۰۱ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۵۵
کد خبر: ۴۷۵۶۸

Cinema Olampic (5)


زبان‌آموزان خارجی حاضر در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ، در ادامه برنامه‌های فرهنگی خود، به تماشای «درباره الی...» نشستند.


به گزارش عطنا، دانشجویان حاضر در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی عصر شنبه، 30 مرداد سال جاری، با حضور در سینما المپیک، «درباره الی...»، ساخته سینماگر مطرح سینمای ایران را مشاهده کردند.


این فیلم به کارگردانی اصغر فرهادی که به عقیده خیلی از کارشناسان، از آن با عنوان سرآغاز موج نوی فیلم‌سازی در ایران یاد می‌شود، توانست تماشاگران خارجی را علی‌رغم همه مشکلات زبانی، تا لحظه آخر روی صندلی‌های سینما نگه دارد.


داستان فیلم چند زوج ایرانی است که در حال سفر به شمال هستند و در این سفر تلاش می‌کنند برای دوستشان احمد (شهاب حسینی) که پس از سال‌ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، همسری بیابند. به همین خاطر، یک معلّم مهدکودک به نام «اِلی» (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی) به همراه دیگران به این سفر آمده‌است. امّا پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به یک تراژدی تبدیل می‌شود و هر کس در مورد این مسئله به قضاوت پرداخته و دیگری را مقصر می‌داند. تا آن‌جا که جمع به خاطر منافع خود زمانی‌که نامزد جستجوگر الی در پی او از راه می‌رسد از حمایت الی دست کشیده و سپیده را مجاب می‌نمایند که در مورد الی حرف‌های دیگری بزند و با انداختن تقصیر بر گردن او، آنها را مبرّی کند.


تماشاگرانی که هنگام ورود به سینما، مانند آنچه در داخل فیلم برای بازیگران اتفاق می‌افتد، پر سر و صدا، خندان و با انرژی بودند، لحظه به لحظه با اتفاقات فیلم همراه شده و در پایان با نگاه‌هایی حاکی از درگیری ذهنی در سکوت  راه خروج را در پیش می‌گرفتند. همانطوری‌که دقایق پایانی فیلم همه در سکوت، به‌دنبال پاسخ این سوال بودند که «الی» که بود، از کجا آمده بود و به کجا رفت؟


یکی از فارسی‌آموزان با اشاره به اینکه فیلم را خیلی دوست داشته، گفت: «یکی از مشکلات فیلم که باعث دشواری برقراری ارتباط با آن می‌شد، زبان محاوره‌ای و تند صحبت کردن بازیگران بود که باعث می‌شد بسیاری از جمله‌ها را از دست بدهیم».


نکته دیگری که در بیان زبان‌آموز دیگری از آن سخن به میان آمد، «اصطلاحات خاص زبانی» بود که منظور بازیگران را در بیان نظرات‌شان نسبت به موقعیت‌ها مبهم می‌کرد.


اما با این حال، تماشای این فیلم که در راستای تقویت زبان دانشجویان مهمان، در کنار شناخت یکی از آثار مهم سینمای معاصر ایران، که برنده جایزه خرس نقره‌ای سال 2009 از جشنواره برلین و ده‌ها جایزه معتبر ایرانی و جهانی هم شده است، بازخورد خوبی نزد فارسی‌آموزان داشت.


بسیاری از آنها در گفتگو با خبرنگار عطنا، از «آشنایی کم و بیش» با اصغر فرهادی، کارگردان این فیلم و جوایز بین‌المللی او و همچنین شهاب حسینی، پیمان معادی و ترانه علیدوستی در سینمای جهان سخن به میان آوردند.


یکی از زبان‌آموزان، درباره فرهنگ ایرانی‌هایی که در فیلم به نمایش در آمده، هم گفت: «هر روز تصویر ذهنی بهتری از ایران به دست می‌آورم».


گفتنی است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.


Cinema Olampic (1) Cinema Olampic (2) Cinema Olampic (3) Cinema Olampic (4) Cinema Olampic (5) Cinema-Olampic-(6) Cinema-Olampic-(7)

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار