۰۴ تير ۱۳۹۵ ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۲۱۱۸

roosie - yekatrinburg - forghani (1)


نهمین کنفرانس علمی دانشجویان ایرانی در فدراسیون روسیه با حضور رئیس دانشکده علوم ارتباطات و معاون دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و چند تن از مقامات سیاسی و علمی در دانشگاه اورال فدرال شهر یکاترینبورگ روسیه برگزار شد و در پایان از مقالات برتر ارائه شده توسط دانشجویان ایرانی مقیم روسیه تقدیر به عمل آمد.


 به گزارش عطنا، در مراسم گشایش این کنفرانس دو روزه که با ارائه مقالات دانشجویان همراه بود، دکتر جواد اژه‌ای، نماینده مقام معظم رهبری در انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا، دکتراحمد غلامی نماینده علمی ایران در روسیه و آقای مهری، نماینده دکتر سنایی سفیرایران در روسیه، حضور داشتند.


رئیس دانشگاه اورال فدرال یکاترینبورگ ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: طی دو سال اخیر روابط ایران و روسیه در همه زمینه‌ها گسترش یافته و به تبع آن گسترش روابط دانشگاهی را هم شاهد بوده‌ایم.


وی با مهم ارزیابی کردن نقش سفارت ایران و تشکر از دکتر سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، اظهار داشت: به همت دکتر سنایی و ابتکار وی تفاهم نامه‌ای را با دانشگاه بوعلی سینای همدان منعقد کرده‌ایم و چشم‌انداز این همکاری را بسیار مثبت می‌بینیم.


رئیس دانشگاه اورال فدرال در خصوص گسترش آموزش زبان فارسی در آن دانشگاه، گفت: در سال‌های اخیر گروه زبان فارسی و مرکز ایران شناسی در این دانشگاه راه‌اندازی شده و ما امیدواریم که بتوانیم برای آموزش زبان فارسی، گروه بیشتری از دانشجویان را در سال آینده جلب کنیم.


وی در ادامه با اعلام اینکه 6 دانشجوی ایرانی در آن دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اظهار امیدواری کرد: دانشجویان روس هم بتوانند برای یادگیری زبان فارسی به دانشگاه‌های ایران بروند.


رئیس دانشگاه یکاترینبورگ با ذکر این نکته که ما به دانشجویان دکترا و فوق دکترا، گرنت و بورس تحصیلی اختصاص می‌دهیم، تأکید کرد: گسترش روابط علمی ایران و روسیه به نفع هر دو کشور خواهد بود.


دومین سخنران کنفرانس دکتر جواد اژه‌ای بود که بر اهمیت کسب علم و دانش در فرهنگ کشورمان اشاره و تأکید کرد: دورانی که قرون وسطی، اختناق علمی را تجربه می‌کرد، سرزمین ایران پاسدار دانش و بانی آن بوده است.


دکتر اژه‌ای با ذکر این نکته که اهمیت دادن دین به سواد از آنجا استنباط می‌شود که ابلاغ دین با خواندن و نوشتن آغاز می‌شود، به پژوهشی که در سال‌های بعد از انقلاب انجام شده بود اشاره کرد و گفت: بر اساس نتیجه این پژوهش، قدرت نفوذ گروهک‌ها درشهرهایی بیشتر بوده که در آن شهرها نرخ بی‌سوادی مردم بالا بوده است.


 وی در ادامه به ذکر نقاط ضعف دیپلماسی روسیه در رابطه با ایران در طول تاریخ پرداخت و اظهار داشت: من بعد از فروپاشی شوروی، به شدت مدافع گسترش روابط ایران با روسیه بودم و الان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های روسیه در ایران دارای پست‌های مهم و کلیدی هستند.


سخنران بعدی کنفرانس دکتر احمد غلامی، رایزن علمی ایران در روسیه بود که به تاریخچه تشکیل انجمن اسلامی در روسیه اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای از تظاهرات دانشجویان در رمضان سال 72 به مناسبت روز قدس گفت: یکی از اهداف انجمن اسلامی، درگیر کردن دانشجویان در فعالیت های علمی بوده است و استمرار همایش‌های انجمن اسلامی آن را به استانداردهای همایش‌های بین‌المللی نزدیک خواهد کرد.


وی ضمن سپاسگزاری از زحمات و خدمات دکتر ابطحی رایزن عملی سابق ایران ، خطاب به دانشجویان گفت: در هر رشته‌ای که هستید لحظات را از دست ندهید، خوب درس بخوانید، طول مدت تحصیل مجاز را رعایت کنید و شئون ایرانی و اسلامی را حفظ کنید که کوچکترین غفلت موجب وارد شدن لطمه به ملیت و هویت ما خواهد شد.


در ادامه برنامه دکتر فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از اینکه نشست امسال انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در فدراسیون روسیه از غنای علمی مناسبی برخوردار است و این انجمن تاکید عمده خود را بر ارائه مقاله‌های علمی‌ای گذاشته که پیش از ارائه مورد داوری و ارزیابی علمی قرار گرفته‌اند، بسیار خوشحالم.


دکتر فرقانی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنم برای نشست‌های آتی خود، بر یک حوزه تخصصی تمرکز کنید و محورهای نشست و فراخوان مقاله را حول این حوزه تعریف و از قبل اعلام کنید تا نشست شما دستاورد علمی بهتری داشته باشد.


وی تأکید کرد: موضوع‌هایی همچون اقتصاد مقاومتی، جامعه اطلاعاتی، شبکه‌های اجتماعی و آثار مثبت و منفی توسعه فناوری‌های ارتباطی یا مباحث مربوط به تغییرات سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان دغدغه‌های عمومی جامعه در این نشست‌ها چه در قالب پنل‌ها و چه به صورت مقاله‌های علمی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرند.


گفتنی است در نشست علمی دو روزه انجمن اسلامی، نزدیک به 20 مقاله علمی توسط دانشجویان ایرانی مقیم روسیه ارائه که توسط داوران حاضر در جلسه به آنها امتیاز داده شد و در پایان به مقاله های برتر، هدایایی اختصاص یافت.


roosie - yekatrinburg - forghani (19) roosie - yekatrinburg - forghani (18) roosie - yekatrinburg - forghani (17) roosie - yekatrinburg - forghani (16) roosie - yekatrinburg - forghani (15) roosie - yekatrinburg - forghani (14) roosie - yekatrinburg - forghani (13) roosie - yekatrinburg - forghani (12) roosie - yekatrinburg - forghani (11) roosie - yekatrinburg - forghani (10) roosie - yekatrinburg - forghani (9) roosie - yekatrinburg - forghani (8) roosie - yekatrinburg - forghani (7) roosie - yekatrinburg - forghani (6) roosie - yekatrinburg - forghani (4) roosie - yekatrinburg - forghani (3) roosie - yekatrinburg - forghani (2) roosie - yekatrinburg - forghani (1)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار