۱۹ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۴۱۹۷
sokhanrani-salimi

حسین سلیمی در نشست تخصصی «اخلاق در پژوهش» در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه گفت: شایع‌ترین تخلفات سوءاستفاده از دانشجو است که به عنوان پژوهش اجاره‌ای از آن یاد می‌شود که استاد دانشجو را وادار به انجام فعالیتی می‌کند و درنهایت آن را به نام خود چاپ می‌کند.


به گزارش عطنا، نشست تخصصی «اخلاق در پژوهش» با حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه صبح امروز، 19 دی ماه در سالن شورای ریاست برگزار شد.


در این نشست حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به بررسی ابعاد پژوهش در حوزه دانشگاهی پرداخت و گفت: ما اکنون در شرایط خطیری قرار داریم و برای اینکه بتوانیم جایگاه خود را در دانشگاه‌های ایران حفظ کنیم نیازمند یک جهش پژوهشی هستیم که با وجود جهش دو سال اخیر، هنوز کافی نیست.


او با اشاره به را‌هکارهای حفظ جایگاه دانشگاه در سطح جامعه افزوداکنون در جامعه ما خصوصا در جامعه دانشگاهی علامه طباطبائی این جهش پژوهشی و رشد کمیت پژوهشی بلافاصله در مقابل تخلف پژوهشی گذاشته می‌شود.


وی ضمن تقدیر از معاون پژوهشی دانشگاه ادامه داد: ما در تلاش هستیم نشان دهیم که افزایش کمیت پژوهش در دانشگاه به معنای افزایش تخلفات پژوهشی نیست و هر افزایش و رشد تولیدی لزوما مترادف با سرقت، تقلب و استفاده از نشریات نامعتبر نیست بلکه راه بینابینی وجود دارد که در آن می‌توان تولیدات را گسترش داد و از تخلف پرهیز کرد.


سلیمی با ابراز تاسف از وجود یک تخلف علمی در دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه ما یک مورد جزئی از تخلفات علمی بسیار چشم‌گیر شد و به مطبوعات کشیده شد لذا همین موضوع به ما نشان داد که لازم است که اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را در این زمینه انجام دهیم.



سوءاستفاده از دانشجو در تحقیق غیرقانونی است


sokhanrani-akhlagh-pajoohesh-salimi-1


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به فعالیت «سامانه همانندجو» در دانشگاه گفت: سال گذشته زمانی که سامانه سراسری همانندجو به طور جدی شروع به کار کرد، اولین جایی که به نام دانشگاه به آزمون گذاشته شد، دانشگاه علامه طباطبائی بود.


او ادامه داد: بر اساس این آزمون حدود 340 مورد پایان‌نامه در دانشگاه مشاهده شد که همانند بودند ولی خوشبختانه متوجه شدیم که 280 مورد از آنها از روی پایان‌نامه‌های ما نوشته شده است البته این آمار رقم بالایی نیست ولی اصلا آمار خوبی نیست و جای نگرانی دارد.


سلیمی با اشاره به تخلفات موجود در حوزه پژوهشی تصریح کرد: شایع‌ترین این تخلفات سوءاستفاده از دانشجو است که به عنوان پژوهش اجاره‌ای از آن یاد می‌شود که استاد دانشجو را وادار به انجام فعالیتی می‌کند و درنهایت آن را به نام خود چاپ می‌کند.


وی همچنین خاطرنشان کرد: این اتفاق متاسفانه در بعضی از دانشکده‌های ما به وفور یافت می‌شود و گزارش‌های متعدد آن به دست ما رسیده است، شاید اساتید ما نمی‌دانند این کار خلاف و غیر قانونی است و واقعا ما را در مواردی بر سر دوراهی حیثیت استاد یا دفاع از حقوق دانشجو قرار می‌دهد.


رئیس دانشگاه علامه اظهار کرد: اگر فرض کنیم این آئین‌نامه نبود، به لحاظ اخلاقی نیز اینکه ما دانشجو را وادار به این کار کنیم خلاف است. به عقیده من اکنون به طور جدی وقت آن است که رؤسای دانشکده‌ها و معاونین پژوهشی و اعضای هیئت ممیزه این موضوع را جدی بگیرند.


او ضمن درخواست برای ایجاد گروهی جهت رسیدگی به این تخلف گفت: ما هنوز برخورد گسترده را شروع نکرده‌ایم ولی واقعا چنین مواردی مستحق برخورد جدی هستند بنابراین من خواهش می‌کنم که در دانشگاه و همینطور برای دانشکده‌ها در بخش مقالات و پایان‌نامه‌ها یک گروهی حتی از دانشجویان برای سنجش پروژه‌های همانند چه در کتاب، پایان‌نامه‌ها و مقالات هم در حوزه داخلی و هم خارجی ایجاد کنند و هرکاری قبل از چاپ حتما چک شود.


وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما به طور جدی با این موضوع برخورد خواهیم کرد، ممکن است از یک تخلف رایج اخلاقی چشم‌پوشی کنیم اما این زمینه به هیچ وجه قابل اغماض نیست.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار