۲۰ تير ۱۳۹۵ ۲۰:۵۷
کد خبر: ۴۳۴۳۹

hoseini aft


مهندس حسینی گفت: خوشحالم به عنوان کسی که خداوند برایش مقدر کرده است که در دوره گرفتاری‌های صنعت نفت بعد از انقلاب، دعاوی‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه دیوان بین‌المللی لاهه مطرح بود حضور داشته باشم.


به گزارش عطنا مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


مهندس سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت در این همایش بین‌المللی عنوان کرد: سال 87 مجلس از من و تعدادی دیگر دعوت کرد تا قراردادها را بررسی کنیم. چون در دست‌انداز برای عقد قرارداد جدید افتادند.


وی افزود: بعد از آن با قانون برنامه چهارم و پنجم، وظایف و اختیارات وزارت نفت و قانون نفت مواجه شدیم و اگر به همه این‌ها نگاه کنید می‌بینید تکالیف و وظایف قانونی را برای وزارت نفت تعریف کردند که در قراردادهای نفت بازنگری کند. حتی چارچوب را هم تعریف کردند.


حسینی با اشاره به این نکته که از ظرفیت‌های قانونی‌ای که کشور در اختیار ما قرار داده‌بود، استفاده درست کردیم، اظهار داشت: سعی کردیم هرجایی که ممکن است شبهه‌ای ایجاد کند که ما از قانون تخطی می‌کنیم، از آن‌ها فاصله بگیرم، نگاه ما به قوانین بالادستی دقیق بود و تلاش این بود در چارچوب قوانین حرکت کنیم و از آن بالاتر نرویم.


مهندس حسینی درباره دلایل وزیر نفت برای بازنگری در قراردادهای نفتی تاکید کرد: وضع بازار عوض شده‌بود، موقعی که ایشان وزیر شده ‌بود بازار صد دلاری داشتیم در حالی که وقتی ما این قرارداد را بستیم، قیمت نفت به 12 دلار رسیده بود. در بازار 112 دلاری اساسا قواعد و همه چیز آن عوض خواهد شد و انگیزه‌ها متفاوت خواهد بود.


وی افزود: در بازار صد دلاری میدان‌های گران‌قیمت ارزش پیدا می‌کنند و در آن سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. ما در میدان‌های با ریسک کم در قیمت بالا زیاد جاذبه نداریم در قیاس با میدان‌هایی که دیگران بخواهند استفاده کنند. برعکس در شرایط قیمت‌های پایین ما جاذبه بیشتری داریم به این دلیل که با سرمایه‌گذاری کم‌تر، تولید بیشتری به بازار وارد می‌شود.


رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت ادامه داد: ظرفیت تولید نفت آمریکا در حدود 4سال، از یک و نیم میلیون بشکه به 6/5 میلیون بشکه رسید. سپس سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در بحث گاز کرد و امروز بجای این‌که وارد کننده باشد، صادر کننده است.


وی خاطرنشان کرد: در کنار ما عراق به سرعت میدان‌های داخلی خود و میدان‌های مشترک با ما را گسترش می‌داد. عراق برنامه 12میلیون بشکه را داشت و با بررسی وقتی فهمید که عملی نیست، برنامه تولید خود را به 7 میلیون بشکه کاهش داد.


او ادامه داد: امروز کشور عراق، به سرعت میدان‌ها را توسعه می‌دهد و بیشتر بر افزایش ظریب بازیافت کار می‌کند. عراق 7 میلیون بشکه‌ای برای ما یک ملاحظات امنیتی غیر از مساله رقابت در عرصه نفتی هم هست.


حسینی با بیان این‌که اسفندماه سال 92 یک سمینار بزرگ بین‌المللی با حضور حدود هزار نفر از سراسر دنیا برگزار کردیم، عنوان کرد: علاوه بر برگزاری برنامه رسمی، در دوازده میزگرد تمام طراحی های IPC را مورد بررسی قرار دادیم و دست‌آوردها را برای تکمیل طرح‌مان استفاده کردیم.


وی افزود: تلاشمان بر این بود با همه صحبت کنیم. در دانشگاه امام صادق، صنعت نفت، شریف، بهشتی و حقوق دانشگاه تهران سمینارهای متعددی برگزار کردیم و با اساتید جلساتی داشتیم.


حسینی اظهار داشت: با تمامی نهادهایی که ممکن بود نظری داشته باشند، مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون انرژی، معاونت حقوقی ریاست جمهور و سایر نهادها، شرکت‌های خارجی و داخلی، بیش از صد جلسه توجیهی ، توضیحی و سوالی برگزار شد


او اضافه کرد: احساس می‌کنم در کل کشور هیچ پروژه‌ای نباشد که در آن تا این حد کار توضیحی و توجیهی صورت گرفته‌باشد. مجموعه مطالب و دست آوردهایی که تا الان جمع آوری و به چاپ رسیده حدود 48 کتاب است.


وی درباره نحوه تدوین قراردادهای نفتی اظهار داشت: بعد از این‌که کار تهیه مدل مفهومی قرارداد آماده شد، قرار شد بر اساس قانون متن مصوبه‌ای که دولت باید تصویب کند را آماده کنیم. خود آقای زنگنه حضور داشتند. چون وقت ایشان محدود بود و اصرار داشتند حضور داشته‌باشند. بحث روی آن بسیار طول کشید.


حسینی با اشاره به اینکه این طرح را در کمیسیون‌های مختلف اقتصادی دولت مورد بحث قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در آبان ماه گذشته این طرح قرارداد تصویب شد.


 


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار