دستاوردهای سازمان سنجش در هفته دولت اعلام شد که از آن جمله میتوان به ارتقای کیفیت آزمونها و افزایش عدالت اجتماعی با اعمال سوابق تحصیلی و ضوابط بومی گزینی اشاره کرد.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به هفته دولت، اهم اقدامات و دستاوردهای حاصل از اقدامات آن سازمان را اعلام کرد.
سازمان سنجش بر اساس سه هدف ۱- استقرار نظام کارآمد سنجش و ارزشیابی آموزش کشور در کلیه سطوح و مقاطع تحصیلی، ۲- سنجش و ارزیابی دانش داوطلبان متقاضی ورود به آموزش عالی کشور در سطوح مختلف آموزشی و۳- ارزیابی و اعتبارسنجی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و دانش آموختگان در راستای تضمین کیفیت آموزش عالی فعالیت میکند.
این سازمان در راستای دو ماموریت مهم خود شامل: الف) سنجش علمی و ب) ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش عالی انجام وظیفه کرده است.
سازمان سنجش امیدوار است در پرتو تجربههای حاصل از قریب به ۴ دهه فعالیت خود در حوزه سنجش علمی و بیش از یک دهه در حوزه ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و با پشتیبانی حوزههای سیاستگذاری و فرادستی، موجبات اقدامات موثری را در جهت توسعه و تعالی نظام آموزش عالی کشور و ارائه بهینه خدمات به داوطلبان و مخاطبان خود و افزایش رضایت آنان فراهم کند.
در حوزه سنجش علمی سازمان سنجش طرحها و اقدامهای متعددی را در دست اجرا دارد.
مدیریت برگزاری آزمونهای ورودی آموزش عالی (شامل: آزمون سراسری، آزمون کارشناسیارشد، آزمون دکتری نیمهمتمرکز، آزمون کاردانی فنی ـ حرفهای، آزمون کاردانی به کارشناسی، آزمون دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و آزمون فراگیر دورههای کارشناسیارشد و پیامنور) است .
همچنین آزمونهای حرفه ای و شغلی مشتمل بر آزمونهای استخدامی شرکتها، سازمانها، ارگانها و سایر نهادهای متقاضی(آزمون استخدامی جذب قضات، آزمون کانون وکلای دادگستری، آزمون حسابداران رسمی و ....) از دیگر اقدامات در حوزه سنجش علمی است.
برگزاری آزمونهای اختصاصی پردیسهای بینالملل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و نیز آزمونهای ملی و بینالمللی خاص نظیر: آزمونهای مهندسی حرفهای و مبانی مهندسی، آزمونهای اینترنتی تافل و آزمون المپیاد کشوری وبینالمللی جی آر ای نیز از جمله این فعالیتها است.
اقدام در جهت تصویب و اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو و آیین نامه قانون مذکور و اجرای آئین نامه آزمون ورودی دوره دکتری با تاکید بر تفکیک فرایند سنجش علمی از پذیرش، احصاء، مستندسازی، تحلیل و آسیب شناسی فرآیندهای آزمون سراسری به منظور بهبود سیستمها و روشها و به تبع آن ارتقای کیفیت فرایند برگزاری آزمونها نیز در حوزه سنجش علمی انجام شده است.
سازمان سنجش در حوزه سنجش علمی سعی کرده است به بهبود کیفیت اطلاع رسانی و ارتباطات و ارتقاء سیستمهای پاسخگویی به داوطلبان، سرویس دهی کل آزمونها در بستر دولت الکترونیک، طراحی و استقرار نظام آزمون سازی مبتنی بر فناوری اطلاعات(سیستم طراحان، بانک سؤال و آزمون سازی) بپردازد.
طراحی و استقرار سیستم جامع قرائت پاسخ نامهها بر مبنای فناوری علامت خوان نرم افزاری و نیازسنجی داوطلبان آزمون سراسری از دید مشاوران مدارس و طراحی و برگزاری کارگاه آموزشی انتخاب رشته برای مشاورین آموزش و پرورش سراسر کشور و تدوین و انتشار ویژهنامه سالانه و به روز شده انتخاب رشته آزمون سراسری بر اساس آخرین تغییرات از دیگر اقدامات است.
نیازسنجی و طراحی دورههای آموزشی عوامل و شبکههای انسانی برگزاری آزمون سراسری با هدف ارتقای کیفیت برگزاری آزمون ها، تدوین شیوه نامه برگزاری آزمون استاندارد زبان فارسی، تدوین گزارش تحلیلی وضعیت سنجش علمی و ارزشیابی کیفیت دانشگاهها به تفکیک استانهای کشور و ارائه به مجلس شورای اسلامی در حوزه سنجش علمی صورت گرفته است.
ایجاد راهکارهای مناسب و بهره گیری از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری به منظور مقابله با تهدیدها و افزایش امنیت آزمونها از مهمترین اقدامات سازمان سنجش در حوزه سنجش علمی است.
سازمان سنجش با اجرای این اقدامات دستاوردهایی هم برعهده داشته است که از آن جمله میتوان به ارتقای کیفیت مدیریت آزمون ها، الکترونیکی و مکانیزه کردن فرایندهای اجرایی آزمون ها، بهبود کمیت و کیفیت خدمات اطلاعرسانی و پاسخگویی به درخواستها و ارتقای رضایت داوطلبان و مخاطبان اشاره کرد.
افزایش عدالت اجتماعی با اعمال سوابق تحصیلی و ضوابط بومی گزینی، ایجاد انگیزه و زمینه شکوفایی استعدادها بواسطه برگزاری المپیادها، جشنوارهها و مسابقات علمی و ایجاد سیستم شفاف،پاسخگو و مبتنی بر اصول علمی در جهت تحقق عدالت اجتماعی در استخدام نیروی انسانی مورد نیاز دستگاههای اجرایی از طریق آزمونهای استخدامی از دیگر دستاوردهای سازمان سنجش است.
در حوزه ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش عالی نیز سازمان سنجش طرحها و اقدامهایی در دست دارد که از آن جمله میتوان به تدوین سند ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران و برنامه ریزی و اجرای ارزیابی کلان عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری اشاره کرد.
راهبری رویههای ارزشیابی کیفیت در گروههای آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و بررسی و بازخورد گزارشهای ارزیابی تا تائید نهایی، برگزاری کارگاههای آموزشی ارزشیابی،اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی در نظام دانشگاهی کشور نیز از طرحهایی است که میتوان در حوزه ارزشیابی برشمرد.
طراحی نظام ارزشیابی کیفیت آموزشهای از راه دور، طراحی نظام صلاحیت حرفه ای ارزیابان کیفیت آموزش عالی، طراحی نظام ارزشیابی کیفیت آموزشهای علمی- کاربردی و ایجاد نظام پیشنهادهای ارزیابی کیفیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سطوح مختلف نظام آموزش عالی از جمله این طرحها است.
تقویت بعد پژوهشی و تولید دانش بومی حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در کشور از طریق حمایت و اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه مدیریت کیفیت نظام آموزش عالی و تدوین کتب، مقالات و گزارشهای پژوهشی از دیگر طرحهای سازمان سنجش در حوزه ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش عالی است.
تدوین کتاب سیمای آموزش عالی ایران به منظور تبیین وضعیت موجود نظام دانشگاهی بر اساس شاخصهای آموزشی، پژوهشی،دانشجویی و فرهنگی و همکاریهای علمی و بین المللی از دیگر اقدامات است.
در این حوزه سازمان سنجش دستاوردهایی داشته که ایجاد فرهنگ ارزشیابی و کیفیت مداری در نظام دانشگاهی، عملیاتی کردن مفهوم کیفیت در قالب معیارهایی جهت ارزشیابی و ارتقاء آن و تغییر نگرش جامعه دانشگاهی به ارزشیابی از فعالیتی به مثابه بازرسی و نظارت به فرایند بهبود مستمر فرد و سازمان از جمله این دستاوردها است.
ظرفیت سازی برای پذیرش مسئولیت و جلب مشارکت اعضای هیئت علمی جهت بهبود، ارتقاء و تضمین کیفیت در سطح گروههای آموزشی، غنی سازی دانش علمی و عملی ملی وتدوین راهنمای عملیاتی با توجه به تجارب جهانی و ملی در حوزه ارزیابی کیفیت و تدوین مجموعه جامع عوامل، ملاکها و نشانگرهای ارزیابی درونی کیفیت نیز از این دستاوردها است.
همچنین فراهم کردن پایه و اساس علمی و مستند برای برنامهریزی و مدیریت در سطح آموزش عالی (گروه/ دانشکده/ دانشگاه/ وزارت متبوع.) از جمله مهمترین دستاوردهای سازمان سنجش در این حوزه است.