکتری مشاوره و عضو گروه مشاوره دانشگاه ، مدیریت آنرا برعهده دارند. اخیراً تاریخچه ای از خدمات مدیران قبلی تدوین شده است که نشان می دهد مدیران قبلی بنیان‌های مناسبی را بنا نهاده اند و مرکز مشاوره روند رو به پیشرفت داشته  که جادارد از همه مدیران قبلی نیزتقدیر و تشکر نماییم .


بدستور رییس وقت دانشگاه این مرکز  از سال 92 از  ساختمان معاونت دانشجویی  دانشگاه  خیابان ولی عصر ، به دهکده المپیک نقل مکان کرد تا در متن دانشگاه و دانشکده ها قرار گیرد و استفاده از خدمات آن بیشتر در دسترس دانشجویان باشد .


در کادر اداری و کارشناسی مرکز خانمها عزیزی – نصرت – وصالی- شاهمرادی و اخباری مشغول به فعالیت می باشند.  و نیروهای تخصصی (پاره وقت) مرکز بقرار زیر هستند:


الف-درمحل مرکز مشاوره 16 نفر مشاوره و 2 روانپزشک و 2مددکار


ب-دفاترمشاوره خوابگاهها 12 نفر مشاور


ج-دفاتر مشاوره دانشکده ها ی خارج از پردیس5 نفر مشاور


 برای راهنمایی مراجعه کنندگان بفرمایید،چه خدماتی توسط مرکز و به چه کسانی ارائه می شود و دانشجویان و کارکنان چگونه می توانند از خدمات مرکز بهره مند شوند؟


مرکز مشاوره دانشگاه وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای  سیاست های پیشگیری( آموزشی) ، مشاوره و درمان مراجعین (از جمله دانشجویان کارکنان)را به عهده دارند و در زمینه  مشکلات تحصیلی ،افسردگی ، اضطراب،  و سایر مسایل روانشناختی.....( توسط واحدهای مشاوره، روانپزشکی ، مددکاری، روان سنجی) خدمات ارائه می دهند.


خدمات فوق توسط متخصصین مشاوره و روان شناسی که دارای مدرک تحصیلی دکتری  و یا دانشجوی دکتری  وکارشناسی ارشد با تجربه ، سن بالاو متاهل هستند ارائه می شوند. خوشبختانه دانشگاه علامه بدلیل تربیت نیروی انسانی مشاوره و روان شناسی پتانسیل بسار خوبی  برای ارائه خدمات دارد و بسیاری از روان شناسان و مشاوران کشور ازاین دانشگاه فارغ التحصیل شده اند .


مشاوره به خدماتی اطلاق می شود که به مراجع  در یک رابطه یاورانه و تخصصی  برای کاهش یا حل مساله ای در زندگی تحصیلی – شغلی و روانشناختی  خودکمک میشود و خوشبختانه بسیاری از دانشجویان و کارکنان بیش از گذشته به استفاده از این خدمات رغبت نشان می دهند.و لازم است یکی از ویژگی های اخلاقی حرفه های مشاوره و روان شناسی ایجاد اعتماد و رازداری است و همواره بر این اصل تاکید ویژه داریم.


این خدمات برای مراجعین دانشگاهی هزینه ای به همراه ندارد ولی برای مراجعین آزاد مطابق تعرفه هزینه دریافت می شود


مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی،به عنوان مرکز مشاوره نمونه در سطح کشور برای سال 1393انتخاب شده است ، ضمن تبریک این موفقیت بفرمایید که فرایند این انتخاب چگونه بوده است و مرکز مشاوره دانشگاه بر چه اساس به این موفقیت دست یافته است؟


مراکز مشاوره دانشگاهی زیر نظر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم فعالیت می کنند و از  زمان شروع ارزیابی و انتخاب سالانه مراکز مشاوره 10 سال می گذرد  در 4 سال گذشته مرکز مشاوره علامه با توجه به رشد فعالیت ها طی سال های 90 و 91 رتبه فعال و در 92 و 93 رتبه نمونه کشوری را کسب نموده است.


هر ساله بیش از 120 مرکز مشاوره دانشگاهی در گردهمایی سالانه مراکز مشاوره شرکت می کنند و با توجه به گزارش کاری که به دفتر مرکزی ارسال می شود براساس شاخصهای زیر ارزیابی و رتبه بندی می شوند:




  • تعداد جلسات مشاوره روان شناسی ، مددکاری و روانپزشکی ، روانسنجی طی سال (که در سال قبل تعداد جلسات مشاوره در مرکز و خوابگاهها 3253 جلسه مشاوره ثبت شده است.)

  • برگزاری کارگاهها و جلسات  آموزشی برای دانشجویان و کارکنان (که در سال قبل 42کارگاه طی یک سال در محل مرکز و خوابگاههاو 84جلسه آموزش توجیهی برای دانشجویان جدید الورود با موضوع پیشگیری از سوء مصرف مواد و سوء استفاده عاطفی برگزار شده است)

  • انجام پایش سلامت روان دانشجویان جدید الورود ( با حضور 3200نفر)

  • وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات مرکز و آزمونهای  روانشناختی مرتبط (دارا بودن اتاقهای اختصاصی و کارگاهی و داشتن بیش از 250 عنوان آزمون)

  • میزان حضور مشاوران و روان شناسان با درجه تحصیلی دکتری و ارشد (38نفراز همکاران دارای درجه دکتری یا دانشجویان دکتری و ارشد با سابقه کاری بالای 15 سال با مرکز بصورت پاره وقت همکاری دارند)

  • وجود شعب مرکز (در اکثر خوابگاهها وجود دارد.)

  • ارائه خدمات بهداشت روانی به صورت مکتوب و مجازی(انتشار فصلنامه ذهن زیبا وپوستر، بروشورهای مرتبط همچنین توزیع فصلنامه ،پیام مشاور)

  • -مرتبط بودن  تحصیلات  مسئول مرکز

  • -ارتباط  و همکاری مرکز  با کمیسیون موارد خاص در مورد دانشجویان بازمانده از تحصیل یا حذف ترم

  • -برنامه های خلاقانه و پیشگیرانه (برنامه های پیشگیری مانند برگزاری بر نامه ها و تئاترهای آموزشی –نشستهای تخصصی ، پیگیری وضعیت سلامت روانی دانشجویان ، پایش سلامت روان کارکنان ،پیشگیری وضعیت دانشجویان مشروطی ،ارزشیابی فعالیت‌های مشاورین ،حضور در جلسات مرتبط ، همکاری با سازمانها و.....


 در پایان اگر نکته ای ناگفته باقی مانده است بفرمایید؟


فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره طی زمان های گذشته تاکنون به مراتب رایج شده، ما رازدار مراجعینمان هستیم و به آنها اطمینان می دهیم مشورت گرفتن از ضایعات و هزینه های فراوان بعدی پیشگیری بعمل می آورد. روایت های مراجعین ما متنوع و متکثر است که در دل مشاوران و مدیر مرکز مکتوم خواهد ماند و بعنوان یک اصل حرفه ای همیشه منافع مراجعین بر منافع مشاور ارجحیت داشته و خواهد داشت.


خداوند منان را شاکریم که ما وسیله ای برای کاهش آلام دردهای روانی مراجعین و  در کنار آن مبلغ دیدگاه خود مراقبتی و پیشگیرانه برای تامین بهداشت روان هستیم  و اقدامات زیر را به اقتضای مقدوراتمان اخیرا شروع کرده ایم :


- با حمایت ریاست محترم دانشگاه و به منظور تسهیل دسترسی طی سال گذشته (دفاتر مشاوره در دانشکده های خارج از پردیس) ایجاد شده که انشاء ا... تقویت هم خواهد شد.


- به منظور پیشگیری از سرقت علمی با همکاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، ( خدمات مشاوره علمی) برای اولین بار درکشور در مرکز مشاوره ایجاد شده است تا با استفاده از پایگاه ههای اطلاعاتی موجود به دانشجویان در یافتن مساله پژوهش و پیشینه قوی ، مشاوره های تخصصی ارائه گردد. از دانشجویان کلیه مقاطع بویژه تحصیلات تکمیلی می خواهیم از این خدمات استفاده کنند.


-برای استفاده کارکنان عزیز و همکاران بزرگوار و دانشجویان(استفاده از خدمات مرکز مشاوره در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ژنتیک) را توصیه می کنیم.


 ضمن تشکر وافر از حامیان واقعی (ریاست دانشگاه ،معاونت دانشجویی و فرهنگی  مسولین و اساتید معزز دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی ) لازم به ذکر است این مرکز در حال حاضر تنها به 20در صد انتظارات  جامه عمل پوشانده که مسلما با حمایت و پشتیبانی مسئولین محترم  بویژه ریاست محترم دانشگاه امکان گسترش فعالیتها بویژه ایجاد و تقویت استراتژی خود مراقبتی و پیشگیری را داراست تا به مدلی برای سایر  دانشگاههای کشور  در حوزه سلامت روان تبدیل شود.


منبع: روابط‌عمومی دانشگاه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار