۰۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۰۸
کد خبر: ۶۶۸۴۶
pelasko

حادثه پلاسکو زنگ هشداری بود برای عدم وجود مدیریت کارآمد بحران و پسابحران در کشور و با واکنش‌های مختلفی از اقشار مختلف جامعه همراه بود. در این میان دانشگاهیان و روسای دانشگاه‌ها با تاکید بر مسئله فرهنگ‌سازی به اهمیت لزوم ارائه آموزش کلاسیک و رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها پرداختند.


به گزارش عطنا، محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به حادثه حریق و ریزش ساختمان پلاسکو، با بیان اینکه پس از رفع مشکلات ناشی از حوادث اجتماعی بخش‌های مختلف باید تدابیری اساسی بیندیشند، اظهار کرد: متاسفانه امروز هزینه ریسک در بیش از 90 درصد خانواده‌های ایرانی جزء هزینه‌های زندگی محسوب نمی‌شود، این در حالیست که برای تمام مسائل هزینه پیش‌بینی شده اما برای ریسک و خطر در ابعاد مختلف هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است.


رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: برای تعمیق فرهنگ در این حوزه باید ارائه آموزش در سطوح مختلف از دوره مهدکودک تا دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق بحث ریسک در زندگی اجتماعی یکی از ضروریات تلقی شود. در واقع همانگونه که خانوارها به فکر آموزش و بهداشت هستند هزینه‌های ریسک را نیز باید در نظر بگیرند.


وی تصریح کرد: ارائه آموزش کلاسیک و رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها یکی از مسائل مهم در پیشگیری از بروز حاشیه‌ها و خطرات متداول است اما در این میان مسئله فرهنگ‌سازی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.


ایمانی تاکید کرد: دستگاه‌های مسئول برای آموزش و فرهنگ سازی برای جوانان و نوجوانان باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و اقدامات موثری را انجام دهند چراکه با توجه به بالا بودن گستره ریسک در کشور در صورت عدم توجه متولیان امر، شاهد بروز اتفاقات ناگواری خواهیم بود. البته تامین زیرساخت‌ها به سرعت قابل عملیاتی‌سازی نیست اما ایجاد آمادگی در بخش‌های مختلف برای مقابله با خطرات قابل دستیابی است.


وی با بیان اینکه برای کاهش خطرهای متداول به صورت طبیعی یا غیرطبیعی باید همواره برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه با ضعف عمده مواجه هستیم در حالی که باید هزینه ریسک جزء فرهنگ زندگی مردم باشد.


ایمانی با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو زنگ خطری برای برنامه‌ریزی جهت کاهش ریسک است، گفت: پیشنهاد می‌کنم شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر کشور در رابطه با این مسئله تحقیق و به دستگاه‌های مسئول پیشنهاداتی را در راستای بهبود اوضاع و کاهش ریسک ارائه کنند. زیرا در صورت عدم ایجاد آمادگی در بخش‌های مختلف شاهد فجایع بزرگتر جانی و مالی خواهیم بود.



باید درس مدیریت پسابحران در دانشگاه‌ها تدریس شود


همچنین مفدا درگفت‌وگویی با معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه نگاه سنتی به برنامه‌ ریزی‌های آموزشی در دانشگاه‌ها موجب شده است برخی موضوعات مورد نیاز جامعه در سرفصل‌های آموزشی گنجانده نشوند و امیدوارم حادثه ساختمان پلاسکو تلنگری باشد که مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام دهند.


حسین حسینی افزود: اکنون به موضوعات متعددی نیاز داریم تا به عنوان مواد و سرفصل‌های آموزشی در راس کار آموزش دانشگاه‌ها قرار گیرد اما هنوز این سرفصل‌ها در دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شوند.


وی تاکید کرد: اگرچه در سال‌های اخیر ایجاد برخی دوره‌های آموزشی (علاوه بر سقف تعریف شده دروس) اعلام شده اما واقعیت این است که برخی آیتم‌ها و عناوینی که پیشنهاد شده اهمیت چندانی نسبت به موضوعات دیگر ندارند و باید مباحث آموزشی براساس اولویت‌بندی در دانشگاه‌ها مطرح شوند.


حسینی حادثه آتش ‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو را تلنگری برای مسئولان در اهمیت دادن به موضوعات آموزشی متناسب با نیاز جامعه عنوان کرد و افزود: موضوع اخیر تلنگری است برای نهادهای آموزشی کشور که این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنند.


وی عنوان کرد: اگرچه اتفاق اخیر تنها در بحث آموزشی قابل بررسی نیست اما باید علاوه بر مباحث آموزشی، موضوعات تحقیقی نظیر (پژوهش درخصوص بحران‌های شهری) نیز مورد توجه نهادهای آموزشی(دانشگاه‌ها) قرار گیرد.


معاون آموزشی دانشگاه تهران اضافه کرد: در حوزه پژوهشی دانشکده‌های مختلف مانند روانشناسی، علوم اجتماعی، فنی ‌مهندسی و غیره می‌توانند موضوع بحران‌های شهری را از ابعاد مختلف بررسی کنند و درسی را با این عنوان که رشته بین‌ رشته‌ای محسوب می‌شود و به حوزه خاصی نیز ارتباط پیدا نمی ‌کند در دروس واحد آموزشی بگنجانند.


حسینی اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های آموزشی و حتی بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها نیز از رویه‌های سنتی خارج نشده و تقصیر اصلی متوجه حوزه برنامه ‌ریزی وزارت علوم به عنوان متولی اصلی برنامه ‌ریزی درسی در دانشگاه‌ها است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار