معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به رویکرد «آموزش پژوهی» در برنامههای آموزشی این نهاد گفت: تمامی برنامههای آموزشی جهاد دانشگاهی با هدف ارتقاء منابع انسانی و متناسبسازی قابلیتهای تخصصی افراد با نیازهای کشور صورت میگیرد و تلاش داریم در کنار اجرای این برنامهها، کار مطالعه میزان اثربخشی آن را نیز شروع کنیم.
به گزارش عطنا به نقل از ایسنا ، دکتر محسن قرنفلی، با اعلام این مطلب یکی از هفت ماموریت محوله شورای انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی را «آموزشی» دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با پشتوانه 36 سال تجربه علمی، عملی و با برخورداری از ظرفیتهای متنوع و به روز، تلاش دارد خدمات آموزشی تخصصی و تخصصی پیشرفته به عموم جامعه ارائه کرده و تامین نیازهای آموزشی دستگاهها، نهادها و مراکز صنعتی و اجرایی در سطح کشور را انجام دهد.
وی در ادامه به اهداف برنامههای آموزشی جهاد دانشگاهی اشاره کرده و گفت: این برنامهها با هدف ارتقاء منابع انسانی و متناسبسازی قابلیتهای تخصصی افراد با نیازهای تخصصی کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کاراییهای لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی حاصل شود.
دکتر قرنفلی همچنین با بیان اینکه عمده اهداف حوزه آموزش جهاددانشگاهی براساس اهداف برنامه پنجم توسعه، تدوین شده تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین، توانمندسازی دانشآموختگان از طریق آموزشهای تکمیلی برای ورود به حوزه کسب و کار، توسعه قابلیتهای دانشی و فنآوری جهت نیل به اقتصاد دانشبنیان، طراحی و اجرای آموزشهای مورد نیاز دستگاههای اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگیها و توانمندیهای شغلی، جهتدهی به تحصیلات تکمیلی به منظور گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه فنآوری و در نهایت ترویج یافتهها و مهارتهای پژوهشی نوین در جامعه از جمله اهداف این برنامه ها به شمار می رود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: آموزشهای کوتاهمدت تخصصی و تخصصی پیشرفته، آموزش کارکنان دولت، آموزشهای رسمی مقطعدار در دانشگاه علم و فرهنگ، علم و هنر، شعبات و موسسات وابسته و آموزشهای علمی کاربردی در مراکز آموزش عالی علمی کاربردی از جمله برنامههای آموزشی جهاد دانشگاهی است که براساس سند چشمانداز 20 ساله این نهاد اجرا میشود.
وی در خصوص جهتگیریهای کلی، راهبردها و اقدامات حوزه آموزش جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: دانشافزایی مستمر مدیران، ترویج مدیریت دانش(مجلس) ، ارتقای مهارتهای زندگی و کاهش آسیبهای اجتماعی، بومیسازی تولید منابع آموزش زبان انگلیسی، افزایش توانمندیهای ایمنی محیط کار، کاهش حوادث و خسارتهای انسانی، مشارکت در ساماندهی نظام آموزش کارکنان دولت، مشارکت در اجرای برنامههای ملی کشور از مهم ترین جهت گیریهای کلی و راهبردی است که برنامههای آموزشی جهاد دانشگاهی بر اساس این جهت گیریها انجام می شود.
به گفته معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، مشارکت در نهادینهسازی و توسعه نرمافزاری و تقویت نیروی انسانی صنایع کلیدی و اولویتدار کشور، توسعه فنآوریهای آموزشی به ویژه یادگیری الکترونیکی جهت تسریع، تسهیل و کاهش هزینههای آموزش، گسترش تعاملات و فعالیتهای بینالمللی، استانداردسازی و استقرار نظام تعالی مراکز آموزش تخصصی، افزایش کیفیت دورههای آموزشی، بهبود مستمر و تضمین کیفیت فعالیتها، گسترش منابع آموزشی، ایجاد نهادهای لازم در حوزه آموزش جهت تثبیت راهکارهای موفق و بهینهسازی مدیریت آموزش، نقشه راه آموزش ماموریت، تحلیل دستیابی به اهداف کمی حوزه آموزش از دیگر جهت گیریهای آموزشی جهاد دانشگاهی به شمار می رود.
دکتر قرنفلی با اشاره به رویکرد «آموزش پژوهی» در برنامههای آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: بر اساس این رویکرد در کنار اجرای برنامههای آموزشی، کار مطالعه و ارزشیابی برنامههای اجرایی نیز شروع میشود تا نتیجه و میزان اثربخشی این برنامهها مشخص شده و نقایص آن برطرف شود.
وی همچنین از انتشار مجله آموزشی علوم انسانی تا پایان سال در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: با انتشار این مجله بسیاری از ضعفها و مشکلات علوم انسانی که در کشور وجود دارد، رفع و راهکارها نیز ارائه می شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی همچنین در خصوص برنامه این نهاد برای تاسیس سازمانی به نام «ایریکا» نیز خاطر نشان کرد: این سازمان به منظور برقراری همکاریهای بین المللی در حوزه فعالیتهای پژوهشی تاسیس می شود. در واقع این سازمان با اقتباس از موسسه «جایکا» ژاپن که در سال 1970 تاسیس شده، ایجاد می شود و در حال انجام مطالعات اولیه این طرح هستیم.