۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۱:۳۶
کد خبر: ۳۸۲۷۱
roya motamednjad (6)

دکتر رؤیا معتمد‌نژاد، دختر مرحوم دکتر کاظم معتمد‌نژاد (پدر علوم ارتباطات در ایران) در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار عطنا، می‌گوید: پدر من حقوقدان بود و رشته حقوق را برگزید اما پس‌ازآنکه در روزنامه کیهان مشغول به فعالیت شد به ارتباطات تمایل پیدا کرد.


roya motamednjad (3)


وی افزود: دکتر معتمد‌نژاد یکی از اعضای موسسه عالی مطبوعات بود که بعد‌ها به دانشکده علوم ارتباطات تبدیل شد. دکتر معتمد‌نژاد حقوق و ارتباطات را تلفیق و رشته حقوق ارتباطات را به‌عنوان یک درس اولین بار در دانشکده‌ی حقوق و ارتباطات قدیم که الآن مستقل شده است، تدریس کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبائی ادامه داد: پس‌ازآن به تدوین رشته‌ی حقوق و ارتباطات پرداخت که امروزه تا سطح کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.


وی گفت: پدرم به دلیل علاقه‌ای که به رشته ارتباطات داشت و تعامل با اندیشمندان این رشته، پدر علم ارتباطات شناخته شد. البته به دکتر معتمد‌نژاد لقب پدر علم حقوق ارتباطات هم اعطاشده است که به دلیل تلاش‌هایش درزمینه‌ی تلفیق دو رشته است.


وی خاطرنشان کرد: هر دو این عنوان به نظر من درست است چراکه پدر من علاوه بر این‌که حقوقدان بود در زمینه ادبیات هم فعالیت داشت. بعید است امروز کسی بتواند چنین کتاب‌هایی تألیف کند.


این استاد دانشگاه افزود: ازآنجایی‌که پدر من درزمینه‌ی روزنامه‌نگاری نیز فعالیت داشت این حساسیت او باعث شد که کتاب‌هایش تا این حد کامل باشد. ضمن آنکه او در زمینه آزادی مطبوعات و حمایت از آن‌هم بسیار حساس بود.


وی با اشاره اینکه به خاطر دارم که هرسال در روز جهانی مطبوعات و مناسبت‌های دیگر پدرم مراسمی را ترتیب می‌داد اما امسال این حساسیت وجود نداشت، بیان کرد: ما باید این برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم و تلاش کنیم که در سطوح جهانی و منطقه‌ای به بررسی آن بپردازیم.


رؤیا معتمد نژاد اذعان کرد: من از همکاران محترم سپاسگزارم چراکه همیشه نهایت لطف را به پدرم داشته و دارند.


وی به بیان خاطراتی از مرحوم معتمد‌نژاد پرداخت و گفت: خاطره که بسیار است. مثلاً برایم تعریف کرده‌اند که در دوران کودکی آن‌قدر که کاغذ و روزنامه در خانه زیاد بود که من را همیشه در حال روزنامه خوردن پیدا می‌کردند. ازآنجایی‌که تحصیلات من در دانشگاه سوربن فرانسه بود من هیچ‌وقت سر کلاس او نبودم ولی در همایش‌ها و سخنرانی‌های پدر خیلی شرکت می‌کردم.


دختر دکتر معتمد‌نژاد در پایان به ویژگی‌های فردی او اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من اخلاق انسان‌های برجسته مهم‌تر از علم آن‌ها است. یک استاد بیشتر از آن‌که به لحاظ علمی الگو باشد باید به لحاظ اخلاقی نمونه باشد. پدر بسیار متواضع و فروتن بود به‌نحوی‌ که من دانشجوهایی را دیدم که رفتارهایشان شبیه به دکتر معتمد‌نژاد شد و خیلی از آن‌ها الآن همکار من هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار