۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۰۱۳۹
kelas danesh afzayi (2)

فارسی آموزان دانشگاه استانبول ترکیه در دیدار با معاون بین‌الملل بنیاد سعدی با فعالیت‌های این بنیاد در امر آموزش و گسترش زبان فارسی آشنا شدند.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی در این دیدار ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از حضور این گروه فارسی آموز در ایران، به معرفی بنیاد سعدی پرداخت و اظهار کرد: فعالیت بنیاد سعدی مشابه فعالیت موسسه یونس امره در کشور شما است و برای آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان تلاش می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مخاطبین بنیاد سعدی در جهان به پنج گروه تقسیم می‌شوند، ادامه داد: گروه اول از مخاطبین ما استادان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در جهان هستند که در 200 دانشگاه در کشورهای مختلف و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند و شما نیز در این دسته از مخاطبان ما قرار دارید.


دربندی افزود: گروه دوم مخاطبان ما در بنیاد سعدی، دانشجویان و استادان رشته شرق شناسی هستند که در حال حاضر 200 دانشگاه در جهان، رشته شرق شناسی را ارائه می‌دهند. دانشجویان این رشته باید یکی از زبان‌های شرق را به عنوان زبان دوم یا سوم خود انتخاب کنند که اکثر آنها زبان‌های ترکی استانبولی، عربی و فارسی را انتخاب می‌کنند.


وی داوطلبان آزاد فراگیر زبان فارسی در جهان را در گروه سوم مخاطبان بنیاد سعدی برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ در 60 کشور دنیا مرکز آموزش زبان فارسی داریم که افراد علاقمند با هر رشته تحصیلی و گرایشی، با مراجعه به این مراکز، به فراگیری زبان فارسی می‌پردازند.


معاون بین الملل بنیاد سعدی، دانش آموزان دبیرستان‌ها در جهان را مخاطبین گروه چهارم بنیاد سعدی عنوان کرد و گفت: دانش آموزان در هشت کشور دنیا پس از زبان انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان اول خارجی، می‌توانند از بین سه زبان دیگر، زبان دوم خارجی خودشان را انتخاب کنند که زبان فارسی نیز یکی از این سه زبان است. در حال حاضر ، در چهار دبیرستان کشور لبنان، پس از انتخاب زبان فرانسه به خاطر قرابت دیرینه‌ای که دارند، زبان فارسی به عنوان زبان دوم خارجی انتخاب شده است.‌


دربندی ادامه داد: گروه پنچم مخاطبان بنیاد سعدی، فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور که اغلب در آمریکا اقامت دارند به چهار میلیون نفر می‌رسد که حدود 30هزار نفر آنان در کشور ترکیه و بیشتر در شهر استانبول به سر می‌برند.


وی با بیان اینکه بیش از 30 موضوع کاری در بنیاد سعدی در حال انجام است، گفت: تالیف کتاب‌های آموزشی برای گروه‌های مخاطب بنیاد سعدی از جمله اقداماتی است که در حال انجام است. این کتاب‌ها برای هر گروه مخاطب، متفاوت است و متناسب با نیازها و خواسته‌های آنان تالیف و تدوین می‌شود.


وی افزود در حال حاضر بیش از 20 کتاب آموزشی در بنیاد سعدی طراحی شده که در حال تدوین آماده سازی است.


دربندی ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم بنیاد سعدی، برگزاری دوره‌های دانش افزایی زبان فارسی و امپیادهای زبان فارسی و همچنین اعزام بیش از 40 استاد به مراکز آموزش زبان فارسی در جهان و ارسال منابع آموزشی و کمک آموزشی همچون لوح‌های فشرده و کتاب‌های تالیفی بنیاد سعدی به این مراکز است.


وی در پایان با تاکید بر اینکه فارسی آموزان حاضر درجلسه عضو جامعه مجازی فارسی آموزان در تارنمای بنیاد سعدی شوند، خاطرنشان کرد: این شبکه اجتماعی فضای مناسبی برای ارتباط با کارشناسان بنیاد سعدی و پرسش سوالات خود و نیز ارتباط با فارسی آموزان سراسر جهان است.


در پایان این دیدار، فارسی آموزان نیز ضمن تشکر و قدردانی از دانشگاه علامه طباطبائی و بنیاد سعدی برای برگزاری این دوره در ایران، از خاطرات خود در این سفر سخن گفتند و از حضورشان در ایران ابراز خرسندی کردند. همچنین بسته‌های شامل محصولات آموزشی و فرهنگی بنیاد سعدی همچون لوح فشرده آموزش زبان فارسی، لوح فشرده ایرانشناسی، کتاب شعر و ...، به دانشجویان زبان فارسی اهدا شد.


فارسی آموزان حاضر در این دوره، که در میهمانسرای بنیاد سعدی اقامت دارند، در حال گذراندن دوره دانش افزایی خود در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری بنیاد سعدی هستند و کلاس‌های آموزشی خود را در دو سطح پایه و میانی در دانشگاه علامه طباطبائی گذرانده اند. این دانشجویان همچنین از مراکز علمی، فرهنگی و گردشگری تهران همچون موزه ها، کتابخانه ملی، برج میلاد و منطقه توچال تهران نیز بازدید کرده اند.


این دوره دانش افزایی به دنبال تفاهم نامه دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه استانبول ترکیه برای تبادل دانشجو، با همراهی بنیاد سعدی از 5 شهریورماه سال جاری آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار