این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بهترین و کارآمدترین شیوه حمل و نقلی توسعه راه آهن و ارتباط گسترده و یکپارچه آن با مترو است، اظهار داشت: تهران و برخی کلان شهرهای کشور شاید نتوانند به گزینهای چون حرکت به سمت مونوریل و تراموا فکر کنند اما سمت و سو دادن به توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بخشهای مختلف حمل و نقلی همچون مترو، اتوبوسرانی و فرودگاه و دسترسی آسان به مقاصد و مراکز شهری از مهمترین اقداماتی است که باید به تدریج در کشور توسط دستاندرکاران حمل و نقلی صورت گیرد.
به گزارش عطنا به نقل از میزان؛ علی خاکساری استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این موضوع که در کشورهای اروپایی شکل شهرها بر اساس کریدورهای حمل و نقلی و حتی کریدورها نیز بر اساس شیوه شهرسازی آن شهر ترسیم شدهاند، عنوان کرد: با توجه به قدمت بالای راه آهن در کشوری چون ایران که در ساخت و توسعه خطوط شاهکارهای فنی را توسط متخصصان به کار برده است اما در مجموع شکل و شیوه کریدورها با شکل توسعه شهری هیچ تناسبی ندارد و چنانچه بخواهیم توسعه شهری بر مبنای حمل و نقلی را داشته و تمامی مدهای حمل و نقلی را با یکدیگر یکپارچه کنیم، بایستی ترسیم دیگری را برای شهرها و کریدورها داشته و شهرها را در اطراف سیستمهای حمل و نقلی چون راه آهن توسعه دهیم.
وی افزود: امروزه کلان شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته مهمترین مرکز تجاری خود را در اطراف خطوط ریلی ایجاد کردهاند و این امر نشان میدهد که شهرهای ما تفاوت عمده با کلان شهرهای کشورهای توسعه یافته دارد که برای این منظور نیز ضروری به نظر میرسد ویژگیهای موجود شهری و حمل و نقل ریلی و امکان یکپارچه بودن مدهای مختلف را بررسی کرده و بر اساس آن شهرها را مبتنی بر این شیوه حمل و نقلی ترسیم کنیم.
وی خاطر نشان کرد: امروزه ما نیاز داریم حمل و نقل بین شهری را طوری با ایستگاههای ریلی درون و برون شهر منطبق دهیم که مسافران بتوانند از طریق ایستگاهها به شبکه حمل و نقل آسان و راحت متصل شوند و این امر مستلزم تعامل حمل و نقل درون شهر، حومهای و راه آهن است.