۰۶ تير ۱۳۹۵ ۱۲:۰۸
کد خبر: ۴۲۴۳۵

30


با حضور دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی مراسم رونمایی از طرح جامع قرآنی مائده، عصر شنبه، پنجم تیرماه در غرفه دانشگاه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزار شد.


به گزارش عطنا،  در این مراسم دکتر ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، دکتر حسن ملکی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه، دکتر شجاع احمدوند، معاون پژوهشی دانشگاه علامه، دکتر حسین سلیمی بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه، دکتر علومی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر شاکری رئیس دانشکده اقتصاد و جمعی از مدیران و  اعضای هیئت علمی دانشگاه، مسئولان و دانشجویان  حضور داشتند.


دکتر حسین سلیمی ضمن تشکر از معاونت فرهنگی و دانشجویان برای حضور پررنگ در نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد: یکی از درخواست‌های من از معاونت فرهنگی این است که گسترش فعالیت‌های قرآنی را در اولویت کارهای خود قرار دهد.


 او فعالیت‌های قرآنی دانشگاه در حوزه پژوهش، پایان‌نامه و فعالیت‌های دانشجویی را  بسیار قابل تأمل دانست و گفت: با توجه به نام دانشگاه که برگرفته از نام علامه طباطبائی از مفسران بزرگ قرآن است، فعالیت‌های قرآنی دانشگاه ما کافی نیست و باید بیشتر به این مساله توجه کنیم.


سلیمی با بیان این که برای رسیدن به هدف‌های قرآنی راه زیادی در پیش داریم، عنوان کرد: باید کرسی‌های آزاد قرآنی گسترش پیدا کند. امیدواریم این طرح قرآنی گام اولیه‌ای برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی باشد.


رئیس دانشگاه علامه افزود: ما در قرآن مطالبی به ژرف در رشته‌های مختلف مانند سیاست، روانشناسی و مدیریت داریم. در دانشگاه علامه طباطبائی ۱۰ دانشکده فعال هستند و انشاالله بتوانیم در سال حداقل در هر دانشکده یک همایش قرآنی برگزار کنیم تا به این معانی ژرف دست پیدا کنیم.


این استاد علوم سیاسی گفت: آغاز اجرای طرح‌هایی مانند مائده در دانشگاه می‌تواند فرهنگ قرآنی را نزد اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و خانواده‌های ایشان رونق و توسعه بخشد.


وی افزود: آئین رونمایی از طرح «مائده»، آئین رونمایی از کتاب نیست بلکه آئین آغاز رونق گرفتن فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علامه طباطبائی است. پایان‌نامه‌هایی که با موضوع قرآن گردآوری شوند، مورد حمایت ویژه دانشگاه در تمامی زمینه‌ها ازجمله زمینه‌های مالی، چاپ و معرفی اثر قرار خواهند گرفت. در زمینه بین‌المللی نیز می‌توانیم با همکاری بخش بین‌المللی دانشگاه این پایان‌نامه‌ها را به صورت مقالات خارجی ارائه دهیم.


دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این فعالیت‌ها نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه باشد، از تمامی تشکل‌های دانشجویی تقاضا دارم تا در عرصه پهناور قرآنی وارد شده و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه را ارتقا دهند.


11


همچنین در ابتدای مراسم معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این که غرفه دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده است، عنوان کرد: غرفه دانشگاه علامه در نمایشگاه قرآن کریم در چهار بخش حضور فعال دارد. رساله‌های دکتری دانشجویان، کتاب‌های تألیف شده توسط انتشارات دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع قرآن و خانواده سالم و برگزاری مسابقه قرآنی با حضور کودکان و نوجوانان همراه با اعطای جایزه از جمله برنامه‌هایی است که در غرفه دانشگاه علامه اجرا می‌شود.


ملکی در ادامه با اشاره به این‌که تعداد زیادی از شخصیت‌های مطرح سیاسی، علمی و قرآنی کشور از غرفه علامه بازدید کردند اظهار داشت: دکتر جنتی وزیر ارشاد با حضور در غرفه دانشگاه علامه ضمن تفقد از فعالیت دانشجویان، رهنمودها و پیشنهادات خود را به دانشجویان منتقل کردند.


وی در خصوص طرح قرآنی «مائده» عنوان کرد: بعد از حضور من در معاونت فرهنگی اجتماعی، دکتر سلیمی ابلاغ کردند که باید فعالیت‌های قرآنی دانشگاه گسترش پیدا کند.


ملکی افزود: نام این طرح قرآنی برگرفته شده از اسم پنجمین سوره قرآن کریم است و محتوای طرح نیز در سه بعد آموزشی، پژوهشی و ترویج قرآن کریم تعریف شده‌است.


معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این که این طرح تمام افراد دانشگاه را در بر می‌گیرد توضیح داد: ارتقای سطح آگاهی جامعه دانشگاهیان دانشگاه علامه نسبت به معارف قرآن و اهل بیت(ع)، ارتقای جامعه دانشگاهیان در مهارت‌های پایه‌ای قرآن کریم و تقویت دانایی و توانایی اساتید و دانشجویان در ارتباط دادن معارف قرآنی با فعالیت‌های دانشگاهی از جمله اهداف طرح قرآنی «مائده» است.


او افزود: ترویج فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(ع) در سطح دانشگاه و جامعه، ترغیب و هدایت و تشویق دانشگاهیان به تدبر در قرآن و معارف اهل بیت(ع)، ایجاد گروه‌های متعامل در گروه سه گانه دانشجویان، اساتید و کارکنان و تهیه مرکز اطلاعات جامع قرآن و عترت(ع) نیز از دیگر اهداف این طرح قرآنی است.


ملکی طرح مائده را دارای چهار گروه مخاطب دانست و اظهار داشت: دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های اعضای علمی و کارکنان مخاطبان این طرح هستند و بر اساس سطح توانایی آن‌ها، محتویات طرح برنامه ریزی شده است.


9


در ادامه مراسم رونمایی از طرح مائده دکتر ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم نیز در سخنانی با بیان این که فعالیت‌های دینی و مذهبی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم بسیار پرمخاطب است، اظهار داشت: در حوزه دینی پرمخاطب‌ترین جشنواره‌ها، جشنواره‌های قرآن و عترت است.


او افزود: جشنواره‌های پایان‌نامه‌های قرآنی برگزار شد و در این قسمت ۳۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در پایان نیز ۳ پایان‌نامه دکتری و شش پایان‌نامه کارشناسی ارشد حائز رتبه‌های برتر شدند که در مراسم اختتامیه از پژوهش‌های برتر تجلیل خواهد شد.


ایرجی در پایان خاطرنشان کرد: امید می‌رود که این طرح به نتایج مطلوبی در زمینه قرآن دست‌ پیدا کند و متناسب با نیازهای روز جامعه گسترش یابد. در پایان از طرح جامع قرآنی مائده دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار