۱۵ دی ۱۳۹۵ ۰۲:۱۱
کد خبر: ۶۳۵۷۷
todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-6

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: به یاد دارم روزهایی را که اگر قرار بود رئیس دانشکده‌ای تغییر پیدا کند، جلسه تودیع و معارفه آن را زمانی برگزار می‌کردند که بحرانی ایجاد نشده و کسی هم خبردار نشود، مثل فصل تابستان.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی بیان کرد: خوشحالم در چنین هم‌نشینی بین استادان، کارکنان و همکاران حضور دارم در حالی که روزی ممکن بود، اینگونه تغییر و تحولات یک نوع بحران در دانشگاه ایجاد کند.


وی افزود: به یاد دارم روزهایی را که اگر قرار بود رئیس دانشکده‌ای تغییر پیدا کند، جلسه تودیع و معارفه آن را زمانی برگزار می‌کردند که بحرانی ایجاد نشده و کسی هم خبردار نشود، مثل فصل تابستان.


سلیمی با بیان اینکه این روزها شرایطی به وجود آمده است که دوستان مسئول به راحتی مسئولیت‌ها را بین خودشان ردل و بدل می‌کنند، تصریح کرد: آقای مصلح گِره‌های بزرگی از مشکلات دانشگاه و دانشکده باز کردند.


وی اضافه کرد: آقای مصلح وقتی که می‌خواستند به فعالیت‌های علمی بپردازند، شخصا آمده و تقاضای واگذاری مسئولیت را داشتند و اعلام کردند آمادگی دارند با همکاری و همفکری استادان فردی مورد قبول دانشگاه را برای این سمت پیشنهاد دهند.


سلیمی با بیان اینکه انتخاب رئیس دانشکده با رئیس دانشگاه است، گفت: در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی که خودش در حد و اندازه یک دانشگاه است، برای انتخاب رئیس دانشکده یک فضای صمیمی و دوستانه بین همکاران ایجاد شد.


وی این فضای دوستانه را بزرگترین دست‌آورد دانشگاه دانست و افزود: یک همدلی و هم‌نشینی بین ما به وجود آمده است که حتی تغییر و تحولاتی که می‌تواند پرتب‌وتاب و التهاب‌آور باشد، تبدیل به جمع‌نشینی‌های دوستانه و پرمحبت شده است.



نسبت دانشجو به استاد در دانشکده ادبیات رشد خوبی داشته است


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-4


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به جمع حاضر در جلسه اشاره کرد و گفت که «همه کارکنان و اکثر اساتید با تیپ‌های فکری مختلف و متفاوت در کنار هم نشسته‌اند و اگر می‌دانستم تغییر و تحول هر چند مدت یک‌بار می‌تواند، چنین جمع‌هایی را کنار هم بیاورد، هر 6 ماه رئیس دانشکده را عوض می‌کردم!» که با خنده حضار همراه بود.


وی اذعان کرد: در طول دو سالی که آقای مصلح در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی حضور داشتند، استانداردهای مدیریت دانشگاهی در یک مجموعه بزرگی مثل این دانشکده رشد قابل توجهی داشت.


سلیمی با بیان اینکه فضایی که برای هم‌نشینی و همدلی بین استادان به وجود آمده بسیار ارزشمند است، گفت: به نظر من جمع‌های صمیمی که همه در کنار هم می‌نشینند، از ساختن ساختمان‌های بزرگ و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مهمتر است. چون این فضا است که از درون آن علم، اندیشه و نظریه پرورش می‌یابد و آقای مصلح در ایجاد این فضا در دانشکده ادبیات نقش اصلی و محوری را داشتند.


وی در همین رابطه تأکید کرد: او هم شاخص‌های آموزشی دانشکده را ارتقا دادند و هم با جذب استادان جدید، نسبت دانشجو به استاد در دانشکده به سرعت اصلاح شده و رشد خوبی پیدا کرد.


سلیمی به «رشد قابل توجه تولید مقالات پژوهشی و طرح‌ها علمی در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی» اشاه کرد و گفت: هر چند که آقای مصلح به درستی معتقدند که فرمالیسم و کمیت‌گرایی در پژوهش ممکن است محتوا، عمق مطلب و حقیقت پژوهش را قربانی خودش کند ولی به هر حال شاهد رشد کمی و کیفی کنار هم در این دانشکده بودیم.


وی افزود: دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی از نظر آموزشی یکی از دانشکده‌های موفق دانشگاه علامه طباطبائی بود و در ارزیابی‌های صورت گرفته برخی از گروه‌های آموزشیِ این دانشکده جزء گروه‌های نمونه دانشگاه بودند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در برنامه‌های فرهنگی دانشکده ادبیات نیز با مشکل و بحران مواجه نشدیم، بیان کرد: از نظر عمرانی نیز تا آنجایی که امکانات دانشگاه اجازه می‌داد و همچنین بر اساس ظرفیت‌های موجود در این دانشکده یک سری اصلاحاتی از نظر ساختار فیزیکی در این دانشکده صورت گرفت.


وی افزود: البته از نظر پشتیبانی هر چیزی که در توان ما بود، انجام گرفت و اگر برخی از تحولات و توسعه‌ها صورت نگرفت و اتفاق نیفتاد، بنده شهادت می‌دهم که از کمبود امکانات ما بود نه اینکه آقای مصلح و همکاران‌شان تلاش نکردند. بلکه ناشی از ضعف ما در اداره پشتیبانی و مالی در دانشگاه بود که نتوانستیم حمایت بیشتری داشته باشیم.


سلیمی با بیان اینکه به هر حال دوران دو ساله مدیریت آقای مصلح در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی یکی از دوران‌های درخشان و رو به رشد در این دانشکده و دانشگاه بود، گفت: نه اینکه نقصی وجود نداشته باشد ولی در مجموع روند کلی دانشکده را رو به رشد ارزیابی می‌کنیم که هم مدیون شخصیت علمی آقای مصلح و همچنین جایگاه او از نظر اخلاقی و اجرایی است.


وی با اشاره به اینکه بنده خودم را در مطالعات فرهنگی به نوعی همراه آقای مصلح می‌دانم، اظهار کرد: موقعی که او اعلام کرد، می‌خواهد به فعالیت‌های علمی و پژوهشی بپردازد که واقعا هم از برخی کارهای اجرایی اهمیت آنها بیشتر است؛ ما نیز توجیه شدیم.


سلیمی اضافه کرد: البته هر چه ما اصرار کردیم که در این زمان حساس آقای مصلح از مجموعه جدا نشوند، ولی دیدم که اصرار او به بازگشت به فعالیت‌های قابل قبول‌تر است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.


وی با بیان این مثال که مربی فوتبالی که بازیکنان فوق‌العاده خوبی دارد، کار او به مراتب در انتخاب بازیکنان از مربی‌ای که بازیکنان مناسب کمتری دارد، سخت‌تر است، گفت: دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دارای استادان فوق‌العاده‌ای است که همه آنها شایستگی مدیریت دانشکده را دارند. حال انتخاب مدیر دانشکده بین این افراد که برخی از آنها نیز تمایل دارند، بسیار دشوار است.



رای اعتماد ذکیانی بالا بود


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-36


رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه برای انتخاب رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برای اولین بار مشورت مصداقی جدی صورت گرفت، بیان کرد: سنت مشورت کردن در دانشکده‌های دیگر برای انتخاب رئیس دانشکده را مرتباً انجام می‌دادیم.


وی در همین رابطه افزود: در زمینه انتخاب رئیس دانشکده ابتدا با رایزنی‌های صورت گرفته از شخصت‌ها، افراد پرسابقه و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده که نقش مهمی در شکل‌گیری آن داشتند، دعوت می‌کردیم. سپس اگر مقبولیت مورد نظر را در میان آن‌ها نسبت به کاندیدای خودم برای رئیس دانشکده می‌دیدم، انتخاب را انجام می‌دادم.


سلیمی یادآور شد: ولی درمورد دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این کار، این‌بار به صورت جدی‌تری انجام شد. تصمیم گرفتیم، مدیران گروه‌های آموزشی را که منتخب اعضای هیئت علمی هستند و به نوعی نماینده آنها محسوب می‌شوند و برخی از افراد پرسابقه را از نظر علمی و اجرایی دعوت کردیم.


وی ضمن عذرخواهی به دلیل عدم دعوت از برخی بزرگواران در جلسه مشورتی برای انتخاب رئیس دانشکده، گفت: علت آن نیز مشغله‌های فکری و فشار کاری است که نام آنها از چشم و دقت ما دور شد که آن را به حساب خطاهای شخصی و نقصان‌های انسانی بگذارید که در همه افراد نیز دیده می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: در جلسه مشورتی برای ریاست دانشکده دو بزرگوار را مطرح کردیم که یکی از این دو نفر به نفع آقای ذکیانی کنار رفت و جمع حاضر با یک رأی اعتماد بسیار بالایی که قریب به اتفاق نیز بود، او را برای ریاست دانشکده انتخاب کردند.


وی گفت: این رأی اعتماد بالای از سوی شخصت‌های علمی و اجرایی دانشکده نشان از مأموریت کامل آنها برای آقای ذکیانی که از دوستان نیزدیک ما نیز است، دارد.


سلیمی افزود: آقای ذکیانی یکی از جانبازان افتخار آفرین در دانشگاه است که صاحب کرسی نظریه‌پردازی و دارای ویژگی‌هایی از جمله صداقت و پاکدستی است.


وی با بیان اینکه صداقتی که آقای ذکیانی در زمان مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه داشت را در کمتر کسی دیده بودم، بیان کرد: او به معنای واقعی کلمه دارای فرهنگ بسیجی است که از جان خود برای امنیت کشور و دانشگاه مایه گذاشته است.


سلیمی با بیان اینکه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط موجود آقای ذکیانی برای ریاست دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی به رغم وجود افراد توانمند دیگر از همه اولی‌تر بودند، گفت: امیدوارم کاری را که آقای مصلح شروع کردند آقای ذکیانی به پایان برسانند.


وی افزود: هنوز آرامشی که آقای مصلح در دانشکده ایجاد کردند در برخی از گروه‌های آموزشی وجود ندارد و برخی از موارد به بنده نقل می‌شود. امیدوارم این موارد در مدیریت آقای ذکیانی برطرف شود و با گروه‌های آموزشی و پژوهشی هیچگونه کشمکش پنهانی درمورد مسائل مختلف نداشته باشیم.


 رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به واگذاری اختیارات و مشورت با اعضای هیئت علمی و گروه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: برخی‌ها می‌گفتند ممکن است بعد از یک دوره فضای متمرکز با واگذاری اختیارات با درگیری و کشمکش‌های فراوانی در میان اعضای هیئت علمی و گروه‌های آموزشی مواجه و نظم آموزش و پژوهشی در دانشگاه را به هم بریزد. گاهی هم مشکلات شخصی جای خود را به فضای دانشگاهی و علمی بدهد، که بنده موافق این موضوعات نبوده و معتقدم جامعه دانشگاهی ما بسیار فرهیخته‌ است و درگیر چنین مسائلی نمی‌شود.


وی با بیان اینکه در جامعه دانشگاهی امروز دنیا برخی از موارد چون ارزشیابی علمی اساتید پذیرفتنی است و به رغم دوستی‌ها مشکلی با این مسائل ندارند، گفت: در دانشگاه‌های مطرح دنیا بعد از یکسال ارزیابی استاد اگر از نظر علمی و آموزشی موفقیتی نداشته باشد، عذر او را می‌خواهند.


سلیمی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در چنین مواردی همه راضی بود و به خاطر یک ارزیابی ساده علمی تمام مقدسات عالم را هم پیش چشم آدم نمی‌آورند و تمام کاهنات را محکوم نمی‌کنند.



در سه سال گذشته 120 عضو هیئت علمی اضافه کردیم


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-37


وی با بیان اینکه معتقدم جامعه دانشگاهی ما این فرهیختگی دارد که چنین موارد علمی را به راحتی بپذیرد، گفت: کیست که مسئولیت یک دانشکده را بپذیرد اما نگوید ارزیابی علمی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی از اساتید صورت نگیرد.


سلیمی افزود: نباید مسائل فردی را در اختلافات علمی و پژوهشی خود دخالت دهیم. ضمن‌آنکه جامعه دانشگاه ما این موارد را پذیرفته است و برخی مساسل و مشکلاتی نیز که وجود دارد، وظیفه پاسخگویی به آنها به عهده مدیران دانشگاه است.


به گفته وی، با شناخت، تلاش، ایمان کامل، بینش علمی و سعه صدری که در آقای ذکیانی سراغ دارم حتما در گسترش فعالیت‌ها، افزایش آرامش و همدلی و رشد علمی دانشکده، مؤثر هستند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته 120 عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شدند، گفت: همه شاهد هستند که این تعداد استاد با رعایت قوانین استخدام و سه بار به صورت علمی و دو بار همه در سایر زمینه‌ها تأیید صلاحیت شدند.


وی به برخی از مشکلات مالی دانشگاه در سال اخیر اشاره کرد و افزود: حقوق اعضای هیئت علمی بر خلاف گذشته که از طریق دانشگاه پرداخت می‌شد، امروزه به صورت مستقیم از خزانه به حساب آنها واریز می‌شود و تأخیر مبنی بر در عدم پرداخت در یک روز مشخص نیز بر عهده خود آنها است. حتی برای کسری نیز مقداری از اعتبارات سایر حوزه‌های دانشگاه را کسر و به حقوق اضافه می‌کنند، در حالی که در سایر دستگاه‌های اجرایی این کار صورت نمی‌گیرد.


سلیمی با بیان اینکه اگر پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی بر عهده دانشگاه بود این مشکلات پیش نمی‌آمد، گفت: در طول سه سال گذشته 50 هزار متر مربع بنا و ساختمان در دانشگاه علامه طباطبائی ساخته شده است که تعدادی از آنها در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.


وی با اشاره به اینکه اگر خللی در فعالیت‌های آقای ذکیانی پیش آمد آن را به حساب بنده بگذارید، بیان کرد:  شک نکنید با سابقه‌ای که از وی سراغ دارم پیگیری‌ها، فشارها و حتی دعواهای لازم را برای دفاع از حقوق دانشکده انجام خواهد داد.


رئیس دانشگاه علامه اظهار امیدواری کرد که اعضای علمی و اجرایی دانشکده همکاری خوب و مناسبی با ذکیانی در مدیریت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌خارجی داشته باشند.


 سلیمی در پایان به نحوه انتخاب پژوهشگر برتر اشاره و اضافه کرد: اگر کسی دست به نظریه‌پردازی و خلق اندیشه می‌کند ما باید با افتخار از او حمایت کنیم و در این راستا برخی فرایندها باید اصلاح شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار