مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در خصوص نقش دولت، رسانه و زنان در مصرف گفت: با وجود اینکه نقش زنان در مدیریت سبد خانواده انکارناپذیر است اما دولت هم میتواند الگوی عملی اقتصاد مقاومتی باشد و با نظام درست مالیاتی از شکلگیری طبقه نوکیسهای که مالیات خود را پرداخت نمیکنند جلوگیری کند و به تولید و خلاقیت پاداش دهد.
به گزارش عطنا، نخستین همایش «زنان و زندگی شهری» در 21 آذر ماه با پنل تخصصی زنان، زندگی شهری و اقتصاد مقاومتی و سخنرانی مهدخت بروجردی مدیر کل روابطعمومی وزارتعلوم و استاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. همچنین در پایان این همایش مقاله بروجردی جزو مقالات برتر شناخته و معرفی شد.
مهدخت بروجردی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر کل روابطعمومی وزارت علوم در پنل تخصصی«زنان، زندگی شهری و اقتصاد مقاومتی»، با طرح این سوال که اقتصاد مقاومتی از سطح خرد و خانوادهها باید آغاز شود یا از سطح کلان گفت: زندگی روزمره نمیتواند جدا از ساختارها باشد و مردم باید در این زمینه آموزش ببینند و نیز مسئولان باید الگوی عملی رفتار اقتصادی مناسب باشند.
بروجردی با اشاره به اینکه در پژوهش خود به رابطه سهگانه مصرف، جنسیت و رسانه پرداخته است عنوان کرد: مصرف تنها کنشی اقتصادی نیست بلکه مقولهای فرهنگی محسوب میشود و اینکه در دیدگاه مصرفگرایی سنتی، لذتی که بهوجود میآید، در خرید و استفاده از کالاست اما در نوع مدرن مصرفگرایی، فکر خرید، لذت میدهد و دغدغه ذهنی مصرف میشود.
به بیان بروجردی رویکرد اقتصاد مقاومتی رویکرد مناسبی برای برونرفت از اتلاف منابع است؛ چراکه در کشور ما استفاده صحیح از منابع نمیشود و همچنین در کشور ما مصرف نان شش برابر، مصرف آب دو برابر و مصرف بنزین شش برابر مصرف میانگین جهانی است اما کار مفیدی که در کشور انجام میشود تنها یکچهارم کار مفید در جهان است.
او با بیان اینکه نقش رسانهها در تشویق الگوی درست مصرف و نمایش نقش زنان در مصرف بسیار مهم است اظهار کرد: در رابطه با نقش فضاهای شهری در اقتصاد مقاومتی پاساژها و فروشگاههای بزرگ، نقش مهمی در مصرف دارند و انباشتگی کالا در این مراکز و لذت از دیدن آنها به شکاف طبقاتی دامن میزند پس فضاهای شهری نباید فرهنگ مصرفی را تشویق کنند، باید برای این فضاها پیوست فرهنگی در نظر گرفته شود و نیز به مردم در این خصوص آموزش داده شود.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای نگارش مقاله خود با دستاندرکاران حوزه اقتصاد و فرهنگ مصاحبه عمقی انجام داده است ابراز کرد: مبنای نظری مقاله من حوزه فرهنگ بود که در انتقال فرهنگ، خانواده نقش بسیار مهمی دارد و نقش زنان نیز در این زمینه انکارناپذیر است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نظریاتی که در این حوزه مطرح میشود، فرهنگ را بهمثابه زبان میدانند و اینکه تنها منتقلکنندگان معنا، واژهها و تصاویر نیستند بلکه اشیا و کالاها هم دلالت معنایی دارند و نشانگر طبقهای هستند که ما متعلق به آن هستیم و نوع هویت و گرایشهای فکری و مذهبی افراد را نشان میدهند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: فرض ما در پژوهش، تجانس مصرفگرایی با نظام سرمایهداری بود و اینکه مردم با مصرف کردن سعی دارند طبقه خود را بالا نشان دهند اما این سؤال پیش میآید که آیا این مسأله در مورد کشور ما نیز حاکم است.
گفتنی است که سخنرانان دیگر این پنل تخصصی فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، محمد خوشچهره ،استاد اقتصاد دانشگاه تهران و لیلا سادات زعفرانچی پژوهشگر حوزه اقتصاد خانواده و عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند.