۰۸ بهمن ۱۳۹۵ ۲۰:۵۵
کد خبر: ۶۶۷۸۲
hamayesh jade abrisham chabahr

همایش بین‌المللی جاده ابریشم ودیپلماسی ترابری با همت موسسه آموزش عالی بیمه اکو وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری سازمان منطقه آزاد و شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم روز چهارشنبه در تالار همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، رئیس مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو و دبیر نخستین «همایش بین‌المللی جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری» گفت: این همایش با اهداف آشنایی دانشگاه‌های جاده ابریشم با یکدیگر و تبادل تجارب آکادمیک، تبادل ایده‌ها و دیدگاه‌ها به منظور افزایش همکاری اقتصادی و فرهنگی در میان کشورهای جاده ابریشم برگزار شد.


آتوسا گودرزی افزود: آشنایی کارشناسان و سازمان‌های تجاری کشورهای مختلف با روش‌های گسترش و توسعه ترابری در جاده ابریشم، معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری، تجارت، ترابری، جهانگردی و فرهنگی منطقه چابهار به عنوان یکی از مهم ترین مراکز بین‌المللی تجارت در آینده و ایجاد پیوند میان نمایه‌های فرهنگی، علمی، تجاری و اقتصادی به منظور افزایش کیفیت و کمیت همکاری میان کشورهای جاده ابریشم، از دیگر اهداف برگزاری این همایش بین‌المللی است.


وی با اشاره به محورهای همایش اظهار داشت: حمل و نقل چند منظوره (ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی) در جاده ابریشم، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه ترابری جاده ابریشم، ظرفیت‌های گردشگری و همکاری‌های فرهنگی در حوزه جاده ابریشم، توسعه پایدار و ترابری جاده ابریشم، بیمه و ترابری در جاده ابریشم، امنیت و ترابری در جاده ابریشم، صلح و دیپلماسی ترابری در جاده ابریشم، قوانین تجاری و اقتصادی در ترابری جاده ابریشم، نقش سازمانها و نهادهای منطقه ای و بین‌المللی در پیشبرد دیپلماسی ترابری در جاده ابریشم و مزیت‌های رقابتی در جاده ابریشم از محورهای مهم این همایش هستند.


این همایش با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، عبدالرحیم کردی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، روسا و استادان دانشگاه‌های جاده ابریشم در محل تالار همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار امروز آغاز د و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.


در این گزارش در مورد دانشگاه‌ها و کشورهای شرکت کننده در این همایش توضیحی ارائه نشده است.


به گزارش عطنا، پیش از این دکتر گودرزی در یادداشتی اهداف این همایش را چنین عنوان کرد:


 جاده ابریشم در سده های پیشین، بخش های جنوبی و مرکزی آسیا را از طریق شبکه ی وسیع تجاری به یکدیگر متصل می کرد. گرچه شکل گیری جاده ابریشم بر پایه ی تجارت، مبادله و انتقال کالا بود، اما ایده ها، فرهنگ ها و فناوری های آن دوران از طریق این شبکه ی جاده ای به دیگر کشورها منتقل می شد. ویژگی و موقعیت مکانی جاده ابریشم، موجب شده تا بسیاری از کشورها به دنبال احیای آن باشند و حتی مسیر آن را به سمت دیگر کشورها امتداد دهند. در دهه های اخیر پروژه های جاده ابریشم جدید از سوی بسیاری از کشورها در سطح منطقه و حتی خارج از حوزه جاده ابریشم مطرح شده است و با دقت و جدیت دنبال می شود. در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات فرهنگی که با بسیاری از کشورهای حوزه جاده ابریشم دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی اش، می بایست نقش برجسته ای در احیای این شبکه ی ارتباطی داشته باشد. علاوه بر گستره ی فعالیت های اقتصادی و بازرگانی، وجود منابع انرژی در خلیج فارس و دریای خزر نقش تأثیر گذاری در ایجاد راه ها و کریدورهای جدید برای بازارهای مصرف در حوزه جاده ابریشم و دیگرنقاط جهان را فراهم می سازد.


مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو، به عنوان یکی از دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی و به عنوان یک دانشکده منطقه ای، در ارتباط با مباحث مطروحه، همایش بین المللی دیپلماسی ترابری و جاده ابریشم را با هدف بررسی راه کارها و دست یافتن به ایده های نو در سطح علمی بین المللی و برای جذب سرمایه و چگونگی گسترش خطوط ترابری جاده ای،ریلی، هوایی و دریایی برگزار می نماید. این همایش همچنین تلاش دارد تا دیگر موارد اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و سیاسی حوزه جاده ابریشم را با رویکرد ترابری مورد بررسی و تبیین قرار دهد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار