۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۶:۲۸
کد خبر: ۳۷۶۶۸
 

10


نشست تخصصی بیمه با عنوان «تبیین شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های بیمه بازرگانی در سال 1395» عصر سه‌شنبه 21 اردیبهشت در موسسه آموزشی عالی بیمه اکو برگزار شد.


مهدی‌ نمن‌الحسینی، مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی بیمه مرکزی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران، دکتر یونس مظلومی، مدیر‌عامل شرکت بیمه رازی و دکتر آتوسا گودرزی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو از مهمانان حاضر در این نشست بودند.


در ابتدای این نشست، دکتر آتوسا گودرزی به بررسی شاخص‌های اقتصاد مقاومتی به طور عام پرداخت و گفت: مولفه‌ها و ویژگی‌‌های اقتصاد مقاومتی در 9 دسته قابل تقسیم است.


وی افزود: اولین نکته در مورد اقتصاد مقاومتی این است که علی القاعده باید نسبت به شوک‌های خارجی مقاوم باشد. ویژگی دوم در این مورد اتکا به دانش فنی و فناوری‌های داخلی است. با اینکه اقتصاد باید از دستاوردهای روز دنیا استفاده کند اما تنها به آنها نباید اتکا کند و نقطه تمرکز ما باید به فناوری‌های داخلی باشد.


او در ادامه خاطر نشان کرد: ویژگی سوم این است که باید بتواند تامین‌کننده رشد اقتصادی و اشتغال بالا با تکیه بر منابع تولید پولی باشد. هم چنین غیر قابل تحریم بودن از دیگر ویژگی‌های این اقتصاد محسوب می‌شود.


دکتر گودرزی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید دارای پویایی باشد و ابداعات درون‌زا و برون‌زا را مورد توجه قرار دهد. ویژگی ششم این اقتصاد این است که مردم محور و غیر‌دولتی است. اگر دولت در این اقتصاد محور باشد سبب آسیب‌ها و صدمات بسیاری ‌‌می‌شود.


وی ادامه داد: ویژگی هفتم این است که باید دارای قدرت آسیب‌شناسی باشد یعنی آفند و پدافند‌شناسی. یک اقتصاد زمانی ‌‌می‌تواند مقاومت کند که نقاط ضعف خود را قبلاً شناسایی کرده باشد و متوجه شده باشد که از چه جنبه‌ها و ابعادی آسیب‌پذیر است و به فکر جبران و ترمیم آنها باشد.


رئیس موسسه آموزشی عالی بیمه اکو تبدیل تهدید به فرصت را ویژگی دیگر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در اثر تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده، تهدیدهایی ایجاد ‌‌می‌شود که باید بتوان آنها را به فرصت تبدیل کرد.


وی آخرین ویژگی اقتصاد مقاومتی را وی شفاف بودن دانست و گفت شفافیت باید به گونه‌ای باشد که مفاسد اقتصادی را تحمل نکند.


دکتر آتوسا گودرزی در بخش دیگری از این نشست در خصوص اقدامات و تغییرات صنعت بیمه جهت همکاری با اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: رشد بازار بیمه با تاکید بر معرفی محصولات جدید از مهم ترین عواملی است که ‌‌می‌تواند در این راه موثر باشد. محور دوم در این زمینه اصلاح ساختار بیمه است که در این راه باید به شرکت‌‌های جدید اجازه ادغام سازی بدهیم.


وی ادامه داد: محور سوم ورود صنعت بیمه به طور فعال به طرح‌‌های عمرانی و اقتصادی کشور در دوران پساتحریم است. صنعت بیمه با نقش فعال خود با دادن اطمینان به صاحبان صنایع و صاحبان کسب و‌کار ‌‌می‌تواند مسئله رکود را مرتفع کند و نقشی به سزا در دوران پسا‌تحریم بر جای بگذارد.


دکتر گودرزی هم چنین افزایش سهم بیمه‌‌های عمر در بازار و نگهداری ظرفیت‌‌های اتکایی در داخل کشور را از دیگر اقدامات موثر در این راه نام برد. شفاف‌سازی حساب‌‌های شرکت‌‌های بیمه و تجهیز بازار‌‌های پولی و مالی و کمک به بخش پولی و مالی کشور نیز از تغییرات لازم جهت پیش بردن اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان شد.



صنعت بیمه در خدمت خنثی کردن تحریم‌ها


15


در بخش دیگری از این نشست، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی بیمه مرکزی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران، مهدی نمن‌الحسینی به تنظیم سیاست‌‌‌های اقتصاد مقاومتی طی 24 بند در پایان سال92 اشاره کرد و گفت: دستاوردهای صنعت بیمه در دوران تحریم برای خنثی کردن آن به این صورت بود که حسابی به پشتوانه دولت ویژه تحریم ایجاد شد و این حساب در سطح کشور عملیاتی شد و پوشش‌‌‌های بیمه ای مورد نیاز از طریق این حساب انجام شد.


وی افزود: ظرفیت نگهداری ریسک در داخل کشور از طریق افزایش سرمایه‌‌‌های شرکت‌‌‌های بیمه انجام شد و سهمیه این شرکت‌‌‌ها از 28 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان افزایش یافت.


نمن‌الحسینی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز در مجلس شورای اسلا‌‌می‌ بحث قانون بیمه حوادث طبیعی تصویب شد.


وی اشاره کرد: از جمله اقدامات این دوره تصویب آئین نامه کارگزار اتکایی برای اولین بار است که بر اساس آن اشخاص حقوقی در کشور ما می‌توانند پروانه کارگزاری اتکایی بگیرند و از طریق آن می‌توانند با بازار‌های خارجی ارتباط داشته باشند.


مدیر کل دفتر برنامه ریزی بیمه مرکزی افزود: در پایان سال94 طبق آمار اولیه 22هزار و 600 میلیارد تومان تولید حق بیمه داشتیم. در این مدت بالغ بر 50 میلیون بیمه نامه درکشور صادر شده و چیزی در حدود 14 هزار و 400 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.



بیمه، صنعتی 81 ساله اما وابسته


3


در بخش دیگری از این نشست دکتر یونس مظلومی مدیر عامل شرکت بیمه رازی گفت: با توجه به اینکه 81 سال از فعالیت شرکت‌‌‌های بیمه در ایران گذشته و ما با یک صنعت بیمه قدیمی مواجه هستیم ولی در این سال‌‌‌ها همیشه در صنعت بیمه وابسته بودیم یعنی نه درون‌زا نه برون‌گرا. برای اینکه به این سمت برویم باید یاد بگیریم از کشورهای دیگر که از ما جلوتر هستند مانند کشور کره تولید درآمد از خارج کشور داشته باشیم.


وی افزود: صادرات خدمات بیمه به دو صورت می تواند اتفاق بیفتد؛ یکی اینکه ما بتوانیم قبولی اتکایی از خارج کشور داشته باشیم و دیگر اینکه ما در خارج کشور فعالیت‌‌‌های بیمه‌ای داشته باشیم.


یونس مظلومی ادامه داد: ما در این سال‌ها همواره با واردات بیمه مواجه بودیم و در بخش صادرات سهمی نداشتیم در حالیکه این قابلیت وجود دارد که ما با افزایش فناوری و اطلاعات و افزایش دانش به این مهم دست یابیم.


مدیرعامل شرکت بیمه رازی در انتها خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از شرکت‌‌‌های خارجی در حال حاضر تمایل به ورود به بازار‌‌‌های ایران برای سرمایه گذاری دارند و به نظر من ما برای اینکه بتوانیم در سطح کشور اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، لازم است که عقب ماندگی چند ساله بیمه را جبران کنیم.


قابل ذکر است که این نشست عصر سه شنبه 21 اردیبهشت ماه در موسسه آموزش عالی اکو برگزار شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار