۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۸:۳۷
کد خبر: ۳۵۹۶۳

DSC07389دکتر حسن ملکی در گفت‌وگو با عطنا، درباره برگزاری مراسم اعتکاف گفت: مراسم اعتکاف در فرهنگ ما به یک فرصت بسیار گران‌قدر و ارزشمند تبدیل شده و یک ظرفیت بالای معنوی را برای جوانان معنویت‌گرا، عاشق ولایت، عاشق قرآن و علاقه‌مند به تمام آن‌هایی که به‌طور خالصانه برای نظام خدمت می‌کنند، به وجود آورده است.


وی با بیان این که اعتکاف یک نمایش اخلاص معنویت است، افزود: بدون این که نمایش دهندگان خودشان ادعایی داشته باشند، یک نمایشگاه الهی و معنوی را به وجود آوردند که به اعتقاد من، اگر از این مراسم‌ها توسعه پیدا کند، با ایجاد یک ظرفیت معنوی در کشور مقابله با برخی تمایلات نفسانی راحت‌تر می‌شود و سلامت معنوی به‌وجود می‌آید.


ملکی اظهار داشت: برخی از مشکلات اخلاقی به وسیله‌ی گفتار صرف، سخنرانی و نوشتن مقالات حل و فصل نمی‌شود و باید فرد در یک موقعیت قرار گیرد تا عالمانه با تمایلات نفسانی خود مقابله کند و با ذکر خدا ظرفیت معنوی خود را بالا ببرد.


وی تصریح کرد: حقیقتا اگه بخواهم نامی برای مراسم اعتکاف انتخاب کنم، باید بگویم بوستان فطرت، یعنی اگر فطرت الهی انسان را بوستانی فرض کنیم که در آن گل‌های رنگارنگ و درختان زیبا رشد کرده و خودش را نشان داده، در مراسم اعتکاف هم درخت فطرت رشد می‌کند و درخت فطرت چیزی جز اخلاق اسلامی نیست.


معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه در خصوص رویکردهای این معاونت در سال جدید، عنوان کرد: محتوای اصلی اسناد بالا دستی  باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی از شوراها و کمیته‌ها و مجامع علمی و کانونی بالاتر از ما، این اسناد در بعد علمی چه در بعد فرهنگی-اجتماعی به تصویب رسیده است و ما سعی می‌کنیم خودمان را در طول این مصوبات قرار دهیم.


ملکی در بخش دیگری از سخنان خود، مساله "دانشجو محوری" را رویکرد دیگر معاونت فرهنگی در سال 95 دانست و افزود: برای ما این مساله بسیار با اهمیت است و معتقدم اگر برنامه‌های فرهنگی با نظر و مشارکت خود دانشجویان اجرا نشود، معاونت فرهنگی توفیقات لازم را بدست نخواهد آورد.


او ادامه داد: بدون دانشجو ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم زیرا که واقعیت‌ها و آرمان‌ها هر دو در وجود دانشجویان است. واقعیت‌ها به این معناست که باید ببینیم دانشجو چه می‌خواهد و هرچه را جوان با فطرت پاکش بخواهد، همسو با آرمان‌های ما است.


وی ادامه داد: نمونه بارز این مساله در انجمن‌های علمی و مخصوصا کانون‌های فرهنگی به چشم می‌خورد که انصافا درخشش قابل توجهی در برگزاری برنامه‌ها دارند.


ملکی "برنامه محوری" را سومین رویکرد معاونت فرهنگی عنوان کرد و افزود: مسائل فرهنگی یک امر سیار است به همین دلیل نمی‌توان بحث فرهنگی را کلیشه‌بندی و قالب بندی کرد.


وی با تاکید بر اینکه همکاران خدمت به دانشجویان را بر محوریت برنامه‌ها پیش ببرند و از کارهای به اصطلاح فله‌ای یا شتاب زده پرهیز کنند، گفت: برقراری ارتباط بین واحدها و گروه‌های مختلف که در معاونت فرهنگی فعالیت می‌کنند، از اموری است که باید حتما به آن توجه ویژه شود.


ملکی در پایان تصریح کرد: واحدهای مختلف ضمن انجام کارهای خود باید سعی کنند در ارتباط با سایر واحدها باشند تا عناصر اصیل فرهنگی و ارزشی حفظ شود و با کمک همین ارزش‌ها برنامه‌های فرهنگی را تقویت و بهبود بخشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار