۲۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۱۶۹۴
ahmadnia1

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۱ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج، مجرد هستند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای سن ازدواج هنوز ازدواج نکرده‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، شیرین احمدنیا در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین بنیاد جامعه است، اظهار داشت: روابط والدین با فرزندان و خود والدین با یکدیگر با تحولات جامعه، دستخوش تغییرات زیادی شده اند.


وی افزایش سن ازدواج را از دیگر تحولات جامعه شناختی و جمعیت شناختی دانست و افزود: با افزایش روزافزون سن ازدواج، شاهد گسترش رفتارهای پرخطر در بین جوانان و نوجوانان هستیم که این پدیده با انواع بیماریهای مقاربتی و ایدز مرتبط شده است.


مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهند از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۰ ازدواج در زنان از ۱۹ به ۲۴ و در مردان از ۲۵ به ۲۷ سال‌افزایش پیداکرده است.


احمدنیا با بیان اینکه با افزایش سن ازدواج با گسترش تجرد در ایران مواجه هستیم، گفت: در مقابل گسترش تجرد، با توجه به مسائل فرهنگی و دینی شاهد رشد ازدواج موقت، در کشور هستیم.


این نماینده انجمن جامعه شناسی‌ایران، با اشاره به نسبت روبه رشد زنان سرپرست خانوار، گفت: از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰نسبت خانوارهای زن سرپرست از ۷.۸ درصد به ۱۲.۱ درصد ارتقاء یافته که این جامعه آماری را علاوه بر کسانیکه همسرشان فوت شده، زنانی تشکیل که یا مجرد هستند و یا از همسرانشان طلاق گرفته اند.


وی تأکید کرد: مسئولان بایستی نسبت به شناسایی و رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار کشور اهتمام بیشتری داشته باشند.


احمدنیا آسیب‌های اجتماعی را بالاترین دغدغه مسئولان نظام از جمله مقام محترم قضایی معرفی‌کرد و گفت: مسائل اجتماعی چند علتی بوده و از پیچیدگی‌های خاصی برخودارند که همکاری بین رشته‌ای و همکاری بین سازمانی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، طلب می‌کند.


وی نبود توجه به سرمایه‌های اجتماعی را بسترساز گسترش‌و رشد آسیب‌های اجتماعی دانست و افرود: پیشگیری در چارچوب تشکل‌های مردمی با حمایت نهادهای دولتی، اشتغالزایی بعنوان عاملی برای کاهش نابرابری، شناسایی تنوع های فرهنگی، توجه به همگرایی بعنوان مبنای برنامه‌ها و طرح‌ها و تکیه بر مردم و جلب مشارکت تمام نهادهای‌غیردولتی می‌توانند بهزستتی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی یاری‌کنند.


وی به گروه همیار سلامت روان اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: از فعالیت این گروه ۲۰ سال‌می‌گذرد و تاکنون ۷۰۰ گروه همیارسلامت روان اجتماعی در کشور به ثبت رسیده که درنظر داریم این رقم را به ۸۵۰ برسانیم.


احمدنیا افزود: همچنین ۵۷۰ پایگاه سلامت اجتماعی در کشور فعالیت می‌کنند که تا پایان سال، صد پایگاه به این تعداد اضافه خواهندشد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی و اینترنت اشاره کرد و عنوان داشت: در بحث تهدیدات فضای مجازی، باید به جنبه‌های مثبت استفاده از اینترنت توجه کنیم.


احمدنیا خبر داد: طرح مشارکت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و همیاران دانش‌آموزی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح ملی در کشور اجرا خواهد شد.


وی تأکیدکرد: در این طرح کودکان از طریق والدین، معلمان و مربیان نسبت به مسائل تهدیدآمیز آگاهسازی ‌شده و خانواده‌ها به سمت سبک زندگی سالم معطوف خواهند شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار