رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از قرار داشتن برنامه رشته مددکاری اجتماعی در مراحل نهایی تدوین و تصویب خبر داد و در عین حال از عدم همکاری دانشکدههای مربوطه در تدوین سایر برنامههای رشتههای علوم اجتماعی گلایه کرد.
به گزارش عطنا، دکتر غلامرضا جمشیدیها، رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در گفتوگو با مرکز خبر شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تداوم فعالیتهای این کارگروه در نیمه نخست سال جاری در راستای تدوین برنامه درسی چهار رشته در نظر گرفته شده برای دوره کارشناسی این رشته، گفت: ما هنوز نتوانستهایم هیچ کدام از برنامههای کارشناسی علوم اجتماعی را به تصویب برسانیم و از این میان تنها برنامه رشته مددکاری اجتماعی به مراحل نهایی رسیده است.
دکتر جمشیدیها با اشاره به این که کمیته فرعی کارگروه علوم اجتماعی در زمینه مددکاری اجتماعی در واقع گروه مربوطه دانشگاه علامه طباطبائی بوده است، عنوان کرد: فعالیتهای مربوط به این زمینه منظمتر از سایر گروهها پیش رفته و در حال حاضر عناوین درسی، سرفصلها و منابع تعیین شده و این برنامه پس از بررسی نهایی در کارگروه، برای تصویب به شورای تحول ارائه خواهد شد.
وی با بیان این که در سه رشته دیگر جامعهشناسی، مردمشناسی و برنامهریزی، تعاون و رفاه اجتماعی هنوز چیزی به کارگروه تحویل داده نشده است، اظهار کرد: مردمشناسی مشخصاً به گروه مربوطه دانشگاه تهران تحویل شده و مقرر بوده که دیگر مراکز نیز با گروه مردمشناسی دانشگاه تهران همکاری کرده و برنامه کارشناسی آن را تدوین کنند، اما هنوز چیزی به کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول تحویل داده نشده است.
رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: برنامه رشته برنامهریزی، تعاون و رفاه اجتماعی نیز قرار شده که با کار مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبائی تدوین شود، که بنا به وعده داده شده در آینده نزدیک این برنامه تحویل داده خواهد شد.
دکتر جمشیدیها در توضیح در مورد وضعیت برنامه رشته جامعهشناسی نیز بیان کرد: بر اساس تصمیم اتخاذشده رشته پژوهشگری به رشته جامعهشناسی تغییر عنوان داده شد و ما از دانشگاههای مختلف به خصوص دانشگاه تهران به خاطر مرجعیت و قدمت در این زمینه خواستیم که برنامههای خود را ارائه کنند، اما متأسفانه هیچ یک از دانشگاهها در این زمینه کاری انجام ندادند.
رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: کاری که ما انجام دادیم این بود که از طریق وزارت علوم از دانشگاهها و به خصوص دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بخواهیم که بیایند و اقدام کنند، اما متأسفانه هیچ اقدامی انجام ندادند.
وی با بیان این که به دلیل عدم همراهی دانشگاهها، خود کارگروه به تدوین برنامه این رشته ورود کرده است، اظهار کرد: پس از این که دانشگاهها کاری صورت ندادند ما خود فهرست جدید عناوین درسی این رشته را تدوین کردیم و قرار است که درسهای تعریفشده را به نظرخواهی دانشگاهها بگذاریم و پس از نهاییسازی این مرحله وارد تعریف سرفصلها و مراحل بعدی آن شویم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به گرفته شدن زمان زیادی از کارگروه برای تدوین برنامه رشته جامعهشناسی، در مورد این که آیا با توجه به زمانبر بودن تدوین برنامهها هماهنگیهای لازم برای این اقدام از سوی دانشگاهها مانند در نظر گرفتن بودجه انجام شده بود یا نه، بیان کرد: ممکن است موانع این چنینی نیز وجود داشته باشد، اما در هر صورت بازنگری در برنامههای درسی و سرفصلها وظیفه خود دانشگاهها و اعضای هیئت علمی است و آنها باید در این زمینه پیشقدم باشند.
وی افزود: در واقع دانشگاهها دارند در انجام وظایفشان کوتاهی میکنند و اگر ما هم به این موضوع وارد شدهایم در واقع داریم کاری را که وظیفه آنهاست انجام میدهیم.