۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۸:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۲
mort kort

دکتر بهزاد رضوی فرد ، معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طی مصاحبه ای با خبرنگار باشگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی(عطنا) ،درباره ی مسابقات موت کورت گفت: این مسابقات و به خصوص موت کورت جساپ که در آمریکا در جریان است به دیوان عالی دادگستری و مسابقاتی است که دادگاه در آن شبیه سازی می شود .


وی گفت : برای اولین بار در سال 92 بود که بعضی دانشجویان ارشد و دکتری بین الملل ما تیمی تشکیل دادند و این تیم در مسابقه داخلی پس از دانشگاه شهید بهشتی ، مقام دوم را کسب کرد.


رضوی فرد افزود: کسب این مقام مجوز ورود آنها به مسابقات بین المللی موت کورت جساپ دور قبل در امریکا را صادر کرد که این اولین تجربه در بخش بین الملل بود. به همین سبب شروع به جذب کمک های لازم برای حضور این تیم در امریکا کردیم که تیم دانشگاه علامه با کمک دفتر خدمات حقوق بین المللی ، کمک های دکتر سلیمی ، کمک معاونت پژوهشی و همچنین دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه موفق به شرکت در این مسابقات شد. ما در این مسابقه مقام نیاوردیم اما مورد تقدیر قرار گرفتیم. این گروه پنج نفره ، متشکل از 2 خانم و 3 آقا بود.


دکتر رضوی فرد تشریح کرد: این تجربه باعث شد که راه ورود دانشجویان ما به این حوزه ها باز شود و بعد از آن  نیز به صورت خودجوش چند نفر از دانشجویان تجارت بین الملل به معاونت پژوهشی مراجعه کردند و خواستار شرکت در موت کورت داوری شدند. از این رو، یک تیم 6 نفره که بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد هستند تشکیل شد.


وی درباره ی تمرین موت کورت داوری چنین گفت: برای تمرین تیم ، تالار دفاع با با سیستم ویدئو پروزکشن آنلاین در اختیارشان گذاشته شد و  افراد تیم چندین جلسه با اساتید خارجی به صورت آنلاین تمرین داشتند. برای 19 اسفند نیز دو مسابقه تدارکاتی با استرالیا و سوییس در نظر گرفته شده است که در تالار دفاع و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. هدف از این مسابقات ، ایجاد آمادگی برای شرکت در مسابقات بین المللی موت کورت داوری در سال اینده است.


همچنین گفت: به دلیل فعال شدن دفتر همکاری های بین المللی ، به طور رسمی از این تیم حمایت مالی خواهد شد و 10 میلیون تومان به تیم موت کورت داوری اختصاص داده شده است و 5 میلیون تومان نیز در صورت کسب مقام به مبلغ اضافه می گردد. از طریق نامه نگاری با افرادی که در کار خیریه مشارکت دارند نیز تقاضای کمک شده است و کمک هایی نیز صورت گرفته است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده، تیم موت کورت داوری قطعا مقام کسب خواهد. پایه و اساس موت کورت ، توانایی لایحه نویسی و دفاع شفاهی به زبان انگلیسی است . به غیر از حضور و فعالیت برای آمادگی برای موت کورت داوری سال آینده ، در هفته ی  گذشته در دفتر روابط خارجه وزارت امور خارجه موت کورت جساپ با حضور یکی از قضات بین المللی برگزار شد و تیم علامه متشکل از 2 دانشجو لیسانس 1 دانشجو کارشناسی ارشد و 2 دانشجو دکتری بین الملل توانست بعد از دانشگاه شهید بهشتی مجددا مقام دوم را کسب نماید. این تیم فروردین برای مسابقات جساپ بین المللی عازم آمریکا می شود.


دانشجویان و اعضای تیم موت کورت دانشگاه علامه عبارتند از :

۱ـ کیوان اقبالی دانشجوی دکتری حقوق بین الملل


۲ ـ الناز نساری     دانشجوی دکتری حقوق بین الملل


۳ ـ سعید کاوه  دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل


۴ ـ نگین نادعلی  دانشجوی کارشناسی حقوق


۵ ـ فرزاد فلاح  دانشجوی کارشناسی حقوق



موت کورت چیست؟


در مسابقات ملی موت کورت، یک پرونده فرضی مربوط به حقوق بین‌المللی کیفری در اختیار تیم‌های شرکت کننده قرار می‌گیرد. این تیم‌ها در مقابل تیم قضات که از اساتید برجسته حقوق کشور هستند یک بار در مقام دادستانی و یک بار دیگر در مقام وکیل مدافع متهمان فرضی قرار می‌گیرد. دانش و معلومات حقوقی در کنار نحوه ارائه و نیز نوآوری‌ها و مسائل روان شناختی چون اعتماد به نفس و نیز مهارت بر زبان انگلیسی برای موفقیت در چنین شبیه سازی ضروری است و هر کدام از این موارد دارای نمره هستند. نکته جالب مسابقات دو سال اخیر این است که اکثر تیم‌ها تلاش کردند با لباس‌هایی بکدست که اغلب شبیه دادستان‌ها و وکلای دیوان بین‌المللی کیفری است در این مسابقه حاضر شوند. مسابقات دور اول با زبان فارسی برگزار می‌شود لکن مسابقات در دور دوم ملی و نیز دو یا سه مسابقه بین‌المللی دیگر با زبان انگلیسی برگزار می‌شود.




هر یک از تیم‌های شرکت‌کننده متشکل از سه دانشجوی حقوق، علوم سیاسی یا روابط بین‌الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا هستند. معمولا یک دانشجوی دکترا یا شرکت‌کننده سال‌های گذشته این مسابقات به عنوان مربی (Coach) این تیم ظاهر می‌شود. لزومی ندارد که تیم‌های شرکت کننده از نظر جنسیت همسان باشند اما ترجیح این است که دانشجویان از یک دانشگاه یکسان باشند.




گزارش : زهرا شهریار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار