۱۲ دی ۱۳۹۵ ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۲۹۷۵
hamidreza-tayebi

رئیس جهاد دانشگاهی، الگوسازی را لازمه پیشرفت دانست و گفت: تاکنون فعالیت‌های مطلوبی برای الگوسازی انجام شده است، حال باید آنچه را که نمی‌دانیم از خارج وارد کرده ولی علم آن را آموخته و ارتقا دهیم.


به‌ گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی شنبه 11 دی‌ ماه در آیین افتتاح فاز نخست مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، اساس پیشرفت را توسعه فرهنگی، آموزشی، علمی، فناورانه و تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی در خدمت توسعه جامعه دانست.


وی افزود: در جهاد دانشگاهی، اساس کار الگوسازی توان کشور و تحقق اهداف در راستای رسیدن به پیشرفت است.


طیبی با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری ما توان حرکت در مرز علم را داریم اثبات شده گفت: باید این علم را به فن تبدیل کرده و فن را در خدمت جامعه قرار دهیم.


وی اضافه کرد: در حوزه‌های درمان ناباروری، پژوهش، صنایع و مهندسی کارهای مختلف و ارزنده‌ای انجام شده که در مرز فناوری هستند.


طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی جایگاه خود را در افق 1404 تعریف کرده است، تاکید کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه بنا بر این بوده است که تمام واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیاز ملی و مزیت‌های استانی دارای فعالیت‌های شاخصی باشند.


وی با اشاره به تبدیل فعالیت‌های شاخص این نهاد به قطب علم و فناوری، تصریح کرد: قطب علم و فناوری قطبی است که اگر فعالیت‌های علم و فناورانه در استانی شکل گرفت در سطح ملی و بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.


رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه توسعه گیاهان دارویی در زمینه بومی‌سازی، اصلاح‌ نژاد و تکثیر علمی آن، تولید داروهای گیاهی و عصاره داروهای گیاهی به شدت در ایران و دنیا حائز توجه است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در این حوزه‌ها ورود پیدا کرده است.


وی همچنین تکثیر نژاد مرغوب بادام و گردو را از مشکلات کشور در حوزه کشاورزی دانست و افزود: این موضوع در جهاد دانشگاهی کار شده و با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ است.


طیبی گفت: طرح محوری در حوزه گردو در حال دنبال شدن است که در استان‌های مختلف همچون چهارمحال و بختیاری اجرایی خواهد شد که در این حوزه مبنا بر استفاده از تجربیات علمی است.


وی با تاکید بر عدم انجام فعالیت‌های پراکنده در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری در چند حوزه خاص که از ظرفیت‌های استان است، به طور تخصصی کار شده است.


رئیس جهاد دانشگاهی الگوسازی را لازمه پیشرفت دانست و گفت: تاکنون فعالیت‌های مطلوبی برای الگوسازی انجام شده است، حال باید آنچه را که نمی‌دانیم از خارج وارد کرده ولی علم آن را آموخته و ارتقاء دهیم.


وی با بیان اینکه برای پیشرفت به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت نیاز است، گفت: اولین نیاز کشور وفاق ملی به خصوص میان سیاستمداران است که باید تقویت شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعیین اولویت‌ها در کشور و در تمامی حوزه‌ها باید مشخص شود و تحقق یابد که متاسفانه در این زمینه‌ها دچار مشکل هستیم. پس از تعیین اولویت‌ها لازم است توسعه فیزیکی مشخص شود و رقابت ایجاد شده را در سطح ملی مشاهده کنیم.


طیبی با تاکید بر الگو سازی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری این الگوسازی آغاز و کارهای زیادی انجام شده است که حمایت بیش از پیش مسؤولان استانی را می‌طلبد.


وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم قدم‌های بزرگی برداشته و در راستای تحقق اهداف پژوهشی گام برداریم.


طیبی همچنین در ادامه این بازدید در جلسه دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب جهاد دانشگاهی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی، برنامه‌ریزی فعالیت‌های واحدهای استانی بر مبنای توان آن استان است.


وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه اصلاح نژاد درخت گردو و افزایش بهره‌وری این محصول در چهارمحال و بختیاری در زمینه پژوهشی می‌تواند فعالیت کند که پایلوت اجرای این طرح، استان همدان است.


طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی توان فعالیت در زمینه‌هایی نظیر کشت بادام، شیلات، گیاهان دارویی و صنعت جوش در چهارمحال و بختیاری را دارد، گفت: همه امکانات این نهاد می‌تواند در خدمت توسعه استان باشد و در این زمینه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کند.


رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی 20 درصد از اعتبارات مورد نیاز خود را از طریق بودجه عمرانی کشور و 80 درصد آن را از طریق فعالیت‌های فناورانه و آموزشی تامین می‌کند و این نسبت در طی سال‌های گذشته معمولا ثابت بوده است.


وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو تولید علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که از تولید ملی حمایت بیشتری صورت گیرد و مسؤولان استانی از جهاد دانشگاهی حمایت بیشتری کنند، این نهاد می‌تواند نقش موثرتری در توسعه استان‌ها ایفا کند.


طیبی اظهار کرد: الگوسازی در همه استان‌ها در زمینه‌های علمی، آموزشی و فناورانه از برنامه‌های اصلی جهاد دانشگاهی است.


 رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: پیشرفت کشور نیازمند اتحاد و همدلی است و باید در زمینه‌های مختلف این موضوع نمود داشته باشد.


وی همچنین در این جلسه، با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از منابع جهاد دانشگاهی دولتی است، گفت: بودجه جهاد دانشگاهی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و برای تامین اعتبار مورد نیاز باید از وام‌های بانکی و بخش خصوصی کمک گرفت.


وی با اشاره به وجود تجارب بالای جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف، شرایط برای کار را فراهم دانست و افزود: برای استفاده از تجارب نیاز به زیرساخت‌های موردنیاز مانند پرورش گیاهان دارویی نیاز به زمین مناسب است و همچنین در زمینه‌های باغ و باغداری این نیاز احساس می‌شود.


طیبی بومی‌سازی، اصلاح نبات و تکثیر علمی را شاخص‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی خواند و اظهار کرد: در بحث کشت باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد.


وی یکی از برنامه‌های اصلی جهاد دانشگاهی را تولید عصاره و داروی گیاهی دانست و تصریح کرد: اصلاح و تکثیر نژادهای مرغوب گردو از برنامه‌های متمرکز جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی است.


رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با جهاد کشاورزی در رابطه با بذرهای هیبریدی به توافق رسیده‌ایم و قرار است برخی از این بذرها را از خارج وارد کنیم.


طیبی از اجرای طرح ملی توسعه گردو و صنایع جانبی آن در کشور با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: به دنبال تبدیل چهارمحال و بختیاری به پایلوت این طرح هستیم.


وی با اشاره به اینکه اصلاح وضع موجود در زمینه کشاورزی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در کشور است، تصریح کرد: استان همدان به عنوان پایلوت در زمینه اصلاح نژاد درختان گردو انتخاب شده است و استان چهارمحال و بختیاری نیز می‌تواند پایلوت اصلاح نژاد درختان گردو و بادام باشد.


طیبی گفت: مطالعات لازم در زمینه مصرف، تجهیزات مدرن، شیرین کردن و انتقال آب توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.


رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود 54 آب شیرین‌کن در کشور، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده 85 درصدی از آب شیرین‌کن‌های داخلی و استحصال فناوری نمونه‌های خارجی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد.


وی با بیان اینکه مقاوم کردن نژاد درختان در زمینه پیشگیری از سرمازدگی از برنامه‌های دیگر جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: پیشرفت کشور نیازمند اتحاد و همدلی است و این موضوع باید در زمینه‌های مختلف نمود داشته باشد.




کشور توان پیشرفت بر اساس اتکا به نیازهای ملی را دارد


دکتر حمیدرضا طیبی همچنین در حاشیه جلسه هم‌اندیشی با استاندار چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران استان، هدف اصلی جهاد دانشگاهی را توسعه علم و فناوری برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و گفت: ساخت نوعی جدید از دارو برای درمان سکته قلبی، سلول‌های بنیادی و تلاش برای ایجاد بیمارستان سلول درمانی از شاخص‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سال جاری بوده است.


وی ساخت دکل‌های حفاری، ساخت تجهیزات برای تکمیل عملیات حفاری چاه، تولید مواد شیمیایی متعدد برای جداسازی آب نمک از نفت تولیدی را از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری و در راستای کمک به صنعت نفت کشور برشمرد.


طیبی تصریح کرد: هدف اصلی جهاد دانشگاهی در آینده توسعه فعالیت‌های شاخص در کلیه استان‌ها بر مبنای نیازهای ملی و مزیت‌های استانی است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این نیازها در قالب برنامه پنجم توسعه شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری بحث گیاهان دارویی، گردو، بادام و ایجاد مرکز تخصصی در زمینه جوش شناسایی و در حال اقدام هستند.


طیبی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی به سطحی از توانایی رسیده است که می‌تواند همزمان با یک فعالیت پژوهشی یک قرارداد فناورانه نیز امضا کند.طیبی بر الگوسازی جهاد دانشگاهی در زمینه توسعه علمی و فناورانه تاکید کرد و گفت: کشور توان پیشرفت بر اساس اتکا به نیازهای ملی را دارد.


رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اظهار گله مندی از عدم بهره‌برداری لازم از پژوهش‌های انجام گرفته در جهاد دانشگاهی، بیان کرد: بخشی از این مشکل به دلیل علاقه به خرید از خارج و بخشی نیز به خاطر عدم اعتماد به توان ملی است.


وی برداشتن تحریم‌ها را به معنی انتقال وارتقای تکنولوژی به کشور دانست و اظهار کرد: برداشتن تحریم‌ها نباید به معنی عدم ارائه برنامه‌های جدید از طرف شرکت‌های خارجی باشد.


طیبی بر انتقال تکنولوژی در پروژه‌های تکرارپذیر تاکید کرد و افزود: جهاد دانشگاهی می‌تواند در موضوعات تجهیزات ریلی وساخت آب شیرین‌کن پروژه‌های خوبی را برعهده بگیرد.


وی تصریح کرد: تلاش است با انتقال تکنولوژی ایجاد شغل برای جوانان و صادرات برای صنایع را داشته باشیم.


طیبی با اشاره به اینکه با توسعه مراکز آموزشی در کشور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از نظر عمومی کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: تلاش بر تکیه به آموزش‌های کاملا تخصصی در کشور به ویژه همکاری با پژوهشکده‌ها است.


رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: اساس کار جهاد دانشگاهی در تمام مراکز استانی ایجاد دو تا سه فعالیت پژوهشی شاخص و تلاش بر انجام فعالیت‌های پژوهشی بزرگ در کشور است.


قاسم سلیمانی، استاندار چهارمحال و بختیاری، نیز در این جلسه با بیان اینکه نزدیک به 200 میلیارد تومان از سال گذشته برای استان ابلاغ شده است، گفت: این مبلغ هنوز تخصیص نیافته است.


وی با اشاره به محبوبیت جهاد دانشگاهی استان در میان دستگاه‌های استان، افزود: حرکت خوبی در جهاد دانشگاهی استان آغاز شده است و وظیفه همه کمک به این مجموعه است.


سلیمانی اظهار کرد: با استفاده از منابع خصوصی و همکاری منابع طبیعی می‌توان برای کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و پسته کم آب پایلوت در استان صورت گیرد.


وی با اشاره به نیاز مبرم استان به بحث گردوکاری، اظهار کرد: گردوکاری در استان خوب است ولی بهره‌برداری مورد انتظار نیست و باید در این زمینه پژوهش صورت گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار