معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به مشکلات مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاهها خبر داد و گفت: این مدل در سال ۹۶ ارتقاء پیدا میکند.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، محمد حسین امید در برنامه رادیو گفتگو، مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاهها را دستاوردی بزرگ در وزارت علوم دانست و گفت: یکی از خواستههای دیرینه دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی شفافیت در بودجه دانشگاهها بود.
وی ادامه داد: البته دولت به دلیل مسائل مالی نتوانست بیش از ۷۰ درصد نیاز ما را تامین کند، ولی همین که مشخص شد که در دانشگاهها چه میزان نیاز داریم و این نیاز را برآورد کرد و در دانشگاهها توزیع نیز صورت گرفت، در خصوص این مسئله قدم بزرگی برداشته شده است و برای سال آینده اگر بخشی از محدودیتهای مالی دولت مرتفع شود، قطعاً مدل را به صورت کامل اجرا خواهیم کرد.
معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم با اشاره به کارهای سنگینی که در این حوزه وجود دارد گفت: در ذیل این معاونت شش مدیریت قرار گرفته است و در زمینههای مختلف کار میکنند.
وی افزود: یکی از خواستههای دیرینه دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی شفافیت در بودجه دانشگاهها بود و اینکه دولت به نیازهای دانشگاهها آنچنان که هست، پاسخ دهد. برهمین اساس به دنبال هماهنگی که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اتفاق افتاده است، رسیدن به یک مدل برآورد اعتبارات، مورد نیاز دانشگاهها بود. این مدل که بر اساس عملکرد است، نیازهای دانشگاهها را برآورد میکند و برای نخستین بار نشان داد، برای اینکه دانشگاهها بتوانند استاندارد اداره شوند، حداقل بودجه و اعتباری که نیاز دارند، چه میزان است.
معاون وزیر علوم درباره اجزای این مدل بیان داشت: اجزا شامل هزینههای مربوط به آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، خدمات دانشجویی، خدمات رفاهی و پشتیبانی بود. بر اساس این مدل، عدد و بودجهای که برای دانشگاهها برآورد شد، قابل توجه بود.
وی با تصریح بر اینکه مدل در نظر گرفته شده برای همه دانشگاهها یکسان است در عین حال ابراز داشت: برای رشتههای مختلف و گرایشهای مختلف این مدل متفاوت عمل میکند. به عنوان مثال برای دانشگاه تهران که دانشگاه جامع است، برای بخش فنی و مهندسی یک نوع رفتار میکند و برای بخش علوم انسانی نوع دیگری رفتار میکند. به همین ترتیب این مدل برای دانشگاه صنعتی نیز یک نوع دیگر رفتار میکند. در ارتباط با مقاطع نیز همین گونه رفتار میکند، در واقع برای دانشگاهی مانند تربیت مدرس که دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، شاخصهایی پیش بینی شده است که تحصیلات تکمیلی را به عنوان یک شاخص در نظر میگیرد.
امید خاطرنشان کرد: این مدل سال دوم خود را پشت سر میگذارد. در سال ۹۴ اجرا شد که نواقصی داشت و در لایحه بودجه سال ۹۵ ارتقاء پیدا کرد و اصلاح شده آن به کار گرفته شده و حدود ۱۵ درصد تغییر داشت. در تداوم تکمیل این مدل، کارگروهی که مسئول رسیدگی به مشکلات مدل است، تشکیل شد است و برای سال ۹۶ این مدل باز هم ارتقاء پیدا میکند.
معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم، با اشاره به برنامه پنجم گفت: در این برنامه پیش بینی شده بود برای ده دانشگاه برتر در حوزه علوم و پنج دانشگاه برتر در حوزه بهداشت، حمایتهایی انجام شود. متاسفانه این حمایتها بسیار ناچیز بود و انجام نشد و حتی در بعضی سالها مانند سال گذشته صفر درصد بود و در سال ۹۵ نیز حذف شد.