۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۰۸
کد خبر: ۴۱۱۵۶

ECONEWS-SOLTANIبه گزارش عطنا و به نقل از  مهر، بهزاد سلطانی شب گذشته در نشست صمیمانه خود با اصحاب رسانه در خصوص آمار شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۹ شرکت دارای تاییدیه دانش‌بنیان هستند که از این تعداد ۲۰۵ شرکت به صندوق طرح ارائه کرده‌اند و ۱۶۰۰ طرح تعیین تکلیف شدند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ طرح در دست بررسی است، گفت: اکنون ۱۰۵۰ طرح مصوب شده‌اند؛ این اولین بار است که تعداد طرح‌های مصوب از مرز هزار طرح می‌گذرد و این نشان‌دهنده حرکت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان است.


به گفته سلطانی، اگر در هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان تائید شده، ۱۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی فعالیت کنند به طور متوسط بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نیروی فار‌غ‌التحصیل در این شرکت‌ها مشغول به کارند.


۴ صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شد


وی در خصوص کارگروه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری اظهار داشت: تا کنون ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری وجود داشت که در هفت ماه اخیر  ۴ صندوق در لرستان، کرمان، اترک در استان گلستان و صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و انتقال فناوری مربوط به معاونت علمی راه‌اندازی شده است.


به گفته سلطانی، این صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند ابزار مالی توسعه فناوری به شمار آیند؛ امیدواریم به سرعت تعداد این صندوق ها اضافه شود.


خدمات دهی متمرکز به شرکت های دانش بنیان


وی در خصوص تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون ۴ مورد از این دفاتر کاری به اتمام رسیده و مجتمع فناوری تربیت مدرس و شریف تا کنون افتتاح شده‌اند.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: یکی از این دفاتر کاری مربوط به شتاب‌دهنده‌ها است و دیگری با عنوان مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان است که اکنون می‌تواند به شرکت‌ها خدمات دهی کند.


سلطانی اظهار داشت: در دنیا ۳ دسته مرکز ساختمان خاص در حوزه فناوری وجود دارد که انکوباتور و مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز فناوری عناوین این ساختمان ها به شمار می روند؛ این ساختمان‌ها ساختمان‌هایی هستند که نماد فناوری در کشور محسوب می شوند.


وی افزود: در ایران چنین ساختمان‌هایی وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم دفاتر کاری شرکت‌های دانش‌بنیان را در قالب مجتمع فناوری راه‌اندازی کنیم. این مجتمع مرکز خدمات رسانی به شرکتهای دانش بنیان است.


به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان با ماموریت خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور و استان تهران راه‌اندازی شده است.


وی افزود: در طراحی و ساخت این بنا تلاش شده است تا حد امکان از برترین فناوری های بومی موجود استفاده شود و امیدواریم که این بنا در آینده نماد فناوری برتر و ایرانی باشد.


سلطانی تاکید کرد: کسی که از فناوری بتواند ثروت تولید کند، به جامعه سود رسانده، پس باید کاری کنیم که نماد فناوری ملی در کشور جاذبه داشته باشد.


وی در خصوص مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: گالری فناوری، دبیرخانه صندوق نواوری و شکوفایی، کافه فناوری (محلی برای تبادل نظر و برگزاری نششت های صمیمانه برای طرح مسائل فناورانه) سالن های جلسات برای برگزاری کنفرانس های شرکت های دانش بنیان در این مجتمع وجود دارند.


وی افزود: همچنین نمایندگان بانک های ارائه دهنده خدمات به شرکت های دانش بنیان، نمایندکان صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر و صندوق های پژوهش و فناوری، اتحادیه ها، اصناف و انجمن های مرتبط با امور شرکتها در این مجتمع حضور دارند.


افتتاح درگاه توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان


سلطانی در خصوص راه‌اندازی درگاه توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از هم‌اکنون تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور می‌توانند در این پورتال ثبت‌نام کنند و به صورت آنلاین در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان آموزش ببینند تا بتوانند خود را در این زمینه توانمند کنند.


به گفته وی، دوره‌های آموزشی این درگاه به صورت آنلاین و زنده هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در خصوص فناوری موردنظر خود مشاوره بگیرند. همچنین در این پورتال استانداردسازی نیز آموزش داده می‌شود.


به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکنون ۲۴ شرکت دانش‌بنیان از تسهیلات استانداردسازی این پروتال استفاده کرده‌اند؛ این حرکت جدیدی در صندوق به شمار می‌رود.


سلطانی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، گفت: با استفاده از این روش، دیگر لازم نیست شرکت‌ها وامی دریافت کنند، بلکه می‌توانیم روی طرح های آنها سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دهیم.


وی اظهار داشت: در دنیا یک راه‌حلی با عنوان اتصال شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ وجود دارد که باید این موضوع در ایران تحقق یابد.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه اظهار داشت: در این صورت تجربه  ۴۰-۳۰ ساله یک مدیرعامل در یک شرکت بزرگ به شرکت‌های کوچک تزریق می‌شود و از سوی دیگر آن شرکت بزرگ می‌تواند از لحاظ فناوری به روزرسانی  شود.


راه اندازی صندوق های خطر پذیر به صورت مشترک


سلطانی با بیان اینکه اگر کارخانه بزرگی بخواهد صندوق خطرپذیری راه‌اندازی کند ما می‌توانیم به صورت مشترک با این کارخانه، این صندوق را راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: انتظار داریم اتاق بازرگانی که خودش شرکت‌های بزرگ ورشکسته دارد به سمت راه‌اندازی صندوق‌های خطرپذیر روی بیاورد.


به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، البته این نکته مطرح است که اگر اقتصاد کشور از رکود دربیاید، مشکل ورشکستگی شرکت‌های دانش‌بنیان از بین می‌رود.


اثر بخشی یک شرکت دانش بنیان ورشکسته در صورت احیا


سلطانی با اشاره به دستورالعمل شرکت‌های بحران‌زده در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما یک دستورالعملی با عنوان دستورالعمل شرکت‌های بحران‌زده داریم که می‌توانیم تنها از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این وضعیت هستند و با بحران اقتصادی مواجه شده‌اند، حمایت کنیم.


وی اظهار داشت: در واقع اگر شرکت‌های ورشکسته قابل احیا باشند، طبق آن دستورالعمل مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ تاکنون دو یا سه شرکت از این حمایت صندوق برخوردار شده‌اند.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اگر بتوانیم یک شرکت ورشکسته که بحران‌زده شده است را احیا کنیم، می‌تواند به اندازه ۱۰ شرکت نوپا اثربخشی داشته باشد.


حمایت شرکت های دانش بنیان دانشگاهی


سلطانی در خصوص پایان‌نامه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی شدن دارند، گفت: ما از شرکت های دانش بنیان دانشگاهی که پایان نامه های ارشد یا دکترا را تجاری سازی کنند حمایت می کنیم.


وی افزود: این در صورتی است که پایان‌نامه‌ها قابلیت تجاری‌سازی شدن داشته باشند و بتوانند در نهایت به یک محصول تبدیل شوند. هنوز هیچ دانشگاهی اعلام آمادگی در این خصوص نکرده است.


سلطانی در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت: ما باید به جایی برسیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات خود را صادر کنند؛ در واقع این شرکت‌ها نباید خاموش باشند.


وی تاکید کرد: البته در راستای صادرات محصولات دانش‌بنیان توجه به تکنولوژی‌های روز توسط این شرکت‌ها ضروری است وگرنه بدون توجه به تکنولوژی شکست خواهند خورد.


رونمایی از محصولات دانش بنیان خاتمه یافته فنی


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص رونمایی از محصولات خاتمه یافته فنی گفت: به زودی سومین رونمایی از این محصولات را در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار