۰۳ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۷۹۷۷

ziya


معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم ایران در تولید علم دنیا با رشد قابل‌توجهی روبرو بوده و به ۱.۳۸ درصد رسیده است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، سید ضیا هاشمی عصر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در دانشگاه مازندران به شاخص سهم ایران در تولید علم دنیا اشاره و اضافه کرد و گفت: سهم ما در تولید علم دنیا به بیش از یک درصد بوده و در سال ۹۲ به ۱.۳۴ درصد و در سال ۹۳ به ۱.۳۸ درصد و در سال جاری به ۱.۸۲ درصد رسیده است.


وی با اشاره به‌ نشست مؤسسات فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزود: بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران در این نشست شرکت داشتند و نظرات و پیشنهادها خود را مطرح کردند تا زمینه توسعه تعامل و تقویت فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه‌ها فراهم شود.


وی عنوان کرد: دانشگاه یک مرکز پیام‌دهی و پیام‌رسانی به جامعه و یک کانون الگوساز و پیشگام تحولات فرهنگی است و متناسب با تحولات می‌تواند الگوهای جدید را شناسایی کند و به جامعه تحویل دهد.




جشنواره ملی نگاه نو برگزار می‌شود


هاشمی تصریح کرد: جشنواره فرهنگی دانشگاه با عنوان نگاه نو و با محور سبک زندگی اسلامی بر اساس تحقیقات علمی، مسابقات فرهنگی، فعالیت‌های آموزشی و جنبی پیش‌بینی می‌شود و این جشنواره با مشارکت استادان برگزار می‌شود.


معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: استادان و دانشگاه‌ها در سیاست‌گذاری جشنواره و اجرای آن نقش مستقیم دارند و وزارت علوم نیز برای برگزاری جشنواره در اسفندماه همکاری خواهد کرد و جشنواره فرهنگی جای جدیدی را در فضای دانشگاهی بازخواهد کرد و با توجه به نیازهای جامعه، جذابیت‌هایی برای دانشجویان خواهند داشت.


هاشمی عنوان کرد: دکتر میرنیا رئیس دانشگاه مازندران به‌عنوان دبیر جشنواره فرهنگی و رئیس جشنواره ملی نگاه نو منصوب‌شده است.




روند رو به رشد شاخص‌های فرهنگی در دانشگاه ها


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها به اهتمام ویژه دولت اشاره کرد و گفت: روند رشد شاخص‌های فرهنگی در دو سال گذشته بسیار برجسته بوده است و در آغاز دولت مشارکت دانشگاهیان در انتخابات بسیار معنادار بوده است و نگاه انتقادی دانشگاهیان نسبت به شرایط موجود در سال ۹۲ بسیار اثرگذار بوده است.


سید ضیا هاشمی تصریح کرد: دانشجویان همواره وضعیت جامعه و سیاست را رصد و نقد می‌کنند و ازاین‌رو حضوری سرنوشت سازی در انتخابات داشتند و بازگشایی فضای دانشگاه‌ها، افزایش اعتماد به دانشگاهیان ازجمله مطالبات آنان بوده است.


معاون وزیر علوم ادامه داد: دولت در سه سال گذشته تحولاتی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است و امروز حضور اساتید در دانشگاه‌ها برجسته بوده و انتخابات بر اساس نظرات دانشجوها انجام می‌شود.


هاشمی بیان کرد: روند رشد علمی از سال ۹۳ روند صعودی را به دست آورده است و در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاخص‌ها نشان می‌دهد که رشد ما کم‌نظیر بوده است و ازنظر حیث اجتماعی موضوع دولت این است که شرایط مناسب‌تری برای ایفای نقش دانشگاهیان فراهم کند.


معاون وزیر علوم ادامه داد: رتبه علمی ما در سالهای ۹۰ تا ۹۲ روند نزولی پیداکرده بود و در رتبه ۱۷ و ۱۸ متوقف‌شده بودیم ولی امروز بر اساس پایگاه‌های‌ای اس‌ای رتبه ما به ۱۶ رسیده است.




شاخص سهم ایران در تولید علم به ۱.۳۸ درصد رسید


وی به شاخص سهم ایران در تولید علم دنیا اشاره و اضافه کرد و گفت: سهم ما در تولید علم دنیا به بیش از یک درصد بوده و در سال ۹۲ به ۱.۳۴ درصد و در سال ۹۳ به ۱.۳۸ درصد و در سال جاری به ۱.۸۲ درصد طبق پایگاه‌ای اس‌ای رسیده است.


سید ضیا هاشمی عنوان کرد: رتبه علمی در سطح منطقه و جهان اسلام در آغاز دولت از رتبه دو به رتبه یک رسیده است و اکنون ایران رتبه اول را داشته و بیشترین سهم را در تولید علم دارد.


وی افزود: تعداد مقالات در‌ای اس‌ای در سال ۹۲ حدود ۳۱ هزار و در سال ۹۴ به ۳۴ هزار و ۶۰۰ مقاله رسیده است و این نشان می‌دهد که مجدداً شاهد رشد سریع علم در ایران هستیم.


معاون فرهنگی وزیر علوم یادآور شد: ثبت هشت هزار و ۷۰۰ انجمن علمی، ۲۷ اتحادیه انجمن علمی، سه هزار و ۱۰۰ کانون علمی، ۳۰۵ تشکل اسلامی از تلاش‌های دیگر صورت گرفته در حوزه فرهنگی است.


 



اصلاح آیین نامه کرسی‌های آزاداندیشی، اردوهای دانشجویی و ساماندهی موسیقی


وی افزود: در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی با اصلاح آیین‌نامه تلاش کردیم کیفیت کرسی‌ها را ارتقا دهیم و در سال ۹۴ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد برگزاری کرسی‌ها را داشتیم و این رشد امسال بیشتر شده است.


هاشمی بابیان اینکه حرکت‌های فرهنگی و دینی رشد یافته است از طرح نهضت رضوی به‌عنوان یک طرح در ترویج فرهنگ رضوی یادکرد و گفت: در این فرایند حدود ۴۵ جشنواره ملی رضوی را در دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم.


وی افزود: سفرهای زیارتی، راهیان نور، کنگره ملی شهدای دانشجو که در ۵۰۰ دانشگاه برگزار شد، از دیگر برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بوده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آیین‌نامه اردوهای فرهنگی و دانشجویی اشاره و اضافه کرد: با توجه به تذکراتی که مطرح، معلوم شد این آیین‌نامه دارای اشکالاتی است و قرار شد آیین‌نامه شفاف‌سازی و اصلاح شود.


وی با تأکید بر اینکه تمامی اردوهای دانشجویی طبق ضوابط انجام می‌شود عنوان کرد: اما برخی حاشیه‌های ایجادشده با سوءاستفاده از نام دانشگاه‌ها اجراشده است و موارد مطرح‌شده خارج از حوزه دانشگاه‌ها بوده است.


وی بابیان اینکه درباره سفرهای علمی که خارج از اردوهای دانشجویی است نیز در آیین‌نامه ابهاماتی وجود داشته است گفت: در حال بازنگری و اصلاح آن هستیم.


سید ضیا هاشمی افزود: این آیین‌نامه از دولت‌های قبل به ما رسیده بود و تلاش می‌شود اشکالات برطرف شود و شفافیت صورت گیرد.


وی درباره ساماندهی موسیقی در دانشگاه‌ها نیز عنوان کرد: مبنای عمل دانشگاه آیین‌نامه‌های موجود بوده و شورای فرهنگی مسئول برگزاری برنامه‌ها هستند و علاوه بر معاون فرهنگی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه، بسیج و غیره فعالیت دارند و قرار شد آیین‌نامه جدید ابلاغ شود.


هاشمی گفت: در آیین‌نامه جدید موسیقی به‌عنوان هنر فاخر و ارزشمند موردتوجه قرارگرفته است و برگزاری کنسرت‌های مستقل همراه با بلیت‌فروشی در دانشگاه‌ها انجام نخواهد شد و طبق این آیین‌نامه موسیقی جایگاه شایسته‌ای در دانشگاه پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار